Skip to main content

Nature Management in Production Forests (5cr)

Code: 6M00DQ21-3001

General information


Enrolment period
03.06.2020 - 14.08.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.08.2020 - 11.09.2020
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Petri Keto-Tokoi
Pirjo Puustjärvi
Mari Oja
Person in charge
Petri Keto-Tokoi
Course
6M00DQ21

Objectives (course unit)

The student:
- Identifies different valuable habitats of forest nature in practice and can define them on the map and in the forest
- knows the nature management and water protection recommendations of commercial forests and knows how to to apply them in practice.

Content (course unit)

Identification and marking of valuable habitats listed in the Forest Act, identification and marking of valuable habitats listed in forest certification criteria, protection zones for waterways and small waters. Retention trees.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student recognizes most valuable habitats in the forest and knows how to delimit them in forest management activities. He is generally familiar with forestry management recommendations and water protection recommendations, but he still has shortcomings in the design and implementation of practical measures

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student recognizes valuable habitats of forest nature in the terrain and knows how to define them in connection with forestry operations. He/she is familiar with forestry management recommendations and water protection recommendations and are able to apply them in the design and implementation of practical measures. He / she is able to justify forest owner's valuable habitat conservation and management measures.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student is fully aware of the valuable valuable habitats of forest nature and their characteristics. He also understands why these sites are special biotopes and is able to provide a comprehensive explanation to the forest owner of the reasons for protecting them. The student is able to independently map habitats both on the map and in the terrain. He / she is able to apply other nature management recommendations in a variety of practical situations and comprehensively justify their importance to the forest owner.

Location and time

TAMK, keskuskampus. Maasto-opetus Tampereella ja lähikunnissa.

Exam schedules

Tentti tiistaina 8.9.2020 klo 9,15-12.00.
1. uusintatentti viikolla 41
2.uusintatentti viikolla 45

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan tentin perusteella 100 %
Itseopiskelutehtävien oltava tehty palautuspäivään mennessä. Puuttuvat tehtävät alentavat arvosanaa yhdellä numerolla per puuttuva tehtävä.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Etätehtävät, itseopiskelu, etäluennot, maastoretkeilyt, maastoharjoitukset.

Learning materials

Saaristo, L. & Vanhatalo, K. (toim.) 2019. Metsänhoidon suositukset talousmetsien luonnonhoitoon, työopas. Tapion julkaisuja. https://www.metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/luonnonhoito/

Monimetsä -hankkeen luonnonhoitotoimenpiteiden tarkistuslista ja neuvontatyökalu.
https://www.metsakeskus.fi/luonnonhoitotoimenpiteiden-tarkistuslista-ja-neuvontatyokalu

Soininen, T. & Meriluoto, M. 1998. Metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt. Metsälehti Kustannus.

Lindén, M., Lilja-Rothsten, S, Saaristo. L. & Keto-Tokoi, P. 2019. (toim.) Metsänhoidon suositukset riistametsänhoitoon, työopas. Tapion julkaisuja. https://www.metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/riistametsanhoito/

Joensuu, S., Kauppila, M., Lindén, M. & Tenhola, T. 2019. Metsänhoidon suositukset vesiensuojeluun, työopas. Tapion julkaisuja. https://www.metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/vesiensuojelu/

Miettinen, J., Rantala, M. & Svensberg, M. 2019. Riistametsänhoidon opas. Suomen Riistakeskus. https://riista.fi/wp-content/uploads/2019/02/riistametsanhoidonopas_WEB_pakattu.pdf

Suomen Riistakeskus. Kohti riistarikkaita reunoja. Opas vaihettumisvyöhykkeiden hoitoon. https://riista.fi/wp-content/uploads/2013/03/Vaihettumisvyohykkeiden-hoito-fi.pdf

Suomen Riistakeskus. 2019. Riistametsänhoidon maasto-ohjeet. https://riista.fi/wp-content/uploads/2019/02/riistametsanhoito_2019_sivut.pdf

PEFC ja FSC -metsäsertifiointistandardien luonnonhoitoa ja vesiensuojelua koskevat krteerit

Tuni-moodeen tallennetut aineistot

Completion alternatives

Ei ole

Practical training and working life cooperation

Ei ole

International connections

Ei ole.

Further information

Opiskeltavat sisällöt:
Arvokkaat elinympäristöt (luontotyypit), niitä koskeva lainsäädäntö, sertifiointikriteerit ja suositukset, tunnistaminen ja rajaaminen.
Talousmetsien luonnonhoitosuositukset
Metsätalouden vesiensuojelusuositukset
Talousmetsien riistanhoitosuositukset
PEFC- ja FSC- metsäsertifiointistandardien luonnonhoitoon- ja vesiensuojeluun liittyvät kriteerit.
Itseopiskelutehtävät oltavat tehty = vastaukset esitettyihin kysymyksiin. Itseopiskelutehtäviä ei arvioida, mutta ne täytyy olla tehtyinä, että kurssista voi saada suoritusmerkinnän.
Läsnäolovelvollisuus maasto-opetuspäivinä.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla on huomattavia puutteita arvokkaiden luontokohteiden tunniatamisessa ja niitä koskevien säädösten ja sertifiointikriteerien tuntemuksessa. Opiskelijalla on vain hajanaista tietoa talousmetsien luonnonhoidon, vesiensuojelun ja riistanhoidon suosituksisat sekä metsäsertifioinnista. Opiskeijan kyky soveltaa edellä mainittua tietoa metsätalouden käytännön tilanteisiin on heikko. Opiskelija on poissa maasto-opetuspäivistä. Opiskelijan saama pistemäärä opintojakson tentissä on alle 50 % maksimipistemäärästä tai opiskelija ei osallistu tenttiin.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla on melko hajanaista perustason tietoa arvokkaista luontokohteista ja talousmetsien luonnonhoidosta sekä niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelijan kyky tunnistaa tillanteita, joihin liittyy lainsäädännöstä tai serifioinnista aiheutuvia käytön rajoituksia, on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa ja retkeilyillä. Opiskelija on tehnyt itsenäisen tiedonhankinnan tehtävät. Opiskelijaa saa tenstissä 50-70 % maksimispistemäärästä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee arvokkaisiin luontokohteisiin, talousmetsien luonnonhoitoon ja metsäsertifiointiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija osaa tunnistaa arvokkaat luontokohteet ja tuntee niiden rajausperusteet. Opieklija osaa valita kohteelle talousmetsien luonnonhoitosuositusten ja metsäsertifioinnin kriteerien mukaisen ratkaisun ja perustella valintansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti retkeilyihin ja harjoituksiin ja tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät. Opiskelija saa 70-90 % opintojakson tentin maksimispistemäärästä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee arvokkaisiin luontokohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija osaa tunnistaa tilanteita, joissa talousmetsien luonnonhoitosuosituksia tulee soveltaa. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija osaa arvioida talousmetsien luonnonhoidon menetelmien ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla, harjoituksissa ja retkeilyillä sekä tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät. Opiskelija saa opintojakson tentissä 90-100 % maksimipistemäärästä.

Go back to top of page