Biodiversity of Forest Ecosystems (5 cr)
Code: 6M00DV53-3001
General information
- Enrolment period
- 13.01.2020 - 28.02.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.03.2020 - 03.04.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
Objectives (course unit)
The student:
-knows the main functions of forest ecosystems and the basics of disturbance and succession dynamics of natural forests
-knows the significance of living and dead trees for forest organisms
-knows the classification of biotopes in Finland on general level and understands the significance of different biotopes for natural biodiversity
-knows the effects of forestry on the endangerment of forest species and biotopes in Finland
- knows threatened forest species and groups of species, their habitat requirements and the reasons for their population decline
- knows the current state of forest biodiversity protection, challenges and methods of protection
Content (course unit)
The species composition, structure and function of forest ecosystems. The disturbances and successions in natural forests. Living and dead trees as habitats for forest species. Biotopes and their significance for biodiversity. The impacts of forestry on the decline of endangered forest species and biotopes. Habitat requirements of endangered forest species. Current state and challenges of forest biodiversity protection. The methods of forest biodiversity protection.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student ´sf familiarity with the assigned materials is inadequate and mastery of the basic concepts is superficial
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student knows the basic concepts of forest biodiversity and the interrelationships between them well.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student has a good command of the basic concepts of forest biodiversity and is able to explain the interactions between them diversely. The student is able to use various sources and materials creatively, analytically and critically and evaluate their validity.
Exam schedules
Tentti järjestetään vain niille opiskelijoille, joiden suoritus ryhmäkeskusteluissa on hylätty. Tentin ajankohta sovitaan opintojakson eisttelyn yhteydessä.
Assessment methods and criteria
Osallistumalla ryhmätapaamisiin (3) ja osaamalla vastata kysymyksiin ryhmäkeskusteluissa saat arvosanan
tyydyttävä (1)- erinomainen (5).Mikäli osaamisessa puutteita ( arvosanan hylätty) niin arvosanan tyydyttävä 1 – tyydyttävä 2 saat osallistumalla lopputenttiin.
Parityö ja sen esitys voivat vaikuttaa arvosanaa korottavasti/laskevasti yhdellä pykälällä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opintojakson opetus koostuu:
a) Pienryhmätyöskentely - itsenäinen tiedon hankinta
b) Paritöiden teko
c) Luennot
d) Maasto-opetus
Pienryhmätyöskentelyssä ja paritöiden teossa/esityksissä läsnäolovaatimus on 100%
Learning materials
Keto-Tokoi, P. ja Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki.
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki.
Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit
Student workload
Lähiopetus noin 35 h, itsenäinen opiskelu ja etätehtävät n. 100 h
Content scheduling
Opintojakso koostuu neljästä eri teemasta
1. Luonnonmetsä
2. Metsälajit ja niiden elinympäristöt
3. Metsäluonnon luontotyypit
4. Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden turvaaminen
Completion alternatives
sovittava erikseen
International connections
Yksi pienryhmä on suunnattu myös vaihto-opiskelijoille.
Further information
Pienryhmätyöskentelyssä ja paritöiden teossa/esityksissä läsnäolovaatimus on 100%
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei osallistu ryhmätapaamisiin. Opiskelija ei ole tehnyt osoitettuja tehtäviä tai niiden sisältö on laadultaan heikko. Peruskäsitteiden hallinnassa on vakavia puutteita.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt myös itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee hyvin peruskäsitteet sekä niidet väliset keskinäiset yhteydet. Ryhmäkeskusteluissa opiskelija on aktiivinen ja osaa perustella esittämiään kannanottoja sekä tuoda keskusteluun mahdollisesti uusia avauksia.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti