Supporting the mental resources of cancer patients and their relatives (6cr)
Code: TK00FD35-3002
General information
- Enrolment period
- 02.06.2019 - 31.07.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2019 - 31.12.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
Objectives (course unit)
Opiskelija
• osaa arvioida erilaisessa elämäntilanteessa olevan eri-ikäisen syöpäpotilaan ja hänen perheensä ja
läheisensä elämänlaatua sekä tuen tarvetta
• osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä ja eri kulttuurista tulevaa syöpäpotilasta ja hänen perhettään sekä
läheisiään
• tunnistaa palliatiivisen hoidon erityispiirteet sekä osaa soveltaa niitä omassa työssään
• toteuttaa eettisesti korkeatasoista ja asiakaslähtöistä palliatiivista hoitoa
• hallitsee kliinisen osaamisen palliatiivisessa hoidossa ja osaa soveltaa sitä omassa työssään
• osaa kehittää työhyvinvointia
• osaa hyödyntää kolmannen sektorin palveluita syöpää sairastavan potilaan hoitotyön tukena
Content (course unit)
• Elämänlaatua edistävät ja elämänlaatuun vaikuttavat tekijät
• Tuen tarve, tavoitteet ja toimintamallit syöpäpotilaan hoito- ja palvelukokonaisuuden eri vaiheissa
• Kriisi potilaan, perheen ja läheisen elämässä
• Eri kulttuurista tulevan potilaan ja perheen, läheisten ihmislähtöinen tukeminen ja laadukas ohjaus
• Seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset ja niissä tukeminen ja ohjaus
• Palliatiivista hoitoa ohjaavat säännökset ja moniammatillinen hoidon järjestäminen
• Eettisiä näkökulmia palliatiivisessa hoidossa
• Näyttöön perustuva kliininen osaaminen sekä oireenmukainen hoito
• Kivun lääkkeellinen ja lääkkeetön hoito
• Työhyvinvointi
• Kolmas sektori osana syöpää sairastavan potilaan hoitoa
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Tiedot
Opiskelija hallitsee syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä ja arviointia. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida kriittisesti eri tietolähteistä sekä kansainvälistä että kansallista näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää syöpäpotilaan hoidon eri ammatillisten tehtäväalueiden ja tieteenalojen kattavuuden ja rajat. Hän osaa arvioida kriittisesti monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta.
Taidot
Opiskelija osaa soveltaa syöpäpotilaan hoidon erityisosaamisessa vaadittavaa tietoa asiakaslähtöisesti. Hän kykenee hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien päätöksentekoon yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia verkostoja. Hän ottaa vastuun syöpäpotilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset pätevyydet
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennetysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta syöpäpotilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti ja analyyttisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, kansainvälistymisen ja monikulttuurisuuden.
HYLÄTTY
Tiedot
Opiskelija ei hallitse syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoa ja/tai arvioida kriittisesti tiedon soveltuvuutta ja käyttöä syöpäpotilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimus (EQF 6) ei täyty.
Taidot
Opiskelija ei hallitse syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.
Hänen kykynsä luoda, kehittää ja toimia moniammatillisissa verkostoissa ovat riittämättömät. Hänen edellytyksensä syöpäpotilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät
Yhteiset pätevyydet
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuunottokyky syöpäpotilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta on riittämätön. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea, erityisesti kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden osalta.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
-Keskusteluluennot
-verkkokeskustelut
-kirjalliset työt
-testit
-mahdolliset opintokäynnit
-itsenäinen opiskelu
Learning materials
Oppimateriaalit on esitelty opintojakson tabulassa, lisäksi opettajan muu määrittelemä materiaali
Student workload
Opintojakso sisältää opiskelijan työtä 162 tuntia
Content scheduling
• Elämänlaatua edistävät ja elämänlaatuun vaikuttavat tekijät
• Tuen tarve, tavoitteet ja toimintamallit syöpäpotilaan hoito- ja palvelukokonaisuuden eri vaiheissa
• Kriisi potilaan, perheen ja läheisen elämässä
• eri kulttuurista tulevan potilaan ja perheen, läheisten ihmislähtöinen tukeminen ja laadukas ohjaus
• Seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset ja niissä tukeminen ja ohjaus
• Palliatiivista hoitoa ohjaavat säännökset ja moniammatillinen hoidon järjestäminen
• Eettisiä näkökulmia palliatiivisessa hoidossa
• Näyttöön perustuva kliininen osaaminen sekä oireenmukainen hoito
• Kivun lääkkeellinen ja lääkkeetön hoito
• Työhyvinvoinnin näkökulma
• Kolmas sektori osana syöpää sairastavan potilaan hoitoa
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
HYLÄTTY:
Opiskelija ei hallitse syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoa ja/tai arvioida kriittisesti tiedon soveltuvuutta ja käyttöä syöpäpotilaan hoidossa. Opiskelija ei hallitse syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.
Hänen kykynsä luoda, kehittää ja toimia moniammatillisissa verkostoissa ovat riittämättömät. Hänen edellytyksensä syöpäpotilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuunottokyky syöpäpotilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta on riittämätön. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea, erityisesti kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden osalta.
Vähimmäisvaatimus (EQF 6) ei täyty.
HYVÄKSYTTY:
Opiskelija hallitsee syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä ja arviointia. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida kriittisesti eri tietolähteistä sekä kansainvälistä että kansallista näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää syöpäpotilaan hoidon eri ammatillisten tehtäväalueiden ja tieteenalojen kattavuuden ja rajat. Hän osaa arvioida kriittisesti monitieteistä tietoa oman ammatillisen tietoa tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta. Opiskelija osaa soveltaa syöpäpotilaan hoidon erityisosaamisessa vaadittavaa tietoa asiakaslähtöisesti. Hän kykenee hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien päätöksentekoon yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia verkostoja. Hän ottaa vastuun syöpäpotilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä. Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennetysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta syöpäpotilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti ja analyyttisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, kansainvälistymisen ja monikulttuurisuuden.