Skip to main content

Swedish, written (1 cr)

Code: 7K00CL07-3055

General information


Enrolment period
07.06.2019 - 12.11.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.11.2019 - 17.12.2019
Implementation has ended.
Credits
1 cr
Local portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Sari Myllymäki
Course
7K00CL07

Objectives (course unit)

The student
-is able to collect in patient interviews information regarding the current and previous health status for the success of the care and following procedures;
-is able to inform the patient of care instructions, procedures and ward routines;
-understands and is able to use nursing articles;
-is able to further develop his/her language skills in the nursing field with different learning tools;
-achieves the level of written and oral Swedish language skills required by the university of applied sciences and needed in nursing work.

Content (course unit)

-interview of patients or their significant others
-patient guidance
-practice of other communication situations typical for nursing
-core vocabulary of nursing
-core vocabulary of anatomy
-authentic professional texts

Prerequisites (course unit)

A passed matriculation examination (B-language) or equal competence is required as a ground level of Swedish. The ground level is equivalent to the B1 level in the European framework.

Exam schedules

Kurssiaikataulu:
12.11.-17.12.2019
Kirjallinen tentti:
ti 17.12.2019 klo 8.30-10.30
Suullinen tentti:
ti 17.12.2019 klo 11.30 -16.30 erillisen aikataulun mukaan. Aikataulu arvotaan yhteisesti tunnilla.

Evaluation methods and criteria

Arviointi T1-3 ja H4-5 (ks. tarkemmin kohta arviointikriteerit). Läsnäolovelvoite 80 % lähiopetuksesta. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset harjoitukset ja kirjallinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentti

Learning materials

Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Tabulassa.
HOPSaajille tiedoksi: Jos osallistut kurssille, joka on jonkun muun kuin oman ryhmäsi, niin huomioithan, että kurssien sisällöt poikkeavat sanastollisesti toisistaan. Huomioi myös se, että läsnäolovaatimus kursseilla on 80 %.

Student workload

Lähioppimiskerrat (yht. 36 h molemmilla kursseilla). Läsnäolovelvollisuus on 80 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 55 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.

Completion alternatives

Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Further information

HUOM! Kurssit: Yrkessvenska i vården, muntlig ja Yrkessvenska i vården, skriftlig pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille potilaan tilaan liittyvistä asioista.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa selkeästi harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa kertoa keskeisimmät ohjeet potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen (laboratorio, leikkaussali) kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, potilasohjeet).
OHJAUS:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti potilaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut, lomakkeet).
- Opiskelija osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta.

Go back to top of page