Nursing in Outpatient Health Care (3cr)
Code: 7K00CT75-3023
General information
- Enrolment period
- 25.03.2019 - 13.05.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.05.2019 - 30.06.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services and Health Care
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 39
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
- Teachers
- Hanna Viitala
- Anne Silvan
- Elisa Airikkala
- Person in charge
- Elisa Airikkala
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Course
- 7K00CT75
Objectives (course unit)
The student
- knows the basic concepts of epidemiology;
- is able to follow national and international programs for health promotion;
- is able to implement nursing of outpatient health care clients utilising evidence-based knowledge;
- is trained for coaching healthy living;
- knows the basics of emergency situations and environmental health care.
Content (course unit)
- the frequency of the most common diseases
- the factors causing diseases
- nursing in health center receptions
- new working methods in primary health care
- coaching methods for mode of life guidance
- nursing in exceptional circumstances and environmental health
- special issues in nutrition
Prerequisites (course unit)
30 ects of initial stage studies completed
Exam schedules
Tentti examissa kesäkuun aikana, tarkentuu orientaatiossa.
Assessment methods and criteria
OSA 1 Epidemiologia ja sairaanhoitajan vastaanottotoiminta: tentti, arviointi 0-5
Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty)
Myöhässä palautetut tehtävät vaikuttavat kurssin numeraaliseen arviointiin.
OSA 2 Pienryhmätyöskentely, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, hyväksytty/hylätty
Tehtävien tekeminen hyväksytysti.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Kurssi painottuu itsenäiseen opiskeluun sekä kirjallisiin tehtäviin.
Verkko-opiskelu, luennot, pienryhmätyöskentely, tentti.
Learning materials
OSA 1
Epidemiologia + sairaanhoitajan vastaanotto:
Luennot ja tunneilla osoitettu materiaali (sisältää myös ravitsemusluennot)
Epidemiologia: Kauhanen J., Erkkilä A. ym. 2013. Kansanterveystiede. 4. uudistettu painos. Sanoma Pro Oy. Helsinki. Luvut 4, 5, 6 ja 7.
Orava M, Kyngäs H & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa I: Reaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 216-231.
Orava M, Kyngäs H & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa II: Proaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 232-243.
Muurinen S & Mäntyranta T. Asiakasvastaava-toiminta pitkäaikasisairauksien terveyshyötymallissa. STM.
Routasalo P & Pitkälä K. Omahoidon tukeminen. Opas terveydenhuollon ammattihenkilöille.Duodecim.2009.
Syväoja P & Äijälä O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi luvut 1-6.
Käypähoitosuositukset: Aikuisten lihavuus, liikunta, nielutulehdus, sivuontelotulehdus, alahengitystieinfektiot
Kurssin materiaali päivittyy kurssin aikana.
OSA 2
Pienryhmät:
Tiedonhaku - sovitaan tarkemmin PBL istunnossa.
mm. Ympäristöterveyden erityistilanteet. Opas ympäristöterveydenhuollon työntekijöille ja yhteistyötahoille. STM julkaisuja 2014. (Soveltuvin osin) http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/-/_julkaisu/1537669
Student workload
3op = 27h x 3 = 81h
Opiskelijan kurssin ajankäyttö painottuu itsenäiseen opiskeluun ja kirjallisiin töihin.
Completion alternatives
-
Further information
Orientaatio: 21.5.2019, pakollinen läsnäolo.
Pienryhmien aloitus: 22.5.2019, pakollinen läsnäolo
Ravitsemustiede -luennot: 6.6. klo 12.30-15.45
Kurssille mahtuu 39 opiskelijaa (pienryhmät 3 x 13). Kurssille hyväksytään ilmoittautumisjärjestyksessä + 30op pitää olla suoritettuna ennen kurssin alkua. Orientaatiotunti on kurssille osallistuville pakollinen. Jos kurssille päässyt (ilmoittautumisjärjestuksessä+30op) ei ole orientaatiotunnilla mukana, paikka annetaan seuraavalle. Orientaatiotunnille voi siis tulla mukaan, vaikka ei olisi päässyt kurssille ja peruutusten sattuessa seuraavat paikat jaetaan edelleen ilmoittautumisjärjestyksessä.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
Ei ole suorittanut annettuja tehtäviä eikä osallistunut opetukseen kriteerien mukaisesti
Ei tunnista avosairaanhoidossa käytettäviä työmuotoja ja -menetelmiä
Ei tiedä asiakaslähtöisen ohjauksen periaatteita
Ei tunnista terveyden edistämisen haasteita
Ei ymmärrä työ- ja asiakasturvallisuudesta huolehtimisen merkitystä
Tyydyttävä taso ei täyty
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
Osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta suppeasti
Tietää ammatillisen toiminnan periaatteet
Tietää periaatteita aikuisten terveystarkastuksista
Ymmärtää avoterveydenhuollon toiminnan suppeasti, hajanaisena ja toimenpidekeskeisenä
Tietää avoterveydenhuollon yhteistyötahot
Ymmärtää oman työnsä keskeiset työturvallisuusperiaatteet avoterveydenhuollossa
Ylempi kategoria sisältää aina alemman.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
Hallitsee asiakaslähtöisen hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet
Ymmärtää sairaanhoitajan vastaanottotyöhön liittyvät keskeiset ammatillisten periaatteet
Tuntee avoterveydenhuollon keskeiset työmuodot ja -menetelmät
Tuntee aikuisen terveystarkastuksen toteuttamisen periaatteet
Ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen
Ymmärtää terveyttä edistävän työn merkityksen osana sairaanhoitajan työnkuvaa
Osaa huolehtia omasta työturvallisuudestaan avoterveydenhuollossa
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
Osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä hoidon tarpeen arvioinnissa
Hallitsee ammatillisten periaatteiden mukaisen toiminnan ja pystyy perustelemaan toimintaa
Osaa soveltaa työmuotoja ja menetelmiä asiakaslähtöisesti
Tietää aikuisen kokonaisvaltaisen terveystarkastuksen periaatteet ja osaa tehdä asiakkaan taustatiedot huomioivan terveyssuunnitelman
Osoittaa tietämyksensä perusterveydenhuollon laaja-alaisuudesta ja siellä tehtävästä moniammatillisesta yhteistyöstä
Hallitsee yksilöllisen ja yhteisöllisen terveyden edistämisen
On sisäistänyt työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin ylläpidon oman ja työyhteisön näkökulmasta.