Skip to main content

Child Welfare and Family Work (8cr)

Code: 7S00CW46-3001

General information


Enrolment period
02.12.2018 - 13.01.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 20.03.2019
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Anssi-Pekka Udd
Minna Nurminen
Person in charge
Anssi-Pekka Udd
Course
7S00CW46

Objectives (course unit)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina perhepalveluissa ja lastensuojelussa
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lapsiperheiden kanssa työskentelyssä.
2. Lapsi ja perhe perhepalvelujen ja lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja perheen kokemuksia työskentelyn lähtökohtana
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita ja perheen vuorovaikutuksen ongelmia sekä huomioida niitä työskentelyssä
3. Työorientaatiot ja menetelmät perhepalveluissa sekä avo- ja sijaishuollossa
- osaa jäsentää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja perhepalveluissa
- osaa jäsentää lapsen arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää sijaishuollon arkea sekä huomioida sen erityisyyksiä pedagogisesti.
4. Perhepalvelujen ja lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa jäsentää ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä analysoida niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta, kehittämistä ja tulevaisuutta.

Content (course unit)

- Oma kasvatushistoria ja kasvatusnäkemys, oma hyvinvointi, sijaistraumatisoituminen, tehtävärakenne, moniammatillisuus ja –alaisuus
- lapsi- ja perhekeskeisyys, kriisi- ja traumatieto, kokemusasiantuntijuus
- huolen puheeksiotto, varhainen tuki, arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö, kiintymyssuhdeperusteinen laitoshuolto, luovat ja toiminnalliset menetelmät, digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet, dokumentointi
- syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, monikulttuurisuus, perheiden moninaisuus, yrittäjänä perhepalveluissa ja lastensuojelussa, koulun sosiaalityö, muut työelämästä nousseet tai ajankohtaiset aiheet
- sosiaalihuoltolaki, lastensuojelulaki, muut soveltuvat lait, laatusuositukset, alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset kehittämisstrategiat- ja hankkeet, ajankohtainen ja kansainvälinen

Exam schedules

Kaksiosainen tentti ryhmissä 12.3. klo 9-12 ja 13-16. Osaamissalkun palauttaminen viimeistään 1.4.2019.

Assessment methods and criteria

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - poissaollessa tiedot mahdollista opiskella itsenäisesti tabulassa olevien tehtävien ja aineistojen avulla
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin
- Oppimispäiväkirjan tekeminen opintojakson aikana ja sen huomioiminen osana osaamissalkkua
- Kaksiosaisen tentin tekeminen ryhmissä tai osaamissalkun tekeminen ryhmissä - arvosana näiden perusteella
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua 13.3.-20.3.2019

Assessment scale

0-5

Teaching methods

- Lähiopetus - pääasiallisesti keskiviikot viikoilla 2-11 (HUOM! Myös to 5.2. ja 7.2.)
- Itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista keskiviikkojen opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä; lukujärjestykseen varattua muutamia päiviä työskentelyyn!
- Työelämävierailut ja -vierailijat
- Oppimispäiväkirja - oma pohdinta ja pohdintatehtävät tabulassa
- suoritustavan voi valita: osaamissalkku ryhmissä tai ryhmätentti

Learning materials

TABULASIVU ETENEMISEEN JA MATERIAALEIHIN LIITTYEN: 7S00CW46-3001 Perhepalvelut ja lastensuojelu, EI avainta
TENTTIKIRJALLISUUS/OSAAMISSALKUSSA KÄYTETTÄVÄ KIRJALLISUUS:
- Hughes, D. 2011. Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen. PT-kustannus. Tampere.
- Asiakas on aina oikealla ovella - Käsikirja lasten ja perheiden palveluiden muutokseen Pirkanmaalla. Tampereen kaupunki. 2018. Luvut 5, 13 ja 15. https://www.pirkanmaa.fi/wp-content/uploads/Asiakas-on-aina-oikealla-ovella-K%C3%A4sikirja-Lasten-ja-perheiden-palvelujen-muutokseen.pdf
- Marjo Alatalo, Kari Lappi & Päivi Petrelius. Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden
tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä
perhetyötä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 21/2017. 71 sivua. Helsinki
2017.ISBN 978-952-302-858-6 (painettu); ISBN 978-952-302-859-3 (verkkojulkaisu);
- Eeva Timonen-Kallio, Laura Yliruka & Pekka Närhi. Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 23/2017. 47 sivua.
Helsinki 2017. ISBN 978-952-302-867-8 (painettu); ISBN 978-952-302-866-1 (verkkojulkaisu)
+ lisäksi opintojakson aikana käydyt ennakkotehtävät ja vierailijoiden anti!
MUUTA KIRJALLISUUTTA:
- Tuija Eronen & Riitta Laakso. Lastensuojelun laitoshoidon kasvatukselliset ja kuntouttavat orientaatiot ja
niiden vaikuttavuus - Tutkimuskatsaus kansainvälisiin tutkimuksiin 2010-2016. Terveyden ja hyvinvoinnin
laitos (THL). Työpaperi 44/2016. 30 sivua. Helsinki 2016. ISBN 978-952-302-780-0 (verkkojulkaisu)
- PIPPURI Pirkanmaan perheiden palveluiden uudistaminen - raikkaita innovaatioita. Loppuraportti, STM. 2018
- Kaltoin kohdeltu lapsi. Käsikirja kaltoin kohdellun lapsen kanssa työskenteleville. 2015.
- Rönkkö, L. & Rytkönen, T. 2010: Monisäikeinen perhetyö.
- Vehviläinen, S. 2014: Ohjaustyön opas- yhteistyössä kohti toimijuutta.
- Järvinen,R., Lankinen, A., Taajamo, T., Veistilä, M. & Virolainen, A. 2012: Perheen parhaaksi
- Välimäki, H. 2012. Lastenkotinuorten kokemuksia omaohjaajuudesta kiintymyssuhteena.
- Laakso, R. 2009. Arjen rutiinit ja yllätykset - etnografia lastenkotityöstä. Acta Universitas Tamperensis 1444. Väitöskirja. SIVUT: 20-48, 70-84, 114-265. (löytyy verkosta ja kirjastosta)
- Reinikainen, S. 2009. Nuorisokodista maailmalle. Kokemuksia nuorisokodissa elämisestä ja aikuisiässä selviytymisestä. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 224. SIVUT: 52-79, 84-89.
- Hovi-Pulsa, R. 2011. Arkilähtöinen perhetyö. Strukturoitua avoimuutta. Lisensiaatintutkimus. Itä-Suomen yliopisto, SIVUT: 29-32, 44-48, 69-92 ja 98-106.
- Toimiva lastensuojelu. Selvitysryhmän raportti. 2013. STM.
- Toimiva lastensuojelu. Toteuttamissuunnitelma vuosille 2014-1019. 2014. STM.
- Lastensuojelun laatusuositus. Työryhmän raportti. 2013. STM.
- Alhanen, K. 2014. Vaarantunut lastensuojelu. Tutkimus lastensuojelujärjestelmän uhkatekijöistä. THL:n raportti 24.
- Sosiaalihuoltolain soveltamisopas (STM)
- Lastensuojelulaki ja sen uudistukset, Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (ks. Finlex/Lastensuojelun käsikirja)
- Verkkosivut: Lastensuojelun käsikirja, Kasvun Kumppanit, Pesäpuu ry, Perhehoitoliitto jne.
- TÄRKEÄ!! Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2016:29,
LAPE-hankkeen sivut: www.lapepirkanmaa.fi
- Tabulassa olevat perus- ja syventävät materiaalit
- Opiskelijan oman työskentelyn ja mielenkiinnon kannalta rakentuva kirjallisuus & lähteet

Student workload

Kokonaisuus 8 op = 216 h, josta
Lähiopetuskerrat: 10 x 8 h kontaktit + 4 h "Väkivaltaisen asiakkaan kohtaaminen -luento" = 84 h = n. 3 op
Itsenäinen työskentely 132 h = n. 5 op, josta
- materiaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset päiväkirjatehtävät: 2,5 op
Ryhmätenttiin lukeminen/osaamissalkun tekeminen 2,5 op

Content scheduling

ETENEMINEN TEEMOINEEN:
9.1. klo 9-12 Toteutus, orientaatio, kertaus; klo 13-16 Ajankohtaiset teemat, Arjessa Oy:n Sparrausryhmän info ja aloitus
16.1. klo 9-12 Ammattilaisena perhepalveluissa ja lastensuojelussa - sosionomin identiteetti; klo 13-16 Asiakkaana perhepalveluissa ja lastensuojelussa -aloitus
23.1. Ehkäisevän työn ja Perhepalvelujen monet muodot: klo 9-12 työskentely ja klo 13-16 vierailijat
29.1. klo 9-12 ITSENÄISTÄ LUKKARISSA
30.1. Lastensuojelun avohuolto: klo 9-12 työskentely ja klo 13-16 vierailijat
5.2. klo 9-12 ITSENÄISTÄ LUKKARISSA;klo 12.30-15.30 Väkivaltaisen asiakkaan kohtaaminen -luento (sama kuin viime vuonna - ei tarvitse mennä uudelleen, jos käynyt)
6.2. Lastensuojelun sijais- ja jälkihuolto: klo 9-12 työskentely ja klo 13-16 vierailijat
7.2. klo 9-15.15 Lastensuojelun keskusliiton seminaari: Eväitä päihde- tai mielenterveysongelmia kokeneiden perheiden kohtaamiseen
12.3. klo 9-12 ITSENÄISTÄ LUKKARISSA
13.2. klo 9-12 Asiakkaan perhepalveluissa ja lastensuojelussa - traumanäkökulman jatkaminen; klo 13-16 Välireflektio
20.2. klo 9-12 Sijaistraumatisoituminen, myötätuntouupuminen ja jaksaminen; klo 13-16 Asiakkaana perhepalveluissa ja lastensuojelussa - Kokemusasiantijuus?
6.3. klo 9-16 Monitoimijainen yhteistyö - yhteistyöpäivä terveydenhoitajien kanssa
12.3. Kaksiosainen ryhmätentti klo 9-12 ja 13-16
13.3. klo 9-12 Lapsiperheiden palveluiden laatu, kehittäminen ja tulevaisuus; klo 13-15 Lopetus

Completion alternatives

Aiempaa lastensuojelun osaamista omaavat tekevät HyväHot -hakemuksen, jonka pohjalta sovitaan osaamisen näyttö ja mahdollinen osallistuminen opintojaksolle.

Practical training and working life cooperation

Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa vierailijoiden ja vierailukäyntien muodossa.
Opintojakson aikana on mahdollista osallistua vapaaehtoiseen "sparrausryhmään" Lastensuojelun yhteystyötahojen kanssa, jonka suunnittelette yhdessä heidän kanssaan. Arjessa Oy:n osalta info ja aloitus 9.1. lähikerran lopuksi!

International connections

Opiskelijan oman mielenkiinnon mukaisesti.

Further information

Toteutus pääasiallisesti 16so-ryhmälle ja poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat).

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla lastensuojelutyötä vain yleisesti
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa mainita lapseen ja perheeseen liittyviä seikkoja lastensuojelun näkökulmasta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa erotella eri työmuotojen keskeiset piirteet toisistaan
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojelun taustalla olevia syitä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa mainita lastensuojeluun liittyviä lakeja

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla itseään ja sosionomin roolia lastensuojelutyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa kuvailla lapsen ja perheen roolia lastensuojelussa
- osaa nimetä kriisi- ja traumareaktioita sekä perheiden ongelmia
- osaa nimetä lasten ja perheiden kanssa työskentelyn tapoja
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa nimetä varhaisen työn areenoita ja periaatteita
- osaa kuvailla lastensuojelun avohuollon työtä
- osaa kuvailla laitoshuollon arkea ja työskentelytapoja
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa kuvailla lastensuojelun tilannetta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta.
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamista eri ympäristöissä
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa arvioida kriittisesti omaa ja ammatillista identiteettiään, vahvuuksiaan ja haasteitaan lastensuojelun asiakastyössä sekä yhteistyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa muodostaa perustellen lapsen etua ja perhelähtöisyyttä ajavan ammatillisen näkemyksen ja soveltaa toimintaansa sen mukaisesti
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa JA
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä soveltaa perustellen niiden suuntaisia työorientaatioita ja menetelmiä ehkäisevässä työssä, avohuollossa sekä laitoshuollossa
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida, arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellen lastensuojelulakia, palvelujärjestelmää ja asiakasprosessia

Go back to top of page