Finnish language and reporting for Engineering Students (3 cr)
Code: 5N00BN95-3006
General information
- Enrolment period
- 26.11.2018 - 13.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2019 - 25.07.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Environmental Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Energy and Environmental Engineering
Objectives (course unit)
Suoritettuaan kurssin opiskelija:
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• osaa hyödyntää saamaansa palautetta
• ymmärtää viestintätaitojen merkityksen ja viestinnän prosessit
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta työyhteisön viestintätilanteissa
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• tuntee yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa argumentoida ja vaikuttaa
• osaa hankkia ja käyttää alansa tietoa kriittisesti
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisen ja suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• käyttää kieltä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti
• toimii ammatillisissa viestintätilanteissa vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Content (course unit)
• laajan raportin rakenne ja tyyli (esim. lähteiden käyttäminen, referointi)
• opinnäytetöihin tutustuminen
• kielenhuolto.
Location and time
Kevätlukukauden ajan tiistaisin klo 10 - 12 luokassa B6-30.
Exam schedules
Kurssiin ei kuulu tenttiä: arvosana perustuu kahteen kirjalliseen raporttiin.
Evaluation methods and criteria
Läsnäolovelvollisuus 80 %. Kaikki tehtävät tehtyinä. Structure and Function of Ecosystems -kurssiin kuuluva essee suomeksi 1/2 arvosanasta, vertailuraportti 1/2 arvosanasta. Tuntiaktiivisuus voi nostaa arvosanaa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Opetuskeskustelu, erilaiset kirjoitus- sekä tekstinhuoltoharjoitukset, prosessikirjoittaminen, ryhmätyö sekä lyhyt puhe-esitys ajankohtaisen, oman alan materiaalin pohjalta.
Learning materials
Opettajan Tabulaan liittämä ja linkittämä materiaali sekä vapaavalintainen suomenkielinen oman alan kirjallisuus.
Student workload
Koska tunneilla on 80 %:n läsnäolovelvollisuus, opiskelijan on kannettava vastuu säännöllisestä osallistumisestaan, jottei kurssi keskeydy. Arvioitavat kirjalliset raportit ovat suurimmat oppituntien ulkopuolella tehtävät työt. Ensimmäinen raportti saatetaan alkuun heti kurssin alussa, jälkimmäinen raportti (Structure and Function of Ecosystems -kurssiin kuuluva essee suomeksi) palautetaan maalis-huhtikuun taitteessa.
Content scheduling
Ks. ed. kohta. Viikoittaisilla kaksoistunneilla harjoitellaan omaan alaan liittyvää suomenkielistä kirjallista viestintää Tabulaan rakentuvan rungon mukaan.
Completion alternatives
Ei ole.
Practical training and working life cooperation
-
International connections
Pyritään hyödyntämään koko 18IDEE-ryhmän kansainvälistä panosta, esimerkiksi mentoroimalla ulkomaalaisten opiskelijoiden suomen kielen opiskelua.
Further information
The course is for native Finnish speaking students.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia annettuja tehtäviä. Opiskelija ei tunne tai osaa käyttää TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohjetta ja/tai raporttipohjaa. Kielessä on merkittäviä puutteita, jotka haittaavat luettavuutta ja ymmärrettävyyttä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija viestii esseessään ja raportissaan jäsentyneesti ja havainnollisesti. Esitetyt näkemykset on perusteltu, ja lähteet valittu tarkoituksenmukaisesti. Referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja tekstit ovat melko virheettömiä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija viestii esseessään ja raportissaan vakuuttavasti perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hän käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden, ja hänen tekstiensä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Sekä kieli että tyyli on hallittua.