Encountering Clients of Social Services (3 cr)
Code: 7S00CC68-3012
General information
- Enrolment period
- 01.05.2019 - 15.09.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 30.07.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services and Health Care
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 70
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Juha Santala
- Anssi-Pekka Udd
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Person in charge
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Course
- 7S00CC68
Objectives (course unit)
Opiskelija
- osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Content (course unit)
- Ennakkoluulot ja asenteet, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, tehtävärakenteet
- Syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus ja osallisuus yksilötasolla
- Reflektio toiminnan eri vaiheissa, teoria käytännön jäsentämisessä ja ymmärtämisessä
- Tavoitteiden asettaminen, palautteen antaminen, vastaanottaminen ja huomioiminen, arviointitaidot, omien näkemysten esilletuominen, kuunteleminen ja toisten näkemysten kunnioittaminen,
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, omat roolit ja taidot ryhmän ja yhteisön jäsenenä, työyhteisö ja siinä toimiminen
Exam schedules
Pienryhmien itse suunnittelmien ja toteuttamien ryhmäprojektien esittely koko vuosikurssille helmikuussa 2020 ja henkilökohtaisten 2. vuoden kasvuyhteenvetojen esittely pienryhmissä toukokuussa 2020.
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu kolmeen kokonaisuuteen:
1) PAKOLLISET ja AKTIIVISET läsnäolot lähikerroilla - pakollisten poissaolojen osalta sovitaan mahdollisista korvaavuuksista oman pienryhmäopettajan JA ryhmän kanssa
2) pienryhmien oman ryhmäprojektien suunnitteluun, toteutukseen JA esittämiseen osallistuminen aktiivisesti
3) henkilökohtaisen ammatillisen kasvun yhteenvedon hyväksytty tekeminen ja esittäminen opintojakson tavoitteet täyttäen
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
- pienryhmäpedagogiikka
- yhteistoiminnallisuus
- osallinen, kokemuksellinen ja dialoginen pedagogiikka
- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta yhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.
Lisäksi 2. vuotena lähdemme viemään ryhmäprosesseja eteenpäin ammatillisen kasvun kuvion teemojenkin mukaisesti TOIMIMALLA - pienryhmät tekevät "yhteisöprojektin", jossa opetellaan samalla ammatillisen kasvun teemoista mm. "suunnitelmallisuutta", "reflektointia toiminnan eri vaiheissa" jne.
Learning materials
- henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit
Student workload
Kokonaisuus: 3 op = 81 h
Lähiopetus: 56 h = 2 op
Itsenäinen kasvun prosessointi+ryhmätuotoksen teko+lähikertojen alustukset tms.: 25 h = 1 op
Content scheduling
4.9. YHTEINEN ALOITUS 8 h - katsaus vuoteen, toteutus, toimintaa yhdessä, "oppimissopimukset" ennakkotehtävänä
26.9. 4 h oppimissopimuksia pienryhmissä, ryhmäprosessin aloitus, "Auttajan varjo" ennakkotehtävänä
28.10. 4 h harjoittelut oman kasvun näkökulmasta ja käytännössä?, ryhmäprosessin suunnittelua
25.11. 4 h 1. ja 2. vuosikurssin kohtaaminen
11.12. klo 13 alkaen - vuoden yhteenvetoa, yhteisön joulunviettoa
YHT. 24 h
-----------------------------
21.1. 4 h vuoden aloitus pienryhmissä
24.1. 8 h SOSIONOMIPÄIVÄ - "opiskelijoiden hyvinvointi"!
18.2. 4 h ryhmäprojektien esittelyt
16.3. 4 h työyhteisössä toimiminen, harjoitteluun valmistautuminen
21.4. 4 h harjoittelureflektio puolivälissä harkkaa
19.5. ja 20.5. 8 h KASVUYHTEENVETOJEN ESITTELYT
YHT. 32 h
Completion alternatives
Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla.
Practical training and working life cooperation
Pienryhmien ryhmäprojektit on sidottu työelämään ja prosessi dokumentoidaan visuaaliseen muotoon, toteutetaan konkreettisesti viimeistään alkuvuodesta 2020, esitellään helmikuussa 2020 vuosikurssille ja digitaaliset esitykset toimitetaan omalle tutoropettajalle julkaisua varten somekanavissa.
Pienryhmiä hyödynnetään myös kevään harjoittelun ja viimeisten harjoittelujen osalta henkilökohtaisen osaamisen ja kasvun suunnittelun pohdinnassa.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- kasvun yhteenveto lukuvuoden lopussa opintojakson tavoitteiden suuntaisesti jää kuvailun tasolle ilman reflektiivistä otetta
- opiskelija ei osallistu lähikerroille tai pienryhmätuotoksen tekemiseen
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.