Skip to main content

From Ingredients to Portions (10 cr)

Code: 8T00DQ54-3001

General information


Enrolment period
08.08.2019 - 15.10.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.10.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Credits
10 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Hospitality Management
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Hospitality Management
Teachers
Pilvi Torvinen
Leila Kakko
Jaana Sahlsten
Sami Salonen
Person in charge
Sami Salonen
Course
8T00DQ54

Objectives (course unit)

Students are able
- are able to choose right ingredients, process system and device of achieving immemorable service product. Students are able to observe customers nutritional needs.
- are able to understand food service operations as an entity and are able to implement service as business idea.
- are able to use standardized food recipe.
- are able to implement service as business idea with acknowledge profitability.

Content (course unit)

WHAT kind of now-how is needed in order to prepare food services
WHY and what kind of product knowledge and technique is needed to prepare food services
HOW food services quality can be evaluated

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Student notices contributory factor and relations of food services. Student can recognize different kind of ingredients, methods and devices, but are not able validate to choose those achieve high-quality product to right customer. Student is able to recognize standardized food recipe through single perspective.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Student understands contributory factor and relations of food services as an entity. Student can analyze and choose ingredients, methods and devices to achieve high-quality product to right customer. Student is able to use standardized recipe to achieve right quality, nutritional heath, security and economy. Professional dialogue with working life and team is responsible, flexible and constructive. Student is ready to develop his/her interrelationships.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Student understands contributory factor and relations of food services as an entity. Student can analyze and choose ingredients, methods and devices to achieve high-quality product to right customer. Professional dialogue with working life and team is responsible, flexible and constructive.

Location and time

Ma, Ti, Pe 22.10-17.12.2018 + erikseen sovittu työvuoro Catering Studiolla ja Campus Ravitassa

Exam schedules

Kirjallinen tentti xx.12.2019

Assessment methods and criteria

-Ammatillinen osallistuminen 50%
-Portfolio 25 %
-Tentti 25%
-CS-vuoro (hyv./hyl.)
-Ravitsemuspassi (hyv./hyl.)
-Tutkimusartikkelitehtävä (hyv./hyl.)

Assessment scale

0-5

Teaching methods

-luennot
-käytännön harjoitukset
-työvuoro Catering Studiolla
-tiimitehtävät, henkilökohtaiset tehtävät
-havainnoinnit

Learning materials

- Voutilainen, E., Fogelholm, M., Mutanen, M. 2015. Ravitsemustaito. Helsinki: Sanoma pro.
- Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2014. Terveyttä ruoasata. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014.
- Lehtinen, M., Peltonen, H. & Tauren, P. 2011. Ruoanvalmistuksen käsikirja. Helsinki: WSOY
-Parkkinen, K. 2010. Utelias kokki: elintarviketietoa ja -kemiaa ruoanvalmistajalle. Helsinki: Restamark.
-Hopia, A. 2008. Kemiaa keittiössä. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Nemo.
-http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/
-http://www.sydanliitto.fi/terveellinen-ruokavalio
-http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/terveys/terveellinen_ruokavalio

Student workload

1 op = 27 h opiskelijan työtä
Lähiopetus 7 op
Työkeikat 1 op
Tiimitehtävät 1 op
Tentti 1 op

Completion alternatives

AHOT: Ahotista keskustellaan tuutoriopettajan kanssa. Ahot-hakemus tehdään Hyvähot-ohjelmalla. Hakemuksen liitteeksi tulee kopio tutkintotodistuksesta sekä erillinen selvitys siitä, miten on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet.
Näyttönä ovat kirjallinen tentti sekä elintarvikekemian ja ravitsemuksen täydennystehtävät.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jonkun arviointikohteen puutteellinen suorittaminen.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tunnistaa ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita. Opiskelija tuntee erilaisia raaka-aineita, menetelmiä ja laitteita, mutta ei kykene perustellusti valitsemaan niitä laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa määritellä vakioidun ruokaohjeen sisällön yksittäisen näkökulman kautta. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on suppeaa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ymmärtää ruokapalvelujen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan tuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Opiskelija osaa käyttää vakioitua ruokaohjetta aistinvaraisen laadun, terveellisyyden, turvallisuuden ja taloudellisuuden toteuttamiseen ruokapalvelussa. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista. Opiskelija on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ymmärtää palvelutoimintojen osatekijöitä ja niiden välisiä suhteita kokonaisuuksien kannalta. Opiskelija osaa analysoiden valita raaka-aineet, menetelmät ja laitteet laadukkaan palvelutuotteen aikaansaamiseksi valitulle asiakassegmentille. Ammatillinen vuoropuhelu työelämän ja ryhmän kanssa on vastuullista, joustavaa ja rakentavaa.

Go back to top of page