Presentation Skills in Finnish (3 cr)
Code: 5R00CE43-3006
General information
- Enrolment period
- 02.12.2018 - 13.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2019 - 25.04.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- TAMK Languages and Communication
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Architect
- Teachers
- Marja Oksanen
- Course
- 5R00CE43
Objectives (course unit)
Opiskelija pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti kirjallisissa ja suullisissa työelämän viestintätilanteissa. Hän osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti. Hän osaa ja haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Opiskelija osaa laatia kokouksen asialistan ja pöytäkirjan.
Content (course unit)
Esiintyminen, vuorovaikutustilanteet, puhe-esitykset, ryhmätyötaidot, arviointi, palaute, työelämän viestintätilanteet, tiedottaminen, asiakirjastandardi, kielenhuolto ja kokoustekniikka.
Location and time
3. ja 4. periodissa torstaisin klo 14.15 - 15.45 luokassa B6-31b
Exam schedules
Kurssiin ei kuulu tenttiä.
Evaluation methods and criteria
Kurssiarvosana koostuu kolmen suorituksen keskiarvosta: kielenhuoltokoe, esittelevä puhe ja essee. Kaikki kurssitehtävät tehtyinä ja lähiopetustunneilla vähintään 80 %:n läsnäolo.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
opetuskeskustelu, ryhmä-, pari- ja yksilötyö, erilaiset kirjoitus- ja puheharjoitukset
Learning materials
Opettajan Tabulaan liittämä ja linkittämä materiaali. Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. "Tekniikan viestintä".
Student workload
Miltei poikkeuksetta joka tunnille on kotitehtävänä joko kirjoitusharjoitus tai puheharjoitus - joskus molemmat. Kotityötä on siis kohtuullisen paljon, sillä opiskelijan työmäärä 3 op:n kurssilla on 81 tuntia, josta lähitunnit kattavat vain 28 tuntia.
Content scheduling
Asiakirjastandardi
Sanaton viestintä
Itse-esittelyvideo
Kielenhuoltoa
Tekstinhuoltoa
Työnhakuasiakirjat
Essee
Sähköpostiviestintä
Oman alan sosiaalinen media
Esittelevä puhe
Puhetilanteiden tilanne- ja kuulija-analyyseja
Blogiteksti
Completion alternatives
Ei ole.
Practical training and working life cooperation
Ei ole.
International connections
Ei ole.
Further information
Arvioitavia puheita pidettäessä ryhmä on jaettuna kahtia: puolikas ryhmää on puheharjoituksissa ja toinen puolikas opiskelee muita asioita samaan aikaan.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia annettuja tehtäviä ja/tai hänellä on poissaoloja lähitunneilta enemmän kuin 6 tuntia. Opiskelijan kielessä on merkittäviä puutteita, jotka haittaavat luettavuutta ja ymmärrettävyyttä. Myös sekä tekstin asiatyylissä että asiakirjastandardin noudattamisessa on toivomisen varaa.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on osallistunut opetukseen riittävän määrän. Hän kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Opiskelija hyödyntää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Opiskelija kykenee pitämään esittelevän puheensa visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija viestii esseessään jäsentyneesti ja havainnollisesti. Esitetyt näkemykset on perusteltu sekä lähdetiedot on referoitu tarkoituksenmukaisesti ja niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia.
Opiskelijan esittelevä puhe on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija viestii esseessään vakuuttavasti perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hän käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden, ja hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua.
Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti annettua aikarajaa noudattaen. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.