Qualitative and Action-based Research and Development Methods (5 cr)
Code: NY00EC55-3004
General information
- Enrolment period
- 15.05.2019 - 01.10.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.09.2019 - 15.11.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Educations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
The student
- is familiar with development processes containing qualitative and action-based methods
- is able to choose appropriate methods and gather data for the study
- is able to analyse the gathered data
- is able to assess the criteria of credibility and trustworthyness of his/her study
Content (course unit)
Content
- different approaches and their backgrounds
- case study
- action research
- constructive research
- network research (online research)
- qualitative data and analysis
- content analysis
- trustworthy reporting
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Passed:
The student
- is able to apply a qualitative approach in all phases of the research process, i.e., the planning, implementation and evaluation phases
- is able to justify the decisions made during the research process, also from the ethical and credibility viewpoints.
- masters inductive qualitative content analysis in practice
- knows the approaches of action research and other developmental research methods
- is able to write a report according to the given guidelines and works constructively in a team.
Failed
The student
- does not fulfil the above-mentioned passing criteria
- does not participate in lectures or in team work
Location and time
Aamupäivä pe 6.9.,
Koko päivät la 5.10., pe 1.11.
Kaikkiin lähijaksoihin on osallistuttava
Evaluation methods and criteria
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksoille ja pienryhmän toimintaan, henkilökohtaisten tehtävien tekemsieen, ryhmien väliseen vertaisarviointiin sekä opiskelijan itsearviointiin toiminnastaan. Opettajat kommentoivat työn etenemistä ja lopullisesta raportista annetaan palaute ja numero.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikille lähijaksoille osallistumista ja vaadittujen tehtävien palauttamista.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opettajien alustukset, ryhmässä tehtävä laadullisen tutkimuksen harjoitustyö, sisällönanalyysin työpaja (5.10. osallistuminen pakollinen), yksilötehtävänä tutkimukseen tutustuminen.
Learning materials
Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
Laine, M., Bamberg, J. Jokinen, P. Tapaustutkimuksen taito. Gaudeamus (saatavana myös verkkokirjana TAMKin kirjaston kautta).
Lempiäinen K. Löytty, O., Kinnunen, M. (toim.) 2008. Tutkijan kirja. Vastapaino: Tampere.
Ruusuvuori, J., Tiittula, L., Aaltonen, T. (2005). Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorvoaikutus. Vastapaino
Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2009. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Ja muu ajankohtainen materiaali
Eriksson, P. & Koistinen, P. 2014. Monenlainen tapaustutkimus.
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2008. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Toikko, T. & Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
Varto, J. 2005. Laadullisen tutkimuksen metodologia
Content scheduling
1. lähipäivä
Johdantoluento lähestymistavoista. Aineistojen aiheiden kanssa työskentelyn aloittainen pienryhmissä.
Lähipäivien välissä aiheen täsmentämistä ja aineiston hankintaa pienryhmissä
2. Lähipäivä
Johdantoluento analyysimenetelmistä, sisällönanalyysityöpaja
Lähipäivien välissä tutkimukseen tutustuminen ja tulosten työstämistä raportiksi
3. Lähipäivä
Ryhmien esitykset työn etenemisestä
Luento: Vakuuttava raportointi ja tutkimuksen arviointi
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista lähipäiviin, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itseänäisen tehtävän tekemistä.
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähijaksoille ja edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että laadullisen lähestymistavan perusperiaatteet on sisäistetty ja sisällönanalyysin käytäntö hallitaan. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportintiohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.