Quantitative Research Methods, Effectiveness (incl. SPSS) (5cr)
Code: NY00EC53-3001
General information
- Enrolment period
- 19.11.2018 - 24.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2019 - 31.05.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Educations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Social Services
- Person in charge
- Merja Sinkkonen
- Course
- NY00EC53
Objectives (course unit)
The student
- masters the research process step by step
- masters the basic knowledge of quantitative research methods
- masters the ethical aspects of quantitative research
- masters the reliability aspects of quantitative research
- is able to broadly describe the results of research
- is able to describe the process of an effectiveness study
- is able to evaluate the impact of services based on statistical tests
Content (course unit)
Quantitative research process and methodology
Preparation of the questionnaire and the use of the e-form editor Quantitative research ethics, validity and reliability
Using of the SPSS statistical program
Effectiveness study
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Approved
The student knows the basic statistical concepts and scales and is able to produce indicators from the data.
The student is able to carry out statistical tests (SPSS), interpret the results of statistical tests and draw conclusions.
Failed
The student has incomplete knowledge of the key statistical concepts, scales and indicators.
The student is unable to carry out statistical tests, interpret statistical test results and draw conclusions.
Exam schedules
Tentin ajankohta sovitaan ensimmäisillä tunneilla.
Assessment methods and criteria
Kokeen arviointi Hyväksytty/hylätty
Harjoitustyön arviointi Hyväksytty/hylätty
Kurssin hyväksyminen vaatii sekä kokeen että harjoitustyön hyväksytyn suorituksen.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Luennot ja harjoitukset
Learning materials
Metodikirjallisuus suomeksi ja englanniksi esimerkiksi:
Singh, Kultar 2007. Quantitative social research methods (e-kirja)
Cutis, Elizabeth A 2013. Quantitative health research: issues and methods. (e-kirja)
Creswell, John W. 2003. Research design: qualitative, quantitative na dmixed methods approaches.
Fransess, Philip & Paap, Richard 2001. Quantitative models in marketing research. (e-kirja)
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. kurssikirja
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Paunonen, Marita & Vehviläinen-Julkunen, Katsi 1997. Hoitotieteen tutkimusmetodiikka.
Tilastollisten menetelmien kirjallisuutta esimerkiksi:
Ernvall R., Ernvall S. & Kaukkila H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).
Heikkilä, Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Muijs, Daniel 2004. Doing quantitative research in education with SPSS. (e-kirja)
Cramer, Suncan 2003. Advenced quantitative data analysis. (e-kirja)
Student workload
Lähiopetus 28 h, itsenäinen työskentely 107 h.
Alustava aikataulu
To 21.2.2019 klo 12.30-15.30
To 7.3.2019 klo 8.30-15.30
Ti 16.4.2019 klo 8.30-15.30
To 2.5.2019 klo 8.30-15.30 Lukujärjestyksestä poiketen voimme lopettaa klo 13.30 ja klo 13.30 -15.30 tilalle sopia kokeen toiseen ajankohtaan.
kokeen ajankohta 2 h sovitaan ensimmäisillä tunneilla
Content scheduling
Alustava jaksotus:
1. Kerta TO 21.2.2019 klo 12.30-15.30 (12.30-13.45, 14-15.30 4 h)
kurssin ja materiaalin esittely
Johdatusta ja käsitteitä tilastotieteeseen
SPSS yleistä
HAVAINTOMATRIISI
FREKVENSSITAULUKKO
Harjoitustyön aloittaminen?
2. kerta TO 7.3.2019 klo 8.30-15.30 (8.30-10, 10.15-11.30, 12.30-13.45, 14-15.30)
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
- e-lomakkeen tulokset SPSS:ään
- Multiresponse, Monivastaus-kysymykset
- Summamuuttujan luominen
- Uuden muuttujan muodostaminen olemassa olevista muuttujista
- asteikkojen yhdistäminen
AINEISTON LUOKITTELU, luokkavälit, pilkkominen
GRAAFISET KUVIOT
Harjoitustyön aloittaminen/jatkaminen
3. kerta TI 16.4.2019 klo 8.30-15.30 (8.30-10, 10.15-11.30, 12.30-13.45, 14-15.30)
TUNNUSLUVUT
KORRELAATIO
RISTIINTAULUKOINNIT
Harjoitustyön työstäminen
4. TO 2.5.20219 KLO 13.30 (8.30-9.45, 10.00-11.30, 12.15-13.30)
Tilastollinen testaaminen
kokeeseen kertaaminen
Harjoitustyön työstäminen
5. kerta KOE 2 h
Harjoitustyön palautus PE 17.5.2019 klo 16 mennessä (sähköpostiin liisa.laine@tuni.fi)
Further information
SPSS mahdollista saada kotikoneelle Intrasta (täytettävä lomake); myös tabulan kurssilla linkki lomakkeeseen.
Alustava aikataulu
To 21.2.2019 klo 12.30-15.30
To 7.3.2019 klo 8.30-15.30
Ti 16.4.2019 klo 8.30-15.30
To 2.5.2019 klo 8.30-15.30 Lukujärjestyksestä poiketen voimme lopettaa klo 13.30 ja klo 13.30 -15.30 tilalle sopia kokeen toiseen ajankohtaan.
Kokeen ajankohta 2 h sovitaan ensimmäisillä tunneilla .
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tutkimusprosessin eri vaiheet ja eri tutkimusmenetelmien perusteet.
Opiskelija osaa keskeiset tilastotieteen käsitteet, mitta-asteikot ja tunnusluvut.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tunnistaa ja arvioida tutkimusprosessin eri vaiheita sekä perustella eri menetelmien soveltuvuutta erilaisten ilmiöiden tutkimiseen.
Opiskelija osaa arvioida tilastollisten testien tuloksia ja tehdä niistä johtopäätöksiä
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa laaja-alisesti ja kriittisesti arvioida tutkimusprosessin eri vaiheita.
Opiskelija osaa arvioida tilastollisten testien tuloksia laajemmin ja tehdä niistä johtopäätöksiä.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kokeen arviointi Hyväksytty/hylätty
Harjoitustyön arviointi Hyväksytty/hylätty
Kokeessa ja harjoitustyössä hyväksymisen raja 75% täysistä pisteistä.