Skip to main content

Energy Engineering (3 cr)

Code: 5K00BG78-3021

General information


Enrolment period
02.07.2019 - 02.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.09.2019 - 26.11.2019
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Mechanical Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Mechanical Engineering
Teachers
Sakari Lepola
Person in charge
Sakari Lepola
Course
5K00BG78

Objectives (course unit)

Students are able to:
- calculate conductive energy through objects
- calculate convective energy in tubular flows
- calculate simplified radiative enegy
- calculate energy sums in heat transfer
- calculate pressure drop in tubular flows
- formulate and solve energy balance equations

Content (course unit)

Conduction, convection, radiation, combined heat transfer, pressure drop, and energy balance equations. Examples of equipments include steam power plant, gas trubine power plant, engines, pumps and blowers.

Exam schedules

Luentotentti. Uusintatenttien ajankohdat myöhemmin ilmoitettavina ajankohtina.

Evaluation methods and criteria

Kurssin loppupuolella tentti, osallistuminen lähiopetukseen ja pidetyt/palautetut harjoitustyöt ja/tai -tehtävät. Osallistuminen ryhmien työskentelyyn.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, ryhmissä pohditut ja esitetyt työt ja suoritetut harjoitukset

Learning materials

Kurssilla käydyt asiat perustuvat kirjoihin Energiatekniikka, Jarmo Perttula ja Höyrykattilatekniikka, Markku Huhtinen et al. Kurssilla laskettavat harjoituslaskut eivät tule yleiseen jakoon Tabulaan. Opettajan johdolla tehtyjen harjoitustehtävien ratkaisut saa vain osallistumalla lähiopetukseen!

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö 27 h/op.
Lähipetusta n. 35 tuntia (päiväopiskelijat)
Lähiopetusta n. 20 tuntia (monimuoto-opiskelijat)

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Further information

Opiskelija tuntee energiajärjestelmien perusperiaatteet ja voimalaitostyypit. Opiskelija:
- tuntee eri energiatuotantomuodot ja energian lähteet
- tuntee Suomen energiajärjestelmän sekä siihen vaikuttavat elementit (mm. EU:n energiapolitiikka, Suomen ilmasto- ja energiapolitiikka, globaali energiatalous), osaa laskea taseita ja CO2 -päästöjä
- osaa laskea ja mitoittaa energian tuotantoa ja käyttöä
- tuntee ja osaa käyttää energiatekniikan työkaluja mm. höyrynpainetaulukot
- tuntee energian tuotannon ja käytön ympäristövaikutukset ja kestävyystavoitteet sekä energian tuotantoon ja käyttöön liittyviä ympäristöasioita
- ymmärtää energiatehokkuuden parantamisen tavoitteet ja keinot
- hallitsee tarvittavat perustiedot energian tuotantoon ja jakeluun liittyvissä insinöörin työtehtävissä

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ei osallistu opetukseen tai osallistuminen hyvin vähäistä, joka tavallisesti johtaa heikkoon tenttisuoritukseen. Puuttuvat harjoitustehtävien palautukset.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa tunnistaa energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt. Opiskelija on vain jonkin verran motivoitunut, ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan, osaa toimia ryhmässä sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee hyvin energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt, sekä kykenee perustelemaan ja soveltamaan oppimaansa. Opiskelija on selvästi motivoitunut, ottaa vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti energian tuotanto- ja käyttömuotojen tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja ilmiöt. Opiskelija osaa paitsi perustella ja soveltaa oppimaansa, myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan. Opiskelija on erittäin motivoitunut, ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa hyödyntää palautetta systemaattisesti ammatillisen kasvun välineenä.

Go back to top of page