Advanced Control Systems (3 cr)
Code: 5S00BM03-3004
General information
- Enrolment period
- 02.12.2018 - 05.02.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2019 - 30.04.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Electrical and Automation Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Electrical Engineering
Objectives (course unit)
Opiskelija osaa
- digitaalisen säädön periaatteet sekä erot analogiseen säätöön
- kehittää digitaalisia säätöalgoritmeja
- käyttää z-muunnosta digitaalisen säätöpiirin suunnitteluun ja analysointiin
- simuloida digitaalisen säätöpiirin toimintaa
- soveltaa kehittyneitä säätömenetelmiä.
Content (course unit)
Aikadiskreettien järjestelmien käsittely sekä aikatasossa että z-muuttujan tasossa. Keskeiset digitaaliset säätöalgoritmit. Epälineaariset säätömenetelmät. Sumea säätö. Adaptiivinen säätö. Monimuuttujasäätö.
Prerequisites (course unit)
Säätötekniikan perusteet. Säätömenetelmät.
Location and time
7.1. - 29.4.2019, Tampereen ammattikorkeakoulu, Kuntokatu 3
Exam schedules
1. osakoe ma 18.2.2019
2. osakoe ma 15.4.2019
Osakokeista ei järjestetä uusintoja.
1. uusintatentti ti 28.5.2019
2. uusintatentti elokuussa 2019
Uusintatentit kattavat koko opintojakson sisällön.
Evaluation methods and criteria
Arviointi perustuu
- osaamiseen, joka osoitetaan kahdella osakokeella,
- olemiseen eli osallistumiseen oppitunneille vähintään 50 %.
- tekemiseen, joka osoitetaan harjoitustehtävillä ja etätehtävillä.
Suoritusten pistemäärät ja arvosanarajat:
- 1. osakoe 18 p.
- 2. osakoe 24 p. (minimi 4 p.)
- Etätehtävät 2 kpl, yht. 8 p.
- Laskuharjoitustehtävät yht. 5 p.
Laskuharjoitusten ratkaisut käydään läpi oppitunneilla. Tällöin tehtävät pitää olla ratkaistuna ja pyydettäessä on selostettava ratkaisun perusteet. Tämän jälkeen esitettyjä ratkaisuja ei oteta huomioon.
Arvosanat ja pisterajat: 1 22 p., 2 28 p., 3 34 p., 4 40 p., 5 46 p.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää, että
- osakokeiden ja harjoitustehtävien kokonaispistemäärä on vähintään 22 pistettä ja
- jälkimmäisen osakokeen pistemäärä on vähintään 4 pistettä ja
- oppitunneilla läsnäolo on vähintään 50 %.
Poikkeuksista em. sääntöihin on sovittava opettajan kanssa opintojakson alussa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luento, harjoitukset, harjoitustyöt
Learning materials
Seborg - Edgar - Mellichamp - Doyle, Process Dynamics and Control, 3rd Edition, Wiley 2011. Luvut 6.4, 7.6 ja 14 - 17.
Härkönen - Numminen: Sumeat järjestelmät, Opintomoniste
Harjoitustehtävät ja muuta opintomateriaalia on kurssin Tabula-toteutuksella.
Oheismateriaalisuositukset:
- Aalto yliopisto, Automaatio- ja systeemitekniikan laitos: Digitaalisen säädön verkkokurssi
http://autsys.tkk.fi/pub/control.tkk.fi/Kurssit/Verkkokurssit/
Student workload
Lähiopetus 30 h, itsenäinen työskentely 50 h
Content scheduling
Johdanto 1 h
Taajuusvasteanalyysi 3 h
Myötäkytketty säätö, suhde-, kaskadi- ja monimuuttujasäädöt 6 h
Sumeat järjestelmät 5 h
Näytteenotto ja digitaalinen PID-säätö 4 h
z-muunnos ja digitaalisen säätöpiirin analyysi 7 h
Kokeet (2 kpl) 4 h
Opintojakso sisältää kaksi etätehtävää, jotka palautetaan tehtävissä määrättyinä ajankohtina.
Completion alternatives
Ei ole.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- 1. osakoe 18 p.
- 2. osakoe 24 p. (minimi 4 p.)
- Etätehtävät 2 kpl, yht. 8 p.
- Laskuharjoitustehtävät yht. 5 p.
Laskuharjoitusten ratkaisut käydään läpi oppitunneilla. Tällöin tehtävät pitää olla ratkaistuna ja pyydettäessä on selostettava ratkaisun perusteet. Tämän jälkeen esitettyjä ratkaisuja ei oteta huomioon.
Arvosanat ja pisterajat: 1 22 p., 2 28 p., 3 34 p., 4 40 p., 5 46 p.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää, että
- osakokeiden ja harjoitustehtävien kokonaispistemäärä on vähintään 22 pistettä ja
- jälkimmäisen osakokeen pistemäärä on vähintään 4 pistettä ja
- oppitunneilla läsnäolo on vähintään 50 %.
Poikkeuksista em. sääntöihin on sovittava opettajan kanssa opintojakson alussa.