Skip to main content

Finnish Language, Communication and Reporting of Laboratory Work for Engineering Students (4 cr)

Code: 5K00BH25-3026

General information


Enrolment period
02.07.2019 - 08.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.09.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Mechanical Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Mechanical Engineering
Teachers
Anne Leppänen
Jukka Suominen
Ella Hakala
Tuomo Nieminen
Person in charge
Markus Aho
Course
5K00BH25

Objectives (course unit)

Student is able to
- make a measurement task under supervision
- make a data sheet under supervision
- calculate the results of the measurement task
- make a graph representing the results
- make an appropriate error analysis

Content (course unit)

Measurements in students own field of technology.
Calculations of the results including linear regression. Drawing up reports about the measuring tasks.

Prerequisites (course unit)

Opintojakso on tarkoitettu suomea äidinkielenään puhuville opiskelijoille.

Exam schedules

Ei tenttejä

Evaluation methods and criteria

Opintojaksoon liittyy fysikaalisia mittauksia, niihin liittyviä matemaattisia menetelmiä ja raportointia.
Arviointi suoritetaan mittausten ja niistä tehtävien raporttien perusteella.
Arvioinnin pohjana käytetään jaettavaa arviointilomaketta.
Lähiopetustunneilla on 100% läsnäolovelvollisuus.
Mittaukset ja raportointi tehdään työpareittain.
Mittaus 1: mittaukset on suoritettava ja raportointi tulosten käsittelyineen on suoritettava hyväksytysti
Mittaus 2: arvioidaan asteikolla 0-5
Mittaus 3: arvioidaan asteikolla 0-5
Opintojaksoon sisältyy myös puheviestinnän osuus
Opintojakson arvosana pohjautuu raporttien 2 ja 3 keskiarvoon sekä viestinnän osuudesta annettavaan arvosanaan painotuskertoimilla 3/4 ja 1/4.
Raporttien vertailussa käytetään sähköistä plagiaatintunnistusjärjestelmää (Urkund).

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus
Laboratoriotyöskentely
Parityöskentely
Kirjallinen raportointi
Puhe-esitykset

Learning materials

Arminen, Mäkelä, Mäkinen, Puhakka, Vierinen; Fysiikan laboratoriotyöt, Tammertekniikka
Muu materiaali ja tarkempi aikataulu on tallennettu tabulapohjalle 5K00BH25-3026 Tekniikan kirjallinen ja suullinen viestintä sekä mittaamisen raportointi.

Student workload

Mittaamisen ja raportoinnin osuus
Lähiopetusta n. 18 h
Itsenäistä työskentelyä n. 40 h

Content scheduling

Toteutuksella tehdään kolme mittausta, joita seuraa tulosten laskenta-, raportointi- ja palautetunnit. Lisäksi toteutuksella on 10 h suullisen viestinnän osuus. Tarkempi aikataulu on tabulassa.

Further information

Opintojakso on tarkoitettu suomea äidinkielenään puhuville opiskelijoille. Läsnäolovelvoite laboratoriotöissä 100 %, muutoin 80 %.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Raportointiosuus: Opiskelijalla on korvaamattomia poissaoloja tai hyväksyttyjä raportteja puuttuu.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija ei ole pitänyt 10 - 15 minuutin suullista esitystä ryhmälle eikä antanut vertaispalautetta muille.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Raportointiosuus: Opiskelija on osallistunut lähiopetukseen ja tehnyt kaikki vaaditut tehtävät. Raportit saattavat kuitenkin sisältää pieniä virheitä tai olla muilta osin puutteellisia. Raportit eivät vastaa TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija on pitänyt suullisen esityksen, antanut vertaispalautetta muille ja kirjoittanut itsearvioinnin omasta esityksestään. Puhe-esitys on kuitenkin ollut pituudeltaan liian lyhyt (alle 10 min.) ja esityksen rakenteessa tai esitystavassa on isoja puutteita.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Raportointiosuus: Mittaukset on suoritettu ja raportit tehty TAMK:n raportointiohjeen mukaisella tavalla.
Tulokset ja analyysit ovat oikeita, mutta teksti ja tulosten kommentointi suppeaa. Opiskelija osaa käyttää kuvallisia elementtejä ja lähteitä tekstinsä tukena.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija on pitänyt suullisen esityksen, antanut vertaispalautetta muille ja kirjoittanut itsearvioinnin esityksestään. Opiskelija osaa pitää kohtalaisen sujuvan suullisen esityksen: esitystä on valmisteltu, aihe on rajattu ja esityksen rakenne ja jäsentelytapa ovat kohtalaisen selkeitä. Pieniä puutteita edellä mainituissa sallitaan. Opiskelija käyttää ääntään puhe-esitykseen sopivalla tavalla (mm. artikuloi selkeästi ja puhuu riittävän kuuluvasti). Myös opiskelijan sanaton viestintä on melko sujuvaa ja luontevaa. Opiskelija on valinnut esitykseensä sopivia havainnointimenetelmiä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Raportointiosuus: Mittaukset on suoritettu ja raportit tehty TAMKin raportointiohjeen mukaisella tavalla. Työskentely on aktiivista ja paneutunutta ja tekijä osoittaa sekä hyvää itsenäisen työskentelyn että yhteistyön taitoa. Raporteissa tulokset ja analyysit ovat oikeita. Teksti on sujuvaa ja virheetöntä ja osoittaa perehtymistä töiden aiheisiin opettajan jakamaa materiaalia syvällisemmin. Tekijä osoittaa ymmärtävänsä menetelmien rajoitukset, yhteydet ammattialaan ja osaa visioida kehitysmahdollisuuksia.
Suullisen viestinnän osuus: Opiskelija on pitänyt suullisen esityksen, antanut vertaispalautetta muille ja kirjoittanut itsearvioinnin esityksestään. Opiskelija osaa pitää sujuvan suullisen esityksen: esitystä on valmisteltu huolellisesti, aihe on rajattu riittävän tarkasti, esityksen rakenne ja jäsentelytapa ovat selkeitä. Opiskelija käyttää ääntään puhe-esitykseen sopivalla tavalla (mm. artikuloi selkeästi ja puhuu riittävän kuuluvasti). Myös opiskelijan sanaton viestintä on sujuvaa ja luontevaa. Opiskelija on valinnut esitykseensä sopivia havainnointimenetelmiä ja hyödyntää niitä sujuvasti.

Go back to top of page