Skip to main content

Asiakkaan arki, toimijuus ja kuntoutuminen (5cr)

Code: TK00DD01-3003

General information


Enrolment period
02.06.2019 - 31.07.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Business Operations
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Specialised Education in Multiprofessional Home Rehabilitation
Teachers
Sosionomi Virtuaalihenkilö
Katja Hautsalo
Fysioterapia Virtuaalihenkilö
Person in charge
Katja Hautsalo
Course
TK00DD01

Objectives (course unit)

Opiskelija
-osaa perustellusti kuvata ja analysoida kuntoutujan elämänkulkua, arjen hyvinvoinnin ja toimijuuden merkityksellisyyttä kuntoutumisen lähtökohtana
-osaa kuvata asiakaslähtöisen kotikuntoutuksen perusteet ja lähtökohtia sekä vertailla erilaisia kotikuntoutusmalleja ja niiden vaikuttavuutta
-osaa kuvata toimintakyvyn dynaamisena ja vuorovaikutuksellisena käsitteenä sekä tuntee ICF-luokitusta toimintakyvyn kuvaajana
-osaa tunnistaa ja reflektoimalla syventää omaa asiantuntijuuttaan ja laajentaa ammatillista lähestymistapaansa monitoimijaisessa kotikuntoutuksessa.

Content (course unit)

Työikäisen ja iäkkään ihmisen elämänkulku ja kuntoutuminen
Asiakaslähtöisyys ja yhteinen asiakasymmärrys (hyvät käytännöt ja suositukset)
Toimijuuden erilaiset teoreettiset lähestymistavat, toimintakyky -käsite ja ICF-luokitus
Koti-, arki- ja lähikuntoutus sekä kansainväliset ja suomalaiset kotikuntoutusmallit
Näyttöön perustuva tieto kotikuntoutuksen asiakkaiden kokemuksista sekä mallien vaikuttavuudesta ja kustannustehokkuudesta
Kuntoutumisvalmius ja motivaatio vuorovaikutteisen ja motivoivan työtavan lähtökohtana
Arjen, kodin ja lähiympäristön merkitykset ja vaikutukset toimintakykyyn ja osallistumiseen
Koti ammattilaisen työympäristönä eettisyyden, tietosuojan, turvallisuuden ja tiedon välittämisen näkökulmista
Moniammatillinen ja monitoimijainen työkulttuuri ja yhteistoimijuus kotikuntoutuksessa

Assessment scale

0-5

Go back to top of page