Skip to main content

Ensiapu, kliiniset hoitotoiminnot ja potilasturvallisuus (3 cr)

Code: 7B00EG08-3001

General information


Enrolment period
15.05.2019 - 03.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.08.2019 - 20.12.2019
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Biomedical Laboratory Science
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 36
Degree programmes
Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
Teachers
Riikka Lehtinen
Anne-Marie Lehtonen
Marja Kuparinen
Person in charge
Kirsi Mansikkamäki
Small groups
Pienryhmä 1 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 3 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 4 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä I (Size: 4 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä II (Size: 4 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä III (Size: 4 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Pienryhmä I
Pienryhmä II
Pienryhmä III
Course
7B00EG08

Objectives (course unit)

The student is able to
- act appropriately when first aid is needed
- know the principles of first aid in cases of emergency
- know the most important principles of nursing and understand their significance in patient / client care
- learn nursing interventions
- learn the regulations concerning medical and parenteral care as well as their implementation
- take into account patient security
- act in an aseptic and safe way in the tasks of biomedical laboratory scientists

Content (course unit)

First aid in cases of emergency
Action in other first aid situations
Cooperation with authorities in special conditions
Principles of nursing
Principles of nursing interventions
Patient security and Regulations concerning medical care
Implementation of parenteral pharmacotherapy
Prevention of infections and aseptic techniques

Prerequisites (course unit)

-

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Student is able to
- help and give first aid in emergencies and in acute situations
- identify accidents and dangerous situations
- operate with a patient carefully and aseptically in sampling and examination situations.
- describe the operation of the nursing unit

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Student is able to
- help and give first aid in emergencies and in acute situations
- identify and prevent accidents
- operate with a patient carefully and aseptically in sampling and examination situations.
- describe the operation of the nursing unit
- justify his/her actions

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Student is able to
- operate and take the responsibility of first aid in emergencies and in acute situations
- identify and prevent accidents beforehand
- operate with a patient carefully and aseptically in sampling and examination situations.
- describe in detail the operation of the nursing unit
- justify and evaluate his/her actions

Exam schedules

ENSIAPU: Aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo kaikilla tunneilla. Suoritus hyväksytty/hylätty.
Aseptiikan Tabula-koe 22.10.2019 1. uusinta marraskuussa 2019 ja 2. uusinta joulukuussa 2019
KLIINISET HOITOTOIMINNOT: Koe luokkatilassa 13.11. 2019, 1. uusinta viikot 50 ja 51 Examissa, 2. uusinta viikot 4 ja 5 Examissa.

Assessment methods and criteria

ENSIAPU: Aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo kaikilla tunneilla. Suoritus hyväksytty/hylätty.
Aseptiikan osio: suoritetut tehtävät arvioidaan hyväksytty/ hylätty. Kokeeseen voi osallistua, kun tehtävät on tehty. Koe arvioidaan numeerisesti.
Kliiniset hoitotoiminnot: Koe, numeerinen arviointi. Pienryhmien harjoitustunneilla pakollinen läsnäolo ja injektionanto näyttö.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Aseptiikan osuus toteutuu enimmäkseen verkko-opintoina.
ENSIAPU: Teoriaopetus 4h ja pienryhmäharjoitukset 4h + itsenäinen opiskelu ja tehtävät
Kliiniset hoitotoiminnot: 5 h teoria, 1h koe, 6h harjoittelua/pienryhmä, itsenäinen opiskelu

Learning materials

ENSIAPU:
Kirja: Korte H. & Myllyrinne K. 2017. Ensiapu.
www.spr.fi (ensiapuohjeet ja videot)
Kaikki opetuksessa käytetty materiaali
ASEPTIIKKA: Anttila, Kanerva, Kuronen, Kurvinen, Lyytikäinen, Rantala, Vuento ja Ylipalosaari (toim.) 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Juvenes Print
Verkko-oppimateriaali.
Tartuntatautilaki 25.7.1986 /583
Tartuntatautiasetus 31.10.1986/786
Friman ja Kivisalmi 2015. Laboratorion välinehuolto
Aaltonen ja Rosenberg 2013. Potilasturvallisuuden perusteet. Duodecim.

KLIINISET HOITOTAIDOT:

Rautava-Nurmi H. ym. 2019 Hoitotyön taidot ja toiminnot
s.10-14 ja 22-30 Hoitotyön keskeiset käsitteet, arvot ja periaatteet
s.71-78 Julkinen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmä
s.132-170 Lääkehoito
s.202-223 Ergonomia ja Liikkumisessa avustaminen
tai (soveltuvin osin)
Iivanainen A. & Syväoja P. 2012 tai 2016 Hoida ja kirjaa. Tammi. Hki
s. 247-256 tai 386-397 Lääkeinjektio
s. 414-420 tai 516-525 Liikkumisessa avustaminen

Turvallinen lääkehoito. Valtakunnallinen opas lääkehoidon toteuttamisesta sosiaali- ja terveydenhuollossa. STM –oppaita 2016. s. 13-69

Tamminen-Peter L, Wickström G. 2007. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos, Helsinki

Student workload

ENSIAPU: Teoriaopetus 4h ja pienryhmäharjoitukset 4h + itsenäinen opiskelu ja tehtävät.
ASEPTIIIKKA: 2 t info-tunti, 2 t välipiste, 1 t koe, muu itsenäistä opiskelua Tabula-oppimisympäristössä
KLIINISET HOITOTOIMINNOT: Teoria 5h+tentti 1h+ orientoiva harjoittelu 6h/pienryhmä+itsenäinen työskentely

Content scheduling

Ks. ajoitus- ja toteutussuunnitelmat

Completion alternatives

AHOT

Further information

Opintojakson suoritus on edellytyksenä koulutuksen käytännön harjoittelujaksoille.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kliiniset hoitotoiminnot:
Opiskelija tuntee tärkeimmät hoitotyön arvot ja periaatteet ja niiden merkityksen ja osaa soveltaa niitä laaja-alaisesti erilaisten potilaiden/asiakkaiden kanssa toimiessaan.
Opiskelija tuntee keskeisiä hoitotyön auttamismenetelmiä ja harjoittelee aktiivisesti niiden käyttöä ja yhdistää oppimaansa monipuolisesti ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opiskelija tuntee lääkehoitoon liittyvät keskeiset säädökset ja ohjeet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti parenteraalisen lääkkeenannon (intramuskulaarinen ja subcutaaninen injektio) yhteydessä potilasturvallisuuden huomioiden.

Go back to top of page