Ensiapu, kliiniset hoitotoiminnot ja potilasturvallisuus (3 cr)
Code: 7B00EG08-3001
General information
- Enrolment period
- 15.05.2019 - 03.09.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 05.08.2019 - 20.12.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Biomedical Laboratory Science
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 36
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- Riikka Lehtinen
- Anne-Marie Lehtonen
- Marja Kuparinen
- Person in charge
- Kirsi Mansikkamäki
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 4 (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä I (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä II (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä III (Size: 4 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
- Pienryhmä I
- Pienryhmä II
- Pienryhmä III
- Course
- 7B00EG08
Objectives (course unit)
The student is able to
- act appropriately when first aid is needed
- know the principles of first aid in cases of emergency
- know the most important principles of nursing and understand their significance in patient / client care
- learn nursing interventions
- learn the regulations concerning medical and parenteral care as well as their implementation
- take into account patient security
- act in an aseptic and safe way in the tasks of biomedical laboratory scientists
Content (course unit)
First aid in cases of emergency
Action in other first aid situations
Cooperation with authorities in special conditions
Principles of nursing
Principles of nursing interventions
Patient security and Regulations concerning medical care
Implementation of parenteral pharmacotherapy
Prevention of infections and aseptic techniques
Prerequisites (course unit)
-
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Student is able to
- help and give first aid in emergencies and in acute situations
- identify accidents and dangerous situations
- operate with a patient carefully and aseptically in sampling and examination situations.
- describe the operation of the nursing unit
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Student is able to
- help and give first aid in emergencies and in acute situations
- identify and prevent accidents
- operate with a patient carefully and aseptically in sampling and examination situations.
- describe the operation of the nursing unit
- justify his/her actions
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Student is able to
- operate and take the responsibility of first aid in emergencies and in acute situations
- identify and prevent accidents beforehand
- operate with a patient carefully and aseptically in sampling and examination situations.
- describe in detail the operation of the nursing unit
- justify and evaluate his/her actions
Exam schedules
ENSIAPU: Aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo kaikilla tunneilla. Suoritus hyväksytty/hylätty.
Aseptiikan Tabula-koe 22.10.2019 1. uusinta marraskuussa 2019 ja 2. uusinta joulukuussa 2019
KLIINISET HOITOTOIMINNOT: Koe luokkatilassa 13.11. 2019, 1. uusinta viikot 50 ja 51 Examissa, 2. uusinta viikot 4 ja 5 Examissa.
Assessment methods and criteria
ENSIAPU: Aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo kaikilla tunneilla. Suoritus hyväksytty/hylätty.
Aseptiikan osio: suoritetut tehtävät arvioidaan hyväksytty/ hylätty. Kokeeseen voi osallistua, kun tehtävät on tehty. Koe arvioidaan numeerisesti.
Kliiniset hoitotoiminnot: Koe, numeerinen arviointi. Pienryhmien harjoitustunneilla pakollinen läsnäolo ja injektionanto näyttö.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Aseptiikan osuus toteutuu enimmäkseen verkko-opintoina.
ENSIAPU: Teoriaopetus 4h ja pienryhmäharjoitukset 4h + itsenäinen opiskelu ja tehtävät
Kliiniset hoitotoiminnot: 5 h teoria, 1h koe, 6h harjoittelua/pienryhmä, itsenäinen opiskelu
Learning materials
ENSIAPU:
Kirja: Korte H. & Myllyrinne K. 2017. Ensiapu.
www.spr.fi (ensiapuohjeet ja videot)
Kaikki opetuksessa käytetty materiaali
ASEPTIIKKA: Anttila, Kanerva, Kuronen, Kurvinen, Lyytikäinen, Rantala, Vuento ja Ylipalosaari (toim.) 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Juvenes Print
Verkko-oppimateriaali.
Tartuntatautilaki 25.7.1986 /583
Tartuntatautiasetus 31.10.1986/786
Friman ja Kivisalmi 2015. Laboratorion välinehuolto
Aaltonen ja Rosenberg 2013. Potilasturvallisuuden perusteet. Duodecim.
KLIINISET HOITOTAIDOT:
Rautava-Nurmi H. ym. 2019 Hoitotyön taidot ja toiminnot
s.10-14 ja 22-30 Hoitotyön keskeiset käsitteet, arvot ja periaatteet
s.71-78 Julkinen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmä
s.132-170 Lääkehoito
s.202-223 Ergonomia ja Liikkumisessa avustaminen
tai (soveltuvin osin)
Iivanainen A. & Syväoja P. 2012 tai 2016 Hoida ja kirjaa. Tammi. Hki
s. 247-256 tai 386-397 Lääkeinjektio
s. 414-420 tai 516-525 Liikkumisessa avustaminen
Turvallinen lääkehoito. Valtakunnallinen opas lääkehoidon toteuttamisesta sosiaali- ja terveydenhuollossa. STM –oppaita 2016. s. 13-69
Tamminen-Peter L, Wickström G. 2007. Potilassiirrot. Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos, Helsinki
Student workload
ENSIAPU: Teoriaopetus 4h ja pienryhmäharjoitukset 4h + itsenäinen opiskelu ja tehtävät.
ASEPTIIIKKA: 2 t info-tunti, 2 t välipiste, 1 t koe, muu itsenäistä opiskelua Tabula-oppimisympäristössä
KLIINISET HOITOTOIMINNOT: Teoria 5h+tentti 1h+ orientoiva harjoittelu 6h/pienryhmä+itsenäinen työskentely
Content scheduling
Ks. ajoitus- ja toteutussuunnitelmat
Completion alternatives
AHOT
Further information
Opintojakson suoritus on edellytyksenä koulutuksen käytännön harjoittelujaksoille.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kliiniset hoitotoiminnot:
Opiskelija tuntee tärkeimmät hoitotyön arvot ja periaatteet ja niiden merkityksen ja osaa soveltaa niitä laaja-alaisesti erilaisten potilaiden/asiakkaiden kanssa toimiessaan.
Opiskelija tuntee keskeisiä hoitotyön auttamismenetelmiä ja harjoittelee aktiivisesti niiden käyttöä ja yhdistää oppimaansa monipuolisesti ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opiskelija tuntee lääkehoitoon liittyvät keskeiset säädökset ja ohjeet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti parenteraalisen lääkkeenannon (intramuskulaarinen ja subcutaaninen injektio) yhteydessä potilasturvallisuuden huomioiden.