Energy Use and Life Span Economy in Buildings (5 cr)
Code: 5T00CY57-3004
General information
- Enrolment period
- 02.07.2019 - 15.09.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 24.08.2019 - 31.12.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Building Services Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Building Services Engineering, Electrical Systems
- Degree Programme in Building Services Engineering, HVAC Systems
Objectives (course unit)
The student is able to
- recognise the significance of real estates and built environments in energy use, efficiency as well as the possibilities for energy production
-knows how to find out about the national and international legislation concerning construction and recongnises how it guides the use of energy
- Describe the factors affecting the energy economy of buildings as well as the related challenges. Is able to produce a typical energy statement.
- Recognises the use of renewable energy sources as an alternative for real estates. Is able to make technical and economical comparisons between different solutions.
- Knows of the environmental administration and its practices
- Describe the significance of sustainable development and environmental concerns in constructions as well as the principles of life cycle economy in construction
- Create life cycle assessments and life cycle cost analyses
Content (course unit)
Energy services for built environments, the use of energy in Finland and its environmental impact. The regulations and guidelines concerning energy efficiency. Calculating the energy balance of a building. Energy efficiency requirements. The principles and practices of energy surveys. Healthy buildings, indoor air conditions and use of energy. The use of wind power, solar power and other renewable sources of energy in buildings. The goals of lifecycle assessments. The constituents of lifecycle costs and their assessment. The phases and tools for LCC and LCA.
Prerequisites (course unit)
Basic mathematical skills.
We recommend the course JOHDATUS ENERGIAJÄRJESTELMÄÄN or the 1st and 2nd year studies in Building Services Engineering or similar.
Location and time
Lukujärjestyksessä
Exam schedules
Tentin ajankohta lähituntiopetuksen lopussa; ajankohdasta sovitaan lähitunneilla yhteisesti.
Uusinta- ja korotustenttejä 2 kpl yleisinä uusintapäivinä
Kurssin arvostelu loppuu 28.2.2020
Evaluation methods and criteria
Suoritus arvioidaan asteikolla 0-5, tentti sekä arvioitavat harjoitustyöt.
Kurssin läpäisyyn vaaditaan kaikkien osasuoritusten hyväksytty läpäisy.
Lisäksi arviointiin vaikuttaa aktiivinen tuntiläsnäolo
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähtiopetus, kotitehtävät ja harjoitustyöt
Harjoitustehtävien palautusajankohdista sovitaan lähitunneilla.
Kotitehtävänä on mm. laskuharjoitus
Mahdolliset ekskursiot
Learning materials
Tabulassa jaettu aineisto
LVI-, ST- ja RT-kortistot
Motivan energiakatselmusohjeistus
Ilmastointilaitoksen mitoitus, Sandberg E, 2014
Muista lähteistä saatava aineisto
Student workload
Lähitunteja tai vastaavaa on noin 50 h ja omaa itsenäistä opiskelua noin 85 h
Completion alternatives
Kurssin voi suorittaa AHOTointi menettelyllä. Ahotointi hakemus tulee jättää kolme viikkoa kurssin aloituksen jälkeen.
Ahotointi testinä on tentti.
International connections
Ei ole
Further information
Esitietovaatimuksena LVI-talotekniikka toimitiloissa -opintokokonaisuus tai Kiinteistön ohjaus ja säätö -opintokokonaisuus tai vastaavat tiedot.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei hahmota kansallista energiajärjestelmää.Ei tunnista käytön ja ylläpidon merkistystä rakennuksen energian kulutukseen. Energiataseen laadinnan ja laskennan käsitteet epäselviä. Ei osaa tulkita energiatehokkuutta koskevia määräyksiä. Ei tunnista energian käytön tehostamis mahdollisuuksia, eikä uusiutuvan energian käyttömahdollisuuksia. Vaaditut tehtävät tekemättä tai hyvin puutteelliset
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää perusasiat Suomen sekä EU:n energiajärjestelmästä ja –politiikasta. Tiedostaa käytön ja ylläpidon merkistystä rakennuksen energian kulutukseen. Osaa laatia energiataseen, mutta laskelmat puutteellisia. Tiedostaa energiatehokkuutta koskevia määräyksiä. Tunnista joitakin energian käytön tehostamis mahdollisuuksia, sekä uusiutuvan energian käyttömahdollisuuksia. Opiskelija osaa kuvata talotekniikan elinkaarikustannuksiin ja ympäristövaikutuksiin liityviä tekjöitä. Osaa käyttää elinkaarikustannuslaskentaan liittyviä perusyhtälöitä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee suomalaisen sekä eurooppalaisen energiajärjestelmän ominaispiirteet ja tulevaisuuden kehityshaasteet. Tiedostaa käytön ja ylläpidon merkityksen rakennuksen energian kulutukseen ja osaa arvioida sen merkitystä energian kulutukseen. Osaa laatia energiataseen ja siihen liittyvät laskelmat. Osaa tulkita energiatehokkuutta koskevia määräyksiä. Tunnista energian käytön tehostamismahdollisuuksia ja uusiutuvan energian käyttömahdollisuuksia sekä osaa tehdä niihin liittyviä laskelmia. Opiskelija osaa soveltaa talotekniikan elinkaarikustannuksiin ja ympäristövaikutuksiin liityviä tekjöitä. Opiskelija osaa käyttää sovelletusti elinkaarikustannuslaskentaan liittyviä perusyhtälöitä ja yhdistellä niitä huomioiden talotekniikan järjestelmien kokonaisuudet.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on aukottomat ja kattavat tiedot edellä mainituissa osaamiskriteereissä.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Vaaditut tehtävät tekemättä tai hyvin puutteelliset