Skip to main content

Physiotherapy for Adults 1, Theory (8 cr)

Code: 7F00BA25-3006

General information


Enrolment period
10.06.2019 - 04.08.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Physiotherapy
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Anne-Marja Hammar
Hannu Järvinen
Juho Tiili
Ilkka Piiroinen
Laura Hilden
Pirjo Lehto
Maarit Keskinen
Anna-Riikka Keihäs
Fysioterapia Virtuaalihenkilö
Liisa Mannisenmäki
Person in charge
Maarit Keskinen
Course
7F00BA25

Objectives (course unit)

Students
- know typical musculoskeletal diseases and understand anatomy, pathophysiology and biomechanics
- can analyse the changes in patient’s movements as well as functionality
- know the principles of examination for differential diagnosis
- know the principles and key concepts of joint mobilisation
- know the elements of therapeutics in individual and group physiotherapy
- know various forms of therapy and understand the theoretical arguments behind them
- understand pain as phenomenon
- know the indications and contraindications of pain medication and antidepressants

Content (course unit)

- physiotherapy in musculoskeletal problems
- different ways to assess pain
- the basis of physiotherapy in treatment of pain
- the basis of join mobilization
- physical therapy and electrotherapy
- the basic concepts of physics from the viewpoint of physical therapy and electrotherapy
- medicine
- required pharmacology
- Radiological Examination
- ICF= international classification of functioning

Prerequisites (course unit)

To be able to participate this course you have to have pased the first year courses.

Location and time

Opintojakso toteutuu ajalla 12.08.2019 - 20.12.2019.

Exam schedules

Tenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Elektroterapia + US koe:
Fysioterapian teoriavälikoe 1 :
Fysiikan näyttö tapahtuu viimeisten oppituntien puitteissa opettajan valitsemalla tavalla.
Fysioterapian teoriavälikoe 2 :
Fysioterapian yhteenvetokoe: viikolla 51
Ruotsin kirjallinen koe :
Hylätyn kokeen voi uusia kaksi kertaa merkittyinä uusintakoepäivinä tai opettajan kanssa sovittuna ajankohtana.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, itsenäinen työskentely verkko-opiskelu mukaanlukien, seminaari, tentit ja kirjalliset tehtävät. Ongelmaperustainen opiskelu (PBL).

Learning materials

Lääketiede ja lääkehoito/Hammar: luentomateriaalit Tabulassa sekä erikseen ilmoitetut oppikirjojen osat (tarkentuvat myöhemmin).
Arokoski J.(toim.) 2009. Fysiatria. Duodecim.
Hertling, Kessler, 2006, Management of Common Musculoskeletal Disorders. Physical therapy. Principles and Methods.
Kaltenborn, 1986, Lahtinen-Suopanki Tiina (suom.) Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi peruskoulutuksessa. SOMTY.
Kaltenborn,2003, Manual Mobilisation of the Joints the Kaltenborn method of joint examination and treatment 2: the spine
Kaltenborn, 2008. Manual Mobilization of the Joints. Volume III Traction-Manipulation of the Extremities and Spine. Basic thrust techniques. Norli:Oslo, Norway.
Kapandji I.A. 1997. Kinesiologia III. Selkärangan, rintakehän ja lantion nivelten toiminta.
Kalso & Vainio. 2009. Kipu. Duodecim.
Kauranen Kari 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy.Helsinki.
Kauranen, Nurkka.2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166.
Koistinen ym. (toim.) 1998, Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus. VK-kustannus Oy.
Kitchen, Bazin , 1996, Clayton´s electrotherapy. WB Saunders Company Ltd.
Kitchen Sheila (toim.) 2002. Electrotherapy evidence-based practice.
Leirisalo-Repo, Hämäläinen, Moilanen (toim.), 2002, Reumataudit, Duodecim.
Lindgren (toim.) 2005, TULES. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet. Duodecim. Jyväskylä.
Liukkonen, Saarikoski (toim.) 2004, Jalat ja terveys. Duodecim.
Luomajoki Hannu, Movement Control Impairment as a Sub-group of Non-specific Low Back Pain. Evaluation of Movement Control Test Battery as a Practical Tool in the Diagnosis of Movement Control Impairment and Treatment of this Dysfunction.
Magee, 2006 , Orthopedic physical assesment. Saunder
Miranda, 2016, Ota kipu haltuun. Otava Oy.
Richardson, Hodges, Hides 2005. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-kustannus Oy.
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy.
Sandström, Metsola, Hoogland, Lundberg, van der Eshc, ver Hoeven, 1991, Fysikaaliset syvälämpö- ja sähköhoidot – fysiologia ja käytännön toteutus. Gummerus.
Sandström Marita, 2010, Psyyke ja aivotoiminta: neurofysiologinen näkökulma.
Shacklock Michael 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment. Elsevier Limited.
Sharman A. Shirley, 2002, Diagnosis and treatment of movement impairment syndroms.
Taimela ym.,2002. Niska-ja yläraajavaivojen ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus. VK-kustannus Oy.
Vastamäki, Vilkki, Raatikainen, Viljakka, Jaroma, Göransson, Jokiranta (toim.) 2000, Käsikirurgia. Duodecim.
Duodecim-lehden teemanumerot
Fysioterapialehden artikkelit ja erityisesti teemanumerot:
Fysioterapialehti 6/2016: Liikunta & toimintakyky
Fysioterapialehti 2/2014: Kipu
Fysioterapialehti 1/2011: Selkä-teemanumero
Fysioterapialehti 2/2008: Niska-teemanumero
Fysioterapialehti 2/2009: Yläraaja-teemanumero
Hyvä fysioterapiakäytäntö suositus 13.2.2013: Polven ja lonkan nivelrikon fysioterapia
Käypähoito suositukset www.duodecim.fi/kh:
Aikuisten alaselkäsairaudet
Polvi- ja lonkkanivelrikko
Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
Aikuisten liikunta
Niskakipu
Migreeni

Student workload

Opintojakso toteutuu ajalla 12.08.2019 - 20.12.2019.
Aikuisten fysioterapia 1 rinnalla kulkevat ruotsinkielen opinnot.

Content scheduling

Teorialuennot ja tutoristunnot ovat pakolliset.
Tutoristunnot ovat pakollisia, poissaolo korvataan itsenäisellä erikseen opettajan kanssa sovitulla tehtävällä. Tutortyöskentely sisältäen seminaarin arvioidaan numeraalisesti asteikolla 0-5.
Seminaari on kaikille pakollinen ja poissaolo korvataan seminaariraportilla, jonka ohje on PBL-oppaassa. Seminaari arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Väliteoriakokeet arvioidaan numeraalisesti asteikolla 0-5.
Fysiikan osaamisen näyttö arvioidaan hyväksytty-hylätty.
Elektroterapian ja US:n koe arvioidaan hyväksytty-hylätty.

Completion alternatives

Opintojakso on pakollinen kaikille opiskelijoille.

Practical training and working life cooperation

Ohjaajakokous ilmoitetaan myöhemmin . Kokous on pakollinen kaikille opiskelijoille, jotka aloittavat harjoittelun 11.11.2019.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Perustiedoissa on runsaasti puutteita, irrallisuutta ja/tai virheellisyyksiä. Fysioterapiatiedon käyttö on yksipuolista ja kritiikitöntä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia tule-fysioterapiaan ja muiden opisntojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä. Opiskelija valmistautuu tilanteisisin vaihtelevasti tai niukasti. Opiskelija osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan. Opiskelija pystyy tunnistamaan vain osittain vuorovaikutustaitojaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskeliaj jäsentää tule-fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä ja osaa ottaa käyttöön myös aiemmin opittua. Opiskelija osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin. Opiskelija valmistautuu pääsääntöisesti huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Opiskelija osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tietoa joustavasti,luovasti ja tarkoituksenmukaisesti erityisesti tule-fysioterapian alueella. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi. Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Go back to top of page