Values and Ethics in Social and Health Care (3 cr)
Code: 7K00CT58-3048
General information
- Enrolment period
- 26.11.2018 - 22.02.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2019 - 06.05.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Biomedical Laboratory Science
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
Objectives (course unit)
The student
- knows the basic ethical values in social and health care;
- knows the professional ethical guidelines and principles of the nursing profession;
- is aware of his/her own values and is able to describe them regarding the values and ethical principles in health care;
- knows the principles of sustainable development globally;
- knows the meaning of ethics when related to media
Content (course unit)
values and theory
- values, ethics, moral and self-determent;
- ethical theories;
- various concepts of human being
viewpoint of the client
- human rights, ageing ethics and equality;
- situational ethics and cultural ethics;
- ethical decision-making
guidelines of professional ethics
Prerequisites (course unit)
none
Location and time
Aloituskerta 21.2.2019 klo 8.30-10. Pakollinen läsnäolo.
Muut ks. Pakki
Exam schedules
Koe (ryhmä) 20.3.2019
Uusintamahdollisuudet Examissa. 1. huhtikuun lopussa.
Evaluation methods and criteria
Tentin painokerroin 2. Seminaarin painokerroin 1. Aktiivisella osallistumisella puoltava vaikutus arvosanaan.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Yhteistoiminnallinen opiskelu/ tiimityöskentely
Luennot, keskustelut
Ryhmätehtävät
Seminaarityöskentely,väittely, paneeli
Itsenäinen opiskelu ja verkko-opiskelu
Learning materials
Ammattieettiset ohjeet. Opintojakson keskeinen sisältö. Opettajan osoittamat materiaalit ja tehdyt yhteenvedot, raportit.
Käytännöllisiä eettisiä kysymyksiä.
Lähitunneilla esitelty ammattikirjallisuus.
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2014. Etiikka hoitotyössä soveltuvin osin. Sanoma Pro Helsinki.
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka soveltuvin osin. Edita.
Student workload
Yhteensä 3 op = 81 t
Content scheduling
Kurssin sisältöön kuuluu muun muassa seuraavia asioita:
Oman eettisen ajattelun lähtökohdat
Etiikan arvojen ja teorialähtökohtien (etiikka, arvot, moraali ja itsemääräämisoikeus) sekä erilaisten ihmiskäsitysten merkitys sosiaali- ja terveysalalla.
Asiakasnäkökulma/ihmisnäkökulma (ihmisoikeudet, ja tasa-arvo,tilanne-etiikka, ja kulttuurietiikka)
Eettinen päätöksenteko
Terveydenhuoltoa ohjaavat lait ja säännöstöt
Ammattieettiset ohjeet
Eettisyyden pohdintaa käytännön työelämässä.
Etiikan tutkimuksia
Completion alternatives
Toisen ryhmän mukana (mahd. seuraavana vuonna)
Practical training and working life cooperation
-
International connections
-
Further information
Pakollinen läsnäolo aloituskerralla sekä seminaareissa. Muista mahdollisista poissaoloista korvaava tehtävä omalle ryhmälle ja opettajalle.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hylätty: ei ole palauttanut annettuja tehtäviä/ osallistunut opintojaksolle tai osaaminen ei yllä tyydyttävälle tasolle.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1-2. Opiskelija tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sosiaali- ja terveydenhuollossa ja osaa määritellä oman ammattialansa ihmiskäsityksen sekä tietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvot ja oman ammattilalansa eettiset arvot. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
3-4. Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua sosiaali- ja terveydenhuollossa, ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon ihmiskäsityksen, osaa perustella ja toimia sosiaali- ja terveydenhuollossa arvojen, eettisten periaatteiden ja oman ammattialansa eettisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
5. Opiskelija osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Opiskelija osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon arvoja, periaatteita ja oman ammattilalansa eettisiä ohjeita eri yhteyksissä. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ja ajattelussa ammatillista vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1-2. Opiskelija tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sosiaali- ja terveydenhuollossa ja osaa määritellä oman ammattialansa ihmiskäsityksen sekä tietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvot ja oman ammattilalansa eettiset arvot. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
3-4. Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua sosiaali- ja terveydenhuollossa, ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon ihmiskäsityksen, osaa perustella ja toimia sosiaali- ja terveydenhuollossa arvojen, eettisten periaatteiden ja oman ammattialansa eettisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
5. Opiskelija osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Opiskelija osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon arvoja, periaatteita ja oman ammattilalansa eettisiä ohjeita eri yhteyksissä. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ja ajattelussa ammatillista vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.