Nursing of Acutely Ill Children and Adolescents (4 cr)
Code: 7K00BK54-3004
General information
- Enrolment period
- 31.05.2019 - 12.08.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.08.2019 - 05.12.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Maaret Salminen
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Hanna Viitala
- Anne Mäenpää
- Person in charge
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Course
- 7K00BK54
Objectives (course unit)
The student
- deepens her/his professional competence in nursing of acutely ill children and children who need surgical care and their families;
- is able to recognise the needs and health challenges of children and families and is able to guide and support the child and her/his family.
Content (course unit)
- growth and development of healthy children
- support and guidance of children and families, communication and play in nursing
- special issues of children’s pain management
- nursing of ill newborns
- nursing of critically and acutely ill children
- surgical nursing of children and adolescents
- medication and fluid therapy of children and adolescents
- child abuse
Prerequisites (course unit)
First year and middle phase studies completed, at least 135 credits, including the basic level studies in the field of the optional professional studies
Location and time
12.8.-5.12.2019, Tampere
Exam schedules
Tenttien ajankohdat ja tehtävien suoritustavat
Osa 1 Lasten akuutti hoitotyö 1
- perehtyminen ja tenttikysymysten teko annetuista materiaalista
Osa 2 Lasten akuutti hoitotyö 2
-Akuutti hoitotyön tentti (Anne) 11.9.2019; uusinta examissa
Osa 3 Lasten akuutti hoitotyö 3
-Akuutti hoitotyön tentti (Stiina) 18.9.2019; uusinta examissa
Osa 4 Lääketiede ja muut erityistieteet
-Integroitu osan 2 ja 3 tentteihin
Osa 5 Pienryhmätyöskentely: lääke/nestehoito, kuolemaseminaari, elvytys, leikin ohjaus
-tehtävien tekeminen ja aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyihin
Osa 6 Lääkelaskut 28.8.2019, uusinta 11.9. ja 18.9.2019
Osa 7 Nesteohjelma 28.8.2019, uusinta 11.9. ja 18.9.2019
Evaluation methods and criteria
Tenttien ajankohdat ja tehtävien suoritustavat
Osa 1 Lasten akuutti hoitotyö 1
- perehtyminen ja tenttikysymysten teko annetuista materiaalista
hyväksytty/hylätty
Osa 2 Lasten akuutti hoitotyö 2
-Osallistuminen opetukseen akuutti hoitotyön tentti (Anne), numeerinen arviointi
Osa 3 Lasten akuutti hoitotyö 3
-Osallistuminen opetukseen, akuutti hoitotyön tentti (Stiina), numeerinen arviointi
Osa 4 Lääketiede ja muut erityistieteet
-läsnäolo tunneilla, arviointi hyväksytty/hylätty, integroitu osan 2 ja 3 tentteihin
Osa 5 Pienryhmätyöskentely: lääke/nestehoito, kuolemaseminaari, elvytys, leikin ohjaus
-perehtyminen tehtäiin, niiden tekeminen ja aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/hylätty
Osa 6 Lääkelaskut
-lääkelaskujen suoritus, 100 % oikein, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 7 Nesteohjelma
-nesteohjelman suoritus, 100 % oikein, arviointi hyväksytty/hylätty
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, seminaari, toiminnalliset menetelmät
Learning materials
- Verkkokurssit
- Muu tunneilla osoitettu materiaali.
- Hoitotyön suositukset
- Storvik-Sydänmaa, Tervajärvi & Hammar. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanomapro. Helsinki.
-tabulassa erikseen ilmoitettu materiaali
Student workload
Kokonaistuntimäärä (4 x 27 h)108 h
Content scheduling
Osa 1 Lasten akuutti hoitotyö 1
Osa 2 Lasten akuutti hoitotyö 2
Osa 3 Lasten akuutti hoitotyö 3
Osa 4 Lääketiede ja muut erityistieteet
Osa 5 Pienryhmätyöskentely: lääke/nestehoito, kuolemaseminaari, elvytys, leikin ohjaus
Osa 6 Lääkelaskut
Osa 7 Nesteohjelma
Further information
Toteutussuunnitelma voi tarkentua myöhemmin.
-Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa kaikilla tunneilla.
-Pienryhmätyöskentelyihin pakollinen aktiivinen osallistuminen. Poissaolosta ja korvaavasta suorituksesta sovitaan opettajana kanssa.
Opiskelija arvioi omaa toimintaansa ja oppimistaan. Opiskelija antaa rakentavaa palautetta ryhmän jäsenille. Opintojakson kirjallinen palaute tehdään ja palautetaan leikin ohjaus-seminaarissa, jossa opiskelijat pienryhmittäin arvioivat omaa oppimistaan ja toimintaansa ryhmän jäsenenä ja koko ryhmänä.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan
Ei osaa toimia asianmukaisesti lasten hoitotyöhön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
Omassa toiminnassa ei ilmene lasten hoitotyön eettisten periaatteiden noudattaminen
Lasten hoitotyön teoreettisissa perustiedoissa merkittäviä puutteita
Ei hallitse lasten hoitotyön lääke- ja nestehoitoa eikä suoriudu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta
Pienryhmätyöskentely Hylätyn kriteerit
Opiskelijan työskentely:
Tehtäviin valmistautuminen on toteavalla tasolla ja tehtävien taustatiedot on koottu yksittäisistä, irrallisista tiedoista.
Tuo oman näkökulman esiin huomioimatta muita ryhmän jäseniä.
Ei ole valmistautunut annettuihin tehtäviin.
Havainnoi omaa toimintaansa ryhmässä niukasti tai huomio on keskittynyt vain omaan toimintaan.
Ei noudata aikatauluja.
Opiskelija ei osallistu vaadittaviin lähiopetuksiin eikä tee vaadittavia sovittuja korvaavia tehtäviä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa käyttää lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa käyttää hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata lasta ja perhettä hoitoprosessissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
Tietää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa hyödyntää hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa käyttää leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää omia vuorovaikutustaitoja sekä pyrkii kehittämään ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy pääsääntöisesti reflektoivaan palautteen antoon
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa soveltaa lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida monipuolisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet kattavasti
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan palautteen antoon
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kykenee soveltamaan ja hyödyntämään laaja-alaisesti lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa
Osaa arvioida yksilöllisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeet
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa asiakaslähtöisesti ja ammatillisesti
Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta, lasten lääke- ja nestehoidon perusteiden lisäksi osaa erityisosaamista vaativia lääke- ja nestehoidon tehtäviä
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja yhdistellä monipuolisesti erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä luovasti eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää pitkäjänteisesti sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon