Skip to main content

Working English for Engineers (3 cr)

Code: 5N00BE52-3112

General information


Enrolment period
02.07.2019 - 15.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2019 - 05.12.2019
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Built Environment and Bioeconomy
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
English
Seats
10 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Building Services Engineering, Electrical Systems
Teachers
Kristiina Tillander
Person in charge
Pirkko Harsia
Course
5N00BE52

Objectives (course unit)

Students
- know how to act in working life communication situations (e.g. telephone and e-mail communication)
- know the basic business terminology and can give a presentation of a chosen company
- know the most important vocabulary of their field of study

Content (course unit)

• working life communication situations
• business life English
• terminology of the students’ own field of study
• grammar as required

Prerequisites (course unit)

Basic language studies in English completed or equivalent skills

Exam schedules

kirjallinen koe 2.12.2019
yritysesittelyt erikseen sovittavina aikoina
RETARA-projektin esittely 9.12.2019
uusintatentit
1. uusinta: 19.3.2020
2. uusinta: 16.4.2020

Evaluation methods and criteria

Hyväksytty arvosana 1-5
KIRJALLINEN KOE 60%
YRITYSESITTELY 40% (parityö)
RETARA-projektin esittely väliseminaarissa englanniksi 9.12.2019 Hyv./Hyl.
Lähiopetukseen osallistuvien opiskelijoiden tulee olla LASNÄ 80% opetuskerroista. Poissaoloja voi olla enintään 6 tuntia (3 kaksoistuntia). Jos poissaolosta on lääkärin- tai terveydenhoitajan todistus, poissaolomerkintää ei tule.
VUOROVAIKUTUSTAIDOT voivat vaikuttaa kurssin arvosanaan +/- 0.5 numeroa.
KOTITEHTÄVÄT ja niiden vastaukset ilmoitetaan joka viikko Tabulassa. Opettaja tarkastaa, että kotitehtävät on tehty deadlineen mennessä. Tämän jälkeen opettaja tallentaa Tabulaan oikeat vastaukset. Opiskelijan tulee itse tarkastaa, että tehtävät on tehty oikein ja kysyä virheistä tarvittaessa opettajalta. Kotitehtäviä ei voi palauttaa sen jälkeen, kun oikeat vastaukset on annettu. Kotitehtävistä tulee olla tehtynä vähintään 80%, että kurssista voi saada koetulosten mukaisen arvosanan. Jos kotitehtäviä on tehty alle 80%, kurssin kokonaisarvosana laskee 1 numerolla.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus, suulliset ja kirjalliset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, esiintymisharjoitukset, itsenäinen verkko-opiskelu Tabulassa, kirjallinen ja suullinen tentti

Learning materials

-Tillander&Sallila Protocall Toolkit, Tammertekniikka,Units 1-5.
-opettajan antama materiaali
-opiskelijoiden tuottama ja kokoama materiaali

Student workload

-lähiopetus 2h/vko
-itsenäinen työskentely Tabulan kautta 1h/vko
-tentteihin ja esitelmiin valmistautuminen

Completion alternatives

Hyväksytysti suoritettu näyttökoe kurssin alussa. Lisätiedot Tabulassa.

Further information

Approved skills test or corresponding course at another university of applied sciences.
Sufficient skills in Finnish.
Mandatory participation on 80% of the classes.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-ei läpäise kirjallista koetta uusintojenkaan jälkeen, ei tee yritysesittelyä, ei osallistu RETARA-projektin väliseminaarissa projektituotoksen esittelyyn tai läsnäoloprosentti ei täyty.
-ei selviydy työelämän yleisistä ja alakohtaisista keskustelutilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/tai vaikea ymmärtää.
-ei pysty osallistumaan vuorovaikutukseen, koska opiskelijalla on ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta.
-Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä. Kirjoittaa irrallisia lauseita ja ajatuksia.
-Ääntäminen erittäin vaikeasti ymmärrettävää. Muiden kielten vaikutus on häiritsevää.
-hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen.
-käyttää kieliopin perusrakenteitakin puutteellisesti. Ongelmia erottaa sanaluokkia toisistaan. Taivuttaa usein sanoja väärin.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-osaa keskustella tutuista aiheista.
-osaa asiakaspalvelutilanteessa kysyä yksinkertaisia kysymyksiä sekä selittää ja vastata kysymyksiin tutuista aiheista.
-osaa opastaa työntekijöitä työtehtävissä, jos on voinut valmistautua tilanteeseen etukäteen.
-kykenee hoitamaan tuttuja ja yksinkertaisia työasioita kasvokkain ja eri viestintävälineillä, esim. kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettäviä sähköposteja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä keskeisiä tekstejä, jos voi käyttää sanakirjoja ja muita apuvälineitä, osaa hakea tietoa ohjeistetusti.
-tuntee joitakin oman alansa sekä yritys- ja organisaatioenglannin peruskäsitteitä.
-osaa esitellä yrityksen yksinkertaisesti ja ymmärrettävästi, kun saa valmistella sitä riittävän kauan apuneuvoja ja valmista materiaalia käyttäen.
--------------------
Kaikkien alojen yhteiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista.
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille.
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi.
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-osaa ylläpitää keskustelua erilaisista small talk –aiheista.
-osaa edustaa, neuvoa ja opastaa.
-kykenee hoitamaan työasioita kasvokkain ja eri viestintävälineillä, esim. kirjoittaa sähköposteja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä asiatekstejä ja osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti.
-hallitsee oman alansa sekä yritys- ja organisaatioenglannin peruskäsitteistöä.
-osaa esitellä yrityksen suppeasti mutta selkeästi.
--------------------------
Kaikkien alojen yhteiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti.
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti.
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi.
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu.
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-osaa käydä luontevaa keskustelua erilaisista aiheista.
-osaa edustaa, neuvoa ja opastaa kohteliaasti ja vakuuttavasti keskustelukumppanin asiantuntemuksen, kielitaidon ja kulttuurin huomioiden.
-kykenee hoitamaan työasioita kasvokkain ja eri viestintävälineillä täsmällisesti ja tehokkaasti ilman väärinkäsityksiä, esim. kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä sähköposteja.
-ymmärtää hyvin työtehtäviinsä liittyviä vaativiakin asiatekstejä ja osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti.
-hallitsee monipuolisesti oman alansa sekä yritys- ja organisaatioenglannin peruskäsitteistöä.
-osaa esitellä yrityksen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
--------------
Kaikkien alojen yhteiset osaamiskuvaukset
Opiskelija
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista.
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin.
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä.
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi.
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.

Go back to top of page