Skip to main content

Social and Behavioural sciences (5 cr)

Code: 7K00BC61-3050

General information


Enrolment period
26.11.2018 - 06.01.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 03.03.2019
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Mari Laaksonen
Ilona Jylhäsalo
Tuija Laakso
Taru Manner
Person in charge
Taru Manner
Course
7K00BC61

Objectives (course unit)

The student

-knows the focus of educational sciences, psychology and social policy;
-is able to describe psychological factors related to health;
-knows psychological development at different ages;
-is able to plan, implement and evaluate educational sessions by using pedagogical knowledge;
-knows the social security system and rehabilitation services and is able to work as a professional in interdisciplinary teams.

Content (course unit)

-developmental psychology
-health psychology
-guidance process
-Finnish social security system

Prerequisites (course unit)

None

Location and time

Opintojakson orientaatiossa 9.1.2019 läsnäolovelvollisuus.
Sosiaaliturvan aloitusluennolla läsnäolovelvollisuus 21.1 klo 10.45.

Exam schedules

Sosiaaliturvan tentti examissa: viikoilla 6-7. Ilmoittautumislinkki: https://exam.tamk.fi/enroll/exam/36900?code=7K00BC61-3050
Sosiaaliturvan tehtävän palautus viimeistään 15.3 sähköisesti: mari.laaksonen@tamk.fi
Ohjausosaamisen tehtävät suoritettava hyväksytysti kevään 2019 aikana.
Psykologian tentti
Täsmentyy tammikuun 2019 aikana

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, seminaari, itsenäinen työskentely verkossa

Learning materials

Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen P, Pulkkinen L ja Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys . Sivut 1-308. WSOY
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s. 200-227. Edita
Sosiaaliturvan kirjatenttimateriaali:
*Sosiaaliturvaopas pitkäaikaissairaille ja vammaisille henkilöille Järjestöjen sosiaaliturvaopas
Luvut 1-2,4, 9-10.
https://sosiaaliturvaopas.files.wordpress.com/2018/11/sosiaaliturvaopas_2018_paivitetty.pdf
*Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen edut, haitat ja kehittämistarpeet, Raportti 4/2011,THL
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80243/6c098cb6-fe4d-4915-83ed-58d51df6807c.pdf?sequence=1&isAllowed=y
*Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai trampoliini. WSOY
*Linnosmaa, Ismo; Jokinen, Sari; Vilkko, Anni; Noro, Anja; Siljander, Eero. Raportti : 2014_009 (THL, 2014) Omaishoidon tuki. Selvitys omaishoidon tuen palkkioista ja palveluista kunnissa vuonna 2012.
Soveltuvin osin, osaat vastata kirjan perusteella kysymykseen: mitä omaishoito on, kuinka paljon omaishoitajia on, millaisia palveluita he saavat ja kehittämistarpeet.
https://omaishoitajat.fi/wp-content/uploads/2017/03/Selvitys-omaishoidon-tuen-palkkiosta-2012_THL.pdf
Ohjausosaaminen:
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Edita
Muu luennoitsijan tunnilla ilmoittama kirjallisuus.

Student workload

5 op tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä.
Lähiopetusta on 8 + 8 + 8 h
Itsenäisen opiskelun osuus 111 h.

Content scheduling

OSA 1 Ohjausosaaminen 1 op
OSA 2 Psykologia 2 op
OSA 3 Sosiaaliturva 2 op

Practical training and working life cooperation

Yksi tehtävä harjoitteluun.

Further information

Kunkin osan ensimmäiselle tunnille on osallistuttava.
KASVATUSTIEDE:
- erilaiset oppijat
- ammatillisen ohjauksen suunnittelun elementit
- ohjauksen menetelmät
PSYKOLOGIA:
- psykologia tieteenä
- terveyspsykologia
- kehityspsykologia
* voimavarat ja psyykkinen itsesäätely
* psyykkiset tekijät somaattisessa sairastamisessa
* seksuaaliterveys ja seksuaalisuuden kehitys
* seksuaaliohjaus ja -neuvonta hoitotyössä
* ihmisen psylokoginen kehitys eri ikävaiheissa
* käsitteet (temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, kiintymys)
* kiintymyssuhdeteoria
SOSIAALIPOLITIIKKA:
- suomalainen sosiaaliturva
* sosiaalipolitiikan tavoitteet ja sisältö
* sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
* asumisperusteinen ja ansiosidonnainen sosiaaliturva
* hyvinvointivaltio ja hyvinvointiyhteiskunta
* suomalaisen sosiaaliturvan palvelujärjestelmä: sosiaalipalvelut ja toimeentuloturva (sosiaalihuollon toimeentulotuki, vähimmäistoimeentuloturva Kelalta sairastumisen, vammautumisen, työttömyyden ja ikääntymisen johdosta)
* palvelurakenteen muutos
* eri- ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden/ potilaiden kuntoutuspalvelujärjestelmä (perus- ja erityistason sosiaali- ja terveydenhuolto, Kela, tapaturmavakuutusyhtiöt) ja kuntouttava työote

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
- ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön.
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävät vastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellistä tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus- ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena
- ymmärtää oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset

Go back to top of page