Skip to main content

Vehicle Component Analysis (5 cr)

Code: 5C00BF92-3007

General information


Enrolment period
26.11.2018 - 11.01.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2019 - 30.04.2019
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Vehicle Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Vehicle Engineering
Teachers
Risto Myllymäki
Lotta Markkula
Eija Lähteenmäki
Jarkko Peltonen
Person in charge
Jarkko Peltonen
Course
5C00BF92

Objectives (course unit)

Students:
- use digital and analog measurement tools and based the measurements evaluate the condition of components using standards and car industry data sources.

Content (course unit)

Students disassemble and go to know various car components. The purpose is to see of what kind of components the vehicles are made of. Students prepare reports where they analyze component condition and material. In addition students give presentations in groups about given topics.

Location and time

Opintojakso aloitetaan yhteistilaisuudella, jossa käydään läpi opintojakson toteutus sekä tehdään ryhmäjaot. Tämän jälkeen ryhmät työskentelevät laboratoriossa lukujärjestyksen mukaisesti. Esityskerrat pidetään erikseen ilmoitettuina aikoina. Opintojaksoon kuuluu myös puheviestinnän osio, jonka aikataulu ilmoitetaan erikseen.
Aikataulutus:
- vko 2 aloitustilaisuus
- vko 3 - 7 laboratoriotyöskentelyä
- vko 8 töiden välitarkastus
- vko 10 esitykset
- vko 11 - 15 laboratoriotyöskentelyä
- vko 16 töiden välitarkastus
- vko 17 esitykset.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Evaluation methods and criteria

Evaluation consist of working in laboratory, report, presentation material and spoken communication.
Evaluation values:
- measurement 50 % (report 75 % and workin in laboratory 25 %)
- research 30 % (presentation material 75 % and working in laboratory 25 %)
- spoken communication 20 %.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opintojaksolla tehdään laboratoriossa ryhmätöinä mittauksia ja tutkimuksia. Mittausten perusteella tehdään kirjallinen raportti joka arvioidaan. Tutkimusten perusteella laaditaan esitys, joka esitetään muille ryhmille esittelytilaisuudessa.

Learning materials

Mittauksissa tarvitaan ohjearvoja mitattaville osille. Näitä saa autoalan ohjelmistoista sekä moottorin valmistajan tiedotteista ja korjausohjeista.
Tutkimustyöhön käy lähteiksi valmistajan tiedotteet ja muut autoalan lähteet.

Student workload

Opintojaksolla on lähityöskentelyä

Content scheduling

Kaikki ryhmät tekevät sekä mittaustyön että yhdestä aiheesta tutkimustyön.
Mittaustyössä puretaan, tutkitaan, mitataan ja kasataan auton moottori. Mittausten perusteella laaditaan arvio moottorin kunnosta raportin muotoon.
Tutkimustyön aiheeksi valitaan yksi seuraavista aiheista:
1 Moottorin ohjausjärjestelmä
2 Auton perussähköjärjestelmä
3 Ilmastointi
4 Auton valojärjestelmät
5 Voimansiirto, etuvetoinen auto
6 Auton jousitusjärjestelmä
7 Jarrut
8 Ohjauslaite.
Tutkimusesta tehdään esitys, joka esitetään esittelytilaisuudessa.

Completion alternatives

Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.

Practical training and working life cooperation

Mittaus-/tutkimustyössä tarvittavaa tietoa voi joutua kysymään autoalan toimijoilta. Muuten työelämäyhteistyötä opintojaksolla ei ole.

International connections

Opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.

Further information

Opintojakson kaikissa tilaisuuksissa on läsnäolopakko.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Student is not present in period.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Student is able to recognise and specify different kind of car parts and know how they work. Student can use measurement instruments. Student is motivated, is working in a group and is able to handle feedback. Can also make a report.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Student recognise main parts of engine and car and knows how they work. Student can use measurement instruments. Student is motivated and make all tasks in a schedule. Can make a proper report.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Student recognise main parts of engine and car and knows how they work. Student can use measurement instruments. Student is very motivated and make all tasks in a schedule. Can make a proper and illustrative report. Report is made by comply with TAMK report rules.

Go back to top of page