Metsän kasvatus (8cr)
Code: 6M00DO30-3001
General information
- Enrolment period
 - 21.01.2019 - 15.02.2019
 - Registration for the implementation has ended.
 
- Timing
 - 06.05.2019 - 14.09.2019
 - Implementation has ended.
 
- Credits
 - 8 cr
 
- Mode of delivery
 - Contact learning
 
- Unit
 - Forestry
 
- Campus
 - TAMK Virrat
 
- Teaching languages
 - Finnish
 
- Degree programmes
 - Degree Programme in Forestry
 
Objectives (course unit)
The student:
-knows the principles and practices of managing forests
- knows the regulations and recommendations concerning forest stand management and knows how to take them into account when managing the forest
-knows how to measure trees and to estimate stand volumes
-knows how to estimate the area of a forest stand on the map and in the field
-knows statistical mean values and can define forest stand mean values
-knows how to estimate the amount of removal of a thinning
                    
Content (course unit)
Different alternatives of stand management and their implementation. Use of thinning models. Management of nutrients and forest fertilization. Main regulations concerning forest stand management. Financial subsidy system of young stand management. Recommendations for silviculture and nature management. Measuring of standing trees and stand evaluation.
                    
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija osaa ohjatusti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaa
                    
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja. Hän osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia.  Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.
                    
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja ja soveltaa erilaisia puuston arvointitapoja eri tilanteissa. Hän osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa metsänhoitosuosituksia metsänkasvatuksen eri vaiheissa.
                    
Location and time
Lähijaksot
13.-14.6. Virrat
9.-10.8. Virrat
23.-24.8. Virrat
                    
Exam schedules
Verkkotentti viimeisen lähijakson jälkeen, ajankohta sovitaan myöhemmin
                    
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu etätehtävien suorittamiseen, lähijaksoille osallistumiseen ja verkkotentin suorittamiseen
                    
Assessment scale
0-5
                    
Teaching methods
Luennot, itsenäinen opiskelu (etätehtävien suorittaminen), yhteiset maastoharjoitukset ja -retkeilyt
                    
Learning materials
Luentomateriaali Tabulassa
Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
(Vaihtoehtoisesti esim.: Hynynen, J. , Valkonen, S. & Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s.
Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. (toim.) 2014. Metsänhoidon suositukset. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. Verkossa http://185.26.50.147/wp-content/uploads/2015/06/Metsanhoidon_suositukset_ver3_netti_1709141.pdf 
Metsälaki (1093/1996) (osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) (osin)
Ärölä, E. Metsävarojen mittaus ja arviointi. Tapion taskukirja (2002) s. 323-353 tai uudempi painos vastaavat sisällöt
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali
                    
Student workload
Lähiopetusta 46 h
Itsenäistä opiskelua 154 h
                    
Content scheduling
1. Metsänmittauksen perusteet, yksittäisen puun mittaus, relaskooppiarviointi (lähijakso 13.-14.6, etätehtävä.)
2. Toimenpiteet metsän kasvatusvaiheessa (taimikonhoito, harvennukset, ravinnetalouden hoito) (ennakkotehtävät kesän aikana, lähijakso 9.-10.8.)
3. Metsikkökoealan mittaus + metsän kasvatusvaiheen toimenpiteet jatkuu (23.-24.8. lähijakso, etätehtävä)
4. Verkkotentti
                    
Practical training and working life cooperation
Maastokohteet eri omistajien mailla, Mhy Pohjois-Pirkan toimihenkilö osin mukana toteutuksissa
                    
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei palauta etätehtäviä ollenkaan, tai etätehtävät ovat pääosin puutteellisia
Opiskelija ei osallistu riittävästi lähiopetukseen . Opiskelijan osaaminen ei ole edes tyydyttävällä tasolla.
                    
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa ohjatusti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.
                    
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja. Hän osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.
                    
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja ja soveltaa erilaisia arvointitapoja eri tilanteissa. Hän osaa soveltaa tilastotiedettä koealaotannassa ja mittauksissa. Hän osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa.