Skip to main content

Metsän kasvatus (8cr)

Code: 6M00DO30-3001

General information


Enrolment period
21.01.2019 - 15.02.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.05.2019 - 14.09.2019
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Virrat
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Eeva Sundström
Perttu Arminen
Ari Vanamo
Person in charge
Ari Vanamo
Course
6M00DO30

Objectives (course unit)

The student:
-knows the principles and practices of managing forests
- knows the regulations and recommendations concerning forest stand management and knows how to take them into account when managing the forest
-knows how to measure trees and to estimate stand volumes
-knows how to estimate the area of a forest stand on the map and in the field
-knows statistical mean values and can define forest stand mean values
-knows how to estimate the amount of removal of a thinning

Content (course unit)

Different alternatives of stand management and their implementation. Use of thinning models. Management of nutrients and forest fertilization. Main regulations concerning forest stand management. Financial subsidy system of young stand management. Recommendations for silviculture and nature management. Measuring of standing trees and stand evaluation.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija osaa ohjatusti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaa

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja. Hän osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja ja soveltaa erilaisia puuston arvointitapoja eri tilanteissa. Hän osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa metsänhoitosuosituksia metsänkasvatuksen eri vaiheissa.

Location and time

Lähijaksot
13.-14.6. Virrat
9.-10.8. Virrat
23.-24.8. Virrat

Exam schedules

Verkkotentti viimeisen lähijakson jälkeen, ajankohta sovitaan myöhemmin

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu etätehtävien suorittamiseen, lähijaksoille osallistumiseen ja verkkotentin suorittamiseen

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, itsenäinen opiskelu (etätehtävien suorittaminen), yhteiset maastoharjoitukset ja -retkeilyt

Learning materials

Luentomateriaali Tabulassa
Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
(Vaihtoehtoisesti esim.: Hynynen, J. , Valkonen, S. & Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s.
Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. (toim.) 2014. Metsänhoidon suositukset. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. Verkossa http://185.26.50.147/wp-content/uploads/2015/06/Metsanhoidon_suositukset_ver3_netti_1709141.pdf
Metsälaki (1093/1996) (osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) (osin)
Ärölä, E. Metsävarojen mittaus ja arviointi. Tapion taskukirja (2002) s. 323-353 tai uudempi painos vastaavat sisällöt
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali

Student workload

Lähiopetusta 46 h
Itsenäistä opiskelua 154 h

Content scheduling

1. Metsänmittauksen perusteet, yksittäisen puun mittaus, relaskooppiarviointi (lähijakso 13.-14.6, etätehtävä.)
2. Toimenpiteet metsän kasvatusvaiheessa (taimikonhoito, harvennukset, ravinnetalouden hoito) (ennakkotehtävät kesän aikana, lähijakso 9.-10.8.)
3. Metsikkökoealan mittaus + metsän kasvatusvaiheen toimenpiteet jatkuu (23.-24.8. lähijakso, etätehtävä)
4. Verkkotentti

Practical training and working life cooperation

Maastokohteet eri omistajien mailla, Mhy Pohjois-Pirkan toimihenkilö osin mukana toteutuksissa

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei palauta etätehtäviä ollenkaan, tai etätehtävät ovat pääosin puutteellisia
Opiskelija ei osallistu riittävästi lähiopetukseen . Opiskelijan osaaminen ei ole edes tyydyttävällä tasolla.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa ohjatusti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja. Hän osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja ja soveltaa erilaisia arvointitapoja eri tilanteissa. Hän osaa soveltaa tilastotiedettä koealaotannassa ja mittauksissa. Hän osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa.

Go back to top of page