Skip to main content

Forest Bioenergy (8 cr)

Code: 6M00BG74-3007

General information


Enrolment period
21.09.2019 - 20.10.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.10.2019 - 15.11.2019
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Petri Keto-Tokoi
Antti Kovettu
Metsätalous Virtuaalihenkilö
Perttu Arminen
Person in charge
Perttu Arminen
Course
6M00BG74

Objectives (course unit)

The student:
-knows the national and international objectives for the use of renewable energy sources
-knows the forms of different wood-based fuels and their procurement, production and cost structure
-knows how to plan the harvesting of energy wood
-knows the requirements for the storage of energy wood and how storing affects the quality of the end product
-knows the quality requirements of power plants concerning wood based fuels
-is aware of the environmental impacts of the procurement of wood based energy and knows the recommendations how to minimize the negative effects
-knows the measuring methods of energywood.

Content (course unit)

Objectives for the use of renewable energy sources, energy wood assortments and their supply. Subsidies for energy wood production and harvesting. Recommendations for harvesting. Measurement of energywood. The influence of energywood harvesting on the nutrient balance, timber production and biodiversity of the harvesting site.

Location and time

lokakuu - marraskuu 2019.

Exam schedules

Tentti 20.11.2019.
Uusintatentti tarvittaessa.

Assessment methods and criteria

Tutoriaalityöskentely 20 %
Harjoitukset ja ryhmätyöt, yhteensä 45%
1. Tavoitteet uusiutuvien energiamuotojen käytölle (S)
2. Biopolttoaineiden ominaisuudet (10%)
3. Hankintaketjujen kustannusrakenne (S)
4. Tapion suositukset ja niitä taustoittava tutkimus (10%)
5. Tehtävää ei ole
6. Korjuun suunnitteluharjoitus (15%)
7. Energiapuutavaralajien mittaus (S)
Tentti 45 %
Harjoitukset ja retkeilyt ovat pakollisia osasuorituksia, joista tulee osallistua 70%.
Tentti tulee suorittaa hyväksytysti.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Ongelmalähtöinen opiskelu, lähiopetus, tehtävät, harjoitustyöt, tentti

Learning materials

Koistinen, A., Luiro, J-P. & Vanhatalo, K. (toim.) 2016. Metsänhoidon suositukset energiapuun korjuuseen, työopas. Tapion julkaisuja.
Kuusinen, M., Ilvesniemi, H. (toim.) 2008. Energiapuun korjuun ympäristövaikutukset, tutkimusraportti. Tapion ja Metlan julkaisuja. [Verkkodokumentti]. Saatavissa www.metsavastaa.net/energiapuu/raportti.
Energiapuun mittausopas, 2014 Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio, Metsäntutkimuslaitos ja Työtehoseura ry
Puuenergian teknologiaohjelma 1999–2003: Metsähakkeen tuotantoteknologia. Loppuraportti, Pentti Hakkila / VTT Prosessit
Hyvän metsänhoidon suositukset energiapuun korjuuseen ja kasvatukseen, TAPIO
Muu kurssilla ilmoitettava materiaali

Student workload

Lähiopetusta noin 64h, josta maasto-opetusta ja retkeilyjä noin 23h ja omatoimista opiskelua 152h.

Practical training and working life cooperation

Vierailu korjuutyömaalla. Retkeilyt ja harjoitukset metsäkohteilla. Lämpöyrittäjän yritystoiminnan esittely. Vierailu lämpölaitoksilla.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei ole tehnyt osoitettuja tehtäviä tai niiden sisältö on laadultaan heikko. Metsäenergian hankintaprosessin hallinnassa on vakavia puutteita.
Opiskelija ei tunne metsäenergian hankintaa ohjaavia suosituksia.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee tavoitteet uusiutuvien energiamuotojen käytölle ja tietää puuperäisten polttoaineiden hankintaketjut.
Opiskelija osaa suunnitella energiapuuhakkuun huomioiden polttoaineen laadun.
Opiskelija tietää erilaisten käyttökohteiden asettamat vaatimukset polttoaineen laadulle.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ymmärtää uusiutuvien energiamuotojen käytön osana ilmastonmuutoksen torjuntaa.
Opiskelija osaa suunnitella energiapuun hankinnan huomioiden ympäristövaikutukset ja toiminnan kannattavuus.
Opiskelija ymmärtää erilaisten käyttökohteiden asettamat vaatimukset polttoaineen laadulle tietää polttoainejakeiden laatuun vaikuttavat tekijät.

Go back to top of page