Daily Activities in Nursing (4cr)
Code: 7K00CT66-3031
General information
- Enrolment period
- 26.11.2018 - 13.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2019 - 03.03.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 52
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Minna Merta
- Hanna Viitala
- Elisa Airikkala
- Ilona Jylhäsalo
- Katariina Kunnas
- Anne Mäenpää
- Anne-Marie Lehtonen
- Riikka Huttunen
- Person in charge
- Ilona Jylhäsalo
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 4 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
- Course
- 7K00CT66
Objectives (course unit)
The student
- has the basic knowledge of a patient’s needs related to rest, nutrition, elimination, cleanliness, exercise, interactions and sexuality and has the nursing skills to help in meeting these needs, also knows how to promote health in these areas;
- knows the principles of primary nursing care;
- knows the principles of rehabilitative nursing;
- knows the principles of ergonomics in nursing and knows how to utilise them in assisting the patient;
- knows the principles of hospice and palliative care;
- takes responsibility for his/her learning and actions during small-group learning activities and commits himself/herself to
goal oriented problem solving process in small-group education.
Content (course unit)
- Human basic needs: rest, exercise, nutrition, elimination, cleanliness, interactions and sexuality and health promotion in these areas
- Primary nursing care
- Ergonomic way of working in nursing
- Rehabilitative way of working as assisting the patient
- Principles of hospice care
Prerequisites (course unit)
none
Exam schedules
Sähköinen tentti avataan Examissa, tenttimahdollisuus aikavälillä 22.2.2019-4.3.2019
Linkki tentin varaukseen:
https://exam.tamk.fi/enroll/exam/37645?code=7K00CT66-3031
Uusinnat tenttiterraariossa.
1. Uusinta viikolla 13
2. Uusinta viikolla 16
Mikäli haluat korottaa arvosanaa, korottaminen tapahtuu syksyllä 2019. Laita asiasta opettajalle erikseen sähköpostia.
Assessment methods and criteria
OSA 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. Orientaatiotunnilla pakollinen läsnäolo.
OSA 2 Pienryhmätyöskentely. Arviointi hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä 100 % läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, tabulatyöskentely, opetuskeskustelut, opetussimulaatio, seminaari.
Learning materials
Tenttikirjat: Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (tai 2012). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita . 1-157
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
Suositeltava kirjallisuus
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Ergonomiaan; Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.
Ravitsemukseen: Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
Painehaavaan liittyvää: Hoitosuositus Painehaavan ehkäisy ja tunnistaminen aikuispotilaan hoitotyössä. 2015. Hoitotyön tutkimussäätiö.wwww.hotus.fi
Estä painehaava- Duodecimin verkkokurssi: http://www.oppiportti.fi/op/dvk00056
Saattohoitoon liittyvään: Hyvän saattohoidon suositukset.2011. Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä = Social- och hälsovårdsministeriets broschyrer = Brochures of the Ministry of Social Affairs and Health : 2011:3.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3118-3
Muu tunneilla osoitettu materiaali.
Student workload
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 108 tuntia. Luentoja 26 tuntia, josta ravitsemustiedettä 2 tuntia ja hoitotyötä 24 tuntia, pienryhmätyötä 12 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 70 tuntia
Content scheduling
Opintojakso koostuu seuraavista osista
OSA 1 Hoitotyö
OSA 2 Pienryhmätyöskentely
Completion alternatives
Ei
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan.
Tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämineen, puhtauteen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.
Tietää kansallisen ravitsemussuorituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä.
Tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarvetta.
Tietää miten potilaan aliravitsemuksen riskiä tunnistetaan.
Osaa luetella saattohoidon periaatteita.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet.
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa.
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet.
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen.
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä.
Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Yhdistää teoreettisen osaamisen hoitotyöhön.
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemustieteeseen liittyvällä tiedolla.
Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.