Structured Data Search (3 cr)
Code: 7K00CT60-3033
General information
- Enrolment period
- 07.01.2019 - 14.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.01.2019 - 03.03.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student
- knows how to define an inquiry and perform a structured data search;
- knows how to describe the process of a data search;
- understands the meaning of evidence based practice;
- knows how to search the clinical practice guidelines, based on health care
- identifies scientific/professional information sources in his/her field and can search for information systematically
- is able to evaluate and use information sources
Content (course unit)
- most essential national and international databases and guidelines;
- structured data search (e.g., PICO);
- evidence based practice;
- level of evidence;
- research critique
Prerequisites (course unit)
none
Evaluation methods and criteria
Kirjallinen seminaaritehtävä ja vertaisarviointi (numeerinen arviointi).
Hyväksytyt tehtävät sekä tunneilla, seminaareissa että verkossa.
Osallistuminen informaatikon osuuteen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot
Pari- ja ryhmätyöskentely.
Seminaarityöskentely
Tiedonhaku ja tiedonhaun harjoitukset informaatikon kanssa.
Osa opintojaksosta toteutuu vain verkkotyöskentelynä Tabulassa.
Learning materials
Elomaa L & Mikkola H. 2010. Näytön jäljillä – Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Viides uudistettu painos. Turun ammattikorkeakoulu. Turku.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2013. Tutki ja kirjoita. Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki
Johansson, Axelin, Stolt & Ääri (toim.) 2007. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Turun yliopisto. Tutkimuksia ja raportteja A:51/2007.
Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy, Helsinki.
Holopainen A, Korhonen T, Miettinen M, Pelkonen M & Perälä M-L. 2010. Hoitotyön käytännöt yhtenäisiksi - toimintamalli näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseksi. Premissi 1, 38-45.
Kangasniemi, Utriainen, Ahonen, Pietilä, Jääskeläinen & Liikanen. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291-301.
Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T & Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta tarpeesta tuloksiin.
Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 13(1), 2015, 44-51.
Stolt, M; Axelin, A; Suhonen, R. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos.
Student workload
3 op = 81 tuntia. Tarkempi aikataulu orientaatiomateriaalissa orientaatiotunnilla 14.1.2019
Content scheduling
Toteutuksen osat:
Osa 1: Teoria: Sisältää seminaaritehtävän (arvioidaan numeerisesti 0-5) ja muut tehtävät (arvioidaan hyväksytty/hylätty).
Osa 2: Informaatikon tiedonhankinta: hyväksytty / hylätty.
Completion alternatives
Ei ole.
Further information
Toteutussuunnitelma täydentyy tammikuussa 2019
Pakollinen läsnäolo ensimmäisellä luentokerralla, kaikilla tiedonhaun tunneilla ja seminaarissa
Kaikki tunneilla tai verkossa annetut tehtävät suoritettava hyväksytysti.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit (0 hylätty)
- opiskelija ei tunne tiedonhaun vaiheita
- opiskelijan tietämys tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on hajanaista
- opiskelijan tiedot terveysalan suosituksista ovat puutteelliset
- opiskelija ei ole palaututanut sovittuja tehtäviä
- lähteet eivät ole tieteellisiä
- kansainvälisiä lähteitä ei ole käytetty
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit (1-2)
- opiskelija on kuvannut käyttämiään hakutermejä ja hakuprosessia
pintapuolisesti
- lähdeluetteloa on laadittu mutta se ei perustu annettuihin ohjeisiin
- opiskelijan tiedot tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on irrallista ja toteavalla tasolla
- käytetyt lähteet hajanaisia, eivät vastaa tutkimuskysymykseen
- käytetty vain yhtä kansainvälistä tutkimusartikkelia
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit (3-4)
- aihe on selkeästi rajattu, mutta se vaatii vielä tarkennusta
- hakustrategia ja -polku on kuvattu, mutta haun toistaminen ei annetuilla tiedoilla ole mahdollista
- hakuprosessia on kuvattu pääosin selkeästi
- lähdeluettelo on laadittu mutta se ei täysin perustu annettuihin ohjeisiin
- käytetyt lähteet sisältävät useita aiheeseen soveltuvia kansainvälisiä julkaisuja
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit (5 erinomainen)
- aihe on tarkoituksenmukaisesti rajattu
- hakustrategia on kuvattu riittävän tarkasti
- hakupolku on kuvattu johdonmukaisesti ja asiaankuuluvasti
- hakuprosessi on kuvattu selkeänä kuviona
- lähdeluettelo on laadittu ohjeiden mukaan
- käytetyt lähteet ovat aiheeseen soveltuvia pääosin kansainvälisiä julkaisuja