Skip to main content

Social and Health Care Services in Finland (3 cr)

Code: 7K00CT59-3039

General information


Enrolment period
26.11.2018 - 06.01.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 03.03.2019
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Ilona Jylhäsalo
Person in charge
Ilona Jylhäsalo
Course
7K00CT59

Objectives (course unit)

The student
- knows the history, structure, principles, service deliveries and basic legislation of the social-, health- and rehabilitation systems;
- knows in general the practices of the social and health care professions;
- knows the actual challenges of the social-, health- and rehabilitation systems

Content (course unit)

- the ideology of welfare and its development;
- guiding principles of the central legislation;
- official control of the professions of social and health care;
- public politics;
- the structure and options of the service system (public, private and third sector);
- the basic concepts and questions of the economy;
- the challenges of service integration, ageing, client-focus, technology, digitalisation, medicalisation, multi-culturalism and economics

Prerequisites (course unit)

none

Evaluation methods and criteria

Portfolion palauttaminen: portfolion tehtävät arvioidaan numeraalisesti kokonaisuutena. Portfolion täydentäminen: ensimmäinen täydennys= 1.uusinta
toinen täydennys= 2.uusinta.
Vertaisarviointi tehtävän teossa ja verkkokeskustelu sisältyvät kurssin suoritusvaatimuksiin.
Itsearviointi ja palaute:
Kaikki tiimissä tehdyt tehtävät palautetaan portfoliomuotoisena samassa palautuksessa sille varattuun palautusalustaan Tabulassa. Tehtävä arvioidaan asteikolla 0-5.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Toteutussuunnitelmaan voi tulla tarkennuksia orientaatiotuntiin mennessä.
Luennot, verkkokeskustelu, verkkoluentoja, itsenäinen opiskelu, portfoliotyöskentely tiimeissä.
Kontaktiopetus: Orientaatio ja aloitusluento (läsnäolo välttämätön) ja

Portfolio/kirjallinen raportti.

Learning materials

Terveyspalvelut:
Hoitotyön vuosikirja 2016. Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Niemelä, M. et al. (2015) Terveydenhuollon muutokset -Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press.
https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/98488/Terveydenhuollon%20muutokset_2015.pdf?sequence=1
Sosiaalipalvelut:
Riitta Haverinen, Marjo Kuronen ja Tarja Pösö (toim.) (2014) Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Vastapaino.
Ikonen, E-R. (2015) Kehittyvä kotihoito
Ihalainen, J. (2016) Turvaverkko vai trampoliini: Sosiaaliturvan mahdollisuudet. (10. uudistettu painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
MUU kirjallisuus
• Niemelä, P. (2010) Hyvinvointipolitiikka. Helsinki: WSOYpro.
• Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014) Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
• Muu kurssilla esiin tullut materiaali ja itsenäisesti haettu ajankohtainen materiaali

Student workload

Kurssin kokonaisuus 3 op = 81 h

Completion alternatives

Ei ole mahdollisuutta kirjatenttiin.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ylemmän tason asiat eivät toteudu.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tyydyttävä
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän käsitteitä. Soveltaminen heikohkoa. Lähteitä on käytetty minimi määrä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyvä
Opiskelija jäsentää, arvioi ja soveltaa opintojaksoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä sujuvasti. Lähteiden käyttö sujuvaa ja monipuolista.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kiitettävä
Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista ja edellä esitettyjen arviointikriteerien lisäksi hän osoittaa kehittävää otetta opintojakson ilmiöihin liittyen.
Aktiivinen ote verkkokeskusteluihin. Osaa pohtia ilmiöitä monipuolisesti. Toimii ryhmän oppimista tukevasti. Oheismateriaalia on käytetty laajasti ja analyyttisesti.

Go back to top of page