Skip to main content

Promotion of Health and Functional Ability (3cr)

Code: 7K00CT68-3026

General information


Enrolment period
31.01.2019 - 25.02.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.03.2019 - 14.04.2019
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Anne Silvan
Tuija Laakso
Terhi Pekkinen
Katariina Kunnas
Person in charge
Anne Silvan
Small groups
Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 4 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Course
7K00CT68

Objectives (course unit)

The student
- is able to describe health promotion as a part of nursing;
- knows the importance of mental health for individuals, groups and communities and recognises the different levels of mental health care;
- knows the impact of becoming ill on the well-being of the individual and the family;
- gains skills in order to observe and discuss issues related to mental well-being of individuals and families;
- takes responsibility for his/her learning and actions during small-group learning activities and commits herself/himself to the goal-oriented problem-solving process in small-group education;
- is able to describe the connection between mental factors and health;
- knows the mental development of different ages.

Content (course unit)

- health promotion in nursing
- protective and risk factors in mental health, different levels of mental health
- impact of illness on the well-being of individuals and families, illness in crises, steps in crisis
- addiction as a complex phenomenon and prevention of harmful addiction
- recognition of issues related to addictions
- recognition of one’s own attitudes
- human mental activity and behavior

Prerequisites (course unit)

none

Exam schedules

Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen hoitotyö (osa 1) ryhmäkokeena. Uusintakokeet Tenttiterraariossa: ajankohdat sovitaan orientaatiossa.
Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen psykologia (osa 2) Tenttiterraariossa . Uusintakokeet Tenttiterraariossa

Assessment methods and criteria

Opintojakson orientaatiotunnilla läsnäolovelvollisuus
Osa 1 Hoitotyö 1,5op. Numeerinen arviointi.
Osa 2. Psykologia 1,5op. Numeerinen arviointi
Osa 3. Pienryhmätyöskentely. Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, ryhmätyöt.
Opetusmenetelmät tarkentuvat opintojakson alkaessa

Learning materials

Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/media/pdf/terveyden_edistaminen_esimerkein_2005.pdf
Käypä hoito suositus: tupakka- ja nikotiiniriippuvuuden ehkäisy ja hoito
Käypä hoito suositus: alkoholiongelmaisen hoito s. 2-7 (ei kliininen tutkimus, s. 9-10: Lyhytneuvonta
Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177
Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. Alkoholiohjelma 2008-2011.
Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
muu opettajan osoittama tenttimateriaali esim. artikkelit
Oppimateriaali tarkentuu orientaatiossa

Student workload

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 81.

Content scheduling

Osa 1 Hoitotyö 1,5op
Osa 2. Psykologia 1,5op
Osa 3. Pienryhmätyöskentely

Completion alternatives

-

International connections

-

Further information

Opintojakson orientaatiotunnilla läsnäolovelvollisuus
Jos opintojaksolla on asiantuntijaverailuja, niissä on läsnäolovelvollisuus

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Tietää miten havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta. Tietää riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja puheeksi ottamisen periaatteet.
Tietää miten asenteet muodostuvat ja millainen merkitys niillä on.
Tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
Tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa huomioida sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Omaa valmiuksia tunnistaa riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Osaa tunnistaa omia asenteitaan ja pohtia niiden merkitystä.
Osaa huomioida psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa tarkastella monipuolisesti sairastumisen vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida laaja-alaisesti psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta ja osaa ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyvät asiat.
Ymmärtää riippuvuuden laaja-alaisuuden ja omaa valmiuksia ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Ymmärtää erilaisuuden laaja-alaisuutta ja osaa pohtia omaa suhtautumistaan monesta eri näkökulmasta.
Osaa tarkastella monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.

Go back to top of page