Values and Ethics in Social and Health Care (3 cr)
Code: 7K00CT58-3040
General information
- Enrolment period
- 18.01.2019 - 06.03.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.03.2019 - 14.04.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student
- knows the basic ethical values in social and health care;
- knows the professional ethical guidelines and principles of the nursing profession;
- is aware of his/her own values and is able to describe them regarding the values and ethical principles in health care;
- knows the principles of sustainable development globally;
- knows the meaning of ethics when related to media
Content (course unit)
values and theory
- values, ethics, moral and self-determent;
- ethical theories;
- various concepts of human being
viewpoint of the client
- human rights, ageing ethics and equality;
- situational ethics and cultural ethics;
- ethical decision-making
guidelines of professional ethics
Prerequisites (course unit)
none
Exam schedules
Muistilappu-ryhmätentti 11.4.2019, uusintatentti 1. yksilötenttinä vk:lla 20.2019 examissa ja uusintatentti 2.vk:lla 23.2019 examissa.
Evaluation methods and criteria
Numeerisesti arvioitu muistilappu-ryhmätentti 0-5
Uusintatentit yksilötenttinä examissa
Ryhmätehtävien tekeminen (=Soveltavat toiminnot) tehtävänannon mukaisesti.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, ryhmä-, seminaari- ja itsenäinen työskentely
Learning materials
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä. (sivut 14-35. 36-180, 277-324) Juva: WSOY
ja oheismateriaalina Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Lisäksi tunneilla osoitettu materiaali.
Student workload
Yhteensä 3 op = 81 t
Content scheduling
Opetuksen osat:
Osa 1 : Teoria: muistilappu-ryhmätentti ks. yllä
Osa 2 : Soveltavat toiminnot: Orientaatiotunnilla esitetyt tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti. Korvaavia tehtäviä ei ole. Mikäli tehtävä / tehtäviä on hylätty, opiskelijan tulee osallistua toisen toteutuksen soveltaviin toimintoihin kokonaisuudessaan. Tehtävistä kirjataan suoritukseksi Soveltaviin toimintoihin yhteinen hyväksytty / hylätty.
Completion alternatives
ei ole
Practical training and working life cooperation
ei ole
International connections
ei ole
Further information
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutuksen opiskelijoille.
Pakollinen läsnäolo aloituskerralla orientaatiotunnilla sekä orientaatiotunnilla esitettävien soveltavien toimintojen tunneilla. Soveltavien toimintojen pienryhmätehtäviin 100% osallistuminen.Toteutussuunnitelma täydentyy orientaatiotunnin yhteydessä.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hylätty: ei ole palauttanut annettuja tehtäviä/ osallistunut opintojaksolle tai osaaminen ei yllä ykkösen tasolle.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1-2. Opiskelija tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sosiaali- ja terveydenhuollossa ja osaa määritellä oman ammattialansa ihmiskäsityksen sekä tietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvot ja oman ammattilalansa eettiset arvot. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
3-4. Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua sosiaali- ja terveydenhuollossa, ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon ihmiskäsityksen, osaa perustella ja toimia sosiaali- ja terveydenhuollossa arvojen, eettisten periaatteiden ja oman ammattialansa eettisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
5. Opiskelija osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Opiskelija osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon arvoja, periaatteita ja oman ammattilalansa eettisiä ohjeita eri yhteyksissä. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ja ajattelussa ammatillista vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1-2. Opiskelija tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sosiaali- ja terveydenhuollossa ja osaa määritellä oman ammattialansa ihmiskäsityksen sekä tietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvot ja oman ammattilalansa eettiset arvot. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
3-4. Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua sosiaali- ja terveydenhuollossa, ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon ihmiskäsityksen, osaa perustella ja toimia sosiaali- ja terveydenhuollossa arvojen, eettisten periaatteiden ja oman ammattialansa eettisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
5. Opiskelija osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Opiskelija osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon arvoja, periaatteita ja oman ammattilalansa eettisiä ohjeita eri yhteyksissä. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ja ajattelussa ammatillista vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.