Social and Health Care Services in Finland (3 cr)
Code: 7K00CT59-3037
General information
- Enrolment period
- 18.01.2019 - 25.02.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.03.2019 - 14.04.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Heleena Laitinen
- Course
- 7K00CT59
Objectives (course unit)
The student
- knows the history, structure, principles, service deliveries and basic legislation of the social-, health- and rehabilitation systems;
- knows in general the practices of the social and health care professions;
- knows the actual challenges of the social-, health- and rehabilitation systems
Content (course unit)
- the ideology of welfare and its development;
- guiding principles of the central legislation;
- official control of the professions of social and health care;
- public politics;
- the structure and options of the service system (public, private and third sector);
- the basic concepts and questions of the economy;
- the challenges of service integration, ageing, client-focus, technology, digitalisation, medicalisation, multi-culturalism and economics
Prerequisites (course unit)
none
Exam schedules
Kirjallinen tentti 1,5, tuntia 8.4.2019 kello 10.15-11.45. Huomioi, tenttiaika on muuttunut päällekkäisyyden vuoksi (aiemmin oli 11.4.)
uusinnat examissa:
1. uusinta huhti-toukokuu
2. uusinta touko-kesäkuu
Evaluation methods and criteria
Tentin arvio numeraalinen 0-5.
kaikkien tehtävien arviot hyväksytty / hylätty.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Toteutussuunnitelmaan voi tulla tarkennuksia kurssin alussa. Kurssi sisältää
luentoja, verkkokeskusteluja, itsenäistä opiskelua, tiimissä työskentelyä, kirjallisia tehtäviä, kirjallista raportointia.
Kontaktiopetus: Orientaatio ja aloitusluento (läsnäolo välttämätön). Kurssiin sisältyy erilaisia tehtäviä sekä tunnilla että tabulassa. Tehtävät sekä tunnilla että verkossa kuuluvat osana kurssin suoritukseen
Tabulaan tulee lisää orientaatiota kurssille
Learning materials
Terveyspalvelut:
Hoitotyön vuosikirja 2016. Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Niemelä, M. et al. 2015 Terveydenhuollon muutokset Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press.
https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/98488/Terveydenhuollon%20muutokset_2015.pdf?sequence=1
Sosiaalipalvelut:
Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. 2014. Riitta Haverinen, Marjo Kuronen ja Tarja Pösö (toim.) Vastapaino.
Ikonen, E-R. 2015. Kehittyvä kotihoito
Ihalainen, J. 2016. Turvaverkko vai trampoliini: Sosiaaliturvan mahdollisuudet. (10. uudistettu painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
MUU kirjallisuus
• Niemelä, P. (2010). Hyvinvointipolitiikka. Helsinki: WSOYpro.
• Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014). Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
• Muu kurssilla esiin tullut materiaali ja itsenäisesti haettu ajankohtainen materiaali
Student workload
Kurssin kokonaisuus 3 op = 81 h
Completion alternatives
Ei ole mahdollisuutta kirjatenttiin
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylemmän tason asiat eivät toteudu.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tyydyttävä
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän käsitteitä. Soveltaminen heikohkoa. Lähteitä on käytetty minimi määrän.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyvä
Opiskelija jäsentää, arvioi ja soveltaa opintojaksoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä sujuvasti. Lähteiden käyttö sujuvaa ja monipuolista.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kiitettävä
Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista ja edellä esitettyihin arviointikriteerien lisäksi hän osoittaa kehittävää otetta opintojakson ilmiöihin liittyen.
Aktiivinen ote verkkokeskusteluihin. Osaa pohtia ilmiöitä monipuolisesti. Toimii ryhmän oppimista tukevasti. Oheismateriaalia on käytetty laajasti ja analyyttisesti.