Business Mathematics (3cr)
Code: 4A00CM86-3013
General information
- Enrolment period
- 19.01.2018 - 23.03.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.03.2018 - 31.05.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Business Information Systems
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 10
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Information Systems
- Teachers
- Harri Saarinen
- Course
- 4A00CM86
Objectives (course unit)
Hyvän suorituksen osaamistavoitteet:
Opiskelija ymmärtää ja osaa laskea eri veromuotojen määriä
Opiskelija ymmärtää ja osaa laskea katelaskujen tuottoja
Opiskelija osaa laskea ja ymmärtää devalvoitumisen/revalvoitumisen vaikutukset valuuttalaskuissa.
Opiskelija osaa laskea indeksien avulla hintojen ja palkkojen muutoksia.
Opiskelija kykenee laskemaan vaikeahkoja talous- ja rahoitusmatematiikan laskuja taulukkolaskentaohjelman avulla.
Opiskelija osaa laskea ja ymmärtää devalvoitumisen/revalvoitumisen vaikutukset valuuttalaskuissa.
Opiskelija osaa käyttää taulukkolaskentaohjelmassa olevia rahoitusfunktioita.
Hyväksytyn suorituksen osaamistavoitteet:
Opiskelija ymmärtää ja osaa laskea erilaisten verojen määrän
Opiskelija osaa laskea peruskatelaskuja.
Opiskelija hallitsee talous- ja rahoitusmatematiikan perusteet ja osaa laskea yksinkertaisia talous- ja rahoitusmatematiikan laskuja.
Opiskelija osaa laskea valuutan devalvoitumisen/revalvoitumisen vaikutukset valuuttalaskuissa.
Opiskelija ymmärtää indeksien tarkoituksen ja mihin niitä käytetään.
Opiskelija hallitsee jaksollisten suoritusten perusfunktiot.
Content (course unit)
Mitä tarkoittaa inflaatio?
Mikä on kriittinen piste?
Miten lasketaan korkolaskuja?
Mihin indeksejä käytetään?
Mikä vaikutus korkokannalla on koronkorkolaskuissa?
Mikä on devalvaation vaikutus yksilön ja yrityksen kannalta?
Minkälaisia rahoitusmahdollisuuksia on ja miten niitä lasketaan?
Location and time
Classroom hours are
mon 9.4. cl. 9.00 – 11.30 classroom C2-09
thu 12.4. cl. 9.00 – 11.30 classroom C4-11a
mon 16.4. cl. 9.00 – 11.30 classroom C2-12
thu 19.4. cl. 9.00 – 11.30 classroom C4-11a
thu 26.4. cl. 9.00 – 11.30 classroom C2-11
wed 2.5. cl. 9.00 – 11.30 classroom C2-10
tue 8.5. cl. 9.00 – 11.30 classroom C2-10
thu 10.5. (if you didn't pass exam wed 9.5.)
Exam schedules
Exams in spring are
wed 9.5. cl. 9.00 – 11.30, classroom C2-10
wed 16.5. cl. 9.00 – 11.30 classroom C2-10
In addition, one exam in autumn, if needed. Its time and place will be announced later, and the invitation will be targeted to those in need.
Assessment methods and criteria
Exam and homework
5: at least 90 % of the maximum points
4: at least 80 % of the maximum points
3: at least 70 % of the maximum points
2: at least 60 % of the maximum points
1: at least 50 % of the maximum points
Bonus points from homework assignments will enhance rating. However, the exam must first be at least 50% of the maximum points.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Classroom teaching (mandatory attendance)
Learning materials
Saaranen-Kolttola-Pösö: Liike-elämän matematiikka, 2016 edition. Chapters 1-8.
Student workload
Classroom teaching 24 h, examx 6 h, homework 50 h.
Content scheduling
1st time: Ch 1-2
2nd time: Ch 3-4
3rd time: Ch 5
4th time: Ch 6
5th time: Ch 7
6th time: Ch 8
7th time: repeat
8th time: repeat
Completion alternatives
N/A
Practical training and working life cooperation
N/A
International connections
N/A
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
The student will not master the basics of economic mathematics.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
The student will be able to accomplish the basic issues of economic mathematics.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
The student is able to master economic mathematics well and merely on a broader basis.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
The student is able to master economic mathematics in the scope of the subject as a whole and also performs demanding tasks.