Rakennetun ympäristön esteettömyys (5cr)
Code: 5R00DJ06-3001
General information
- Enrolment period
- 10.01.2018 - 28.02.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.02.2018 - 31.05.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Construction Architect
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Architect
- Teachers
- Tytti Kaitala
- Elina Ritola
- Ilkka Tasanen
- Kari Kallioharju
- Jouni Sivenius
- Minna Nyström
- Hyvinvointiteknologia-YAMK Virtuaalihenkilö
- Person in charge
- Minna Nyström
- Course
- 5R00DJ06
Objectives (course unit)
The students will learn to analyse built environment and its operating constraints.
The students know the demands and the relevant legislation which the disabled place on the environment.
The students learn to solve environmental problems in traditional and innovative ways.
The students are able to apply the principles of the building sector in order to promote accessibility.
The students are able to solve construction-related accessibility problems in the design, construction and modification stages.
Content (course unit)
The built environment, the most common operating constraints.
Legislation and guidelines to promote and demand barrier-free environment.
Properties and characteristics of an accessible environment.
Building Services and DFA.
Construction process and construction contract practices and channels of influence.
Environmental visions for barrier-free residential environment.
Design for all thinking.
Location and time
Perjantait 23.2., 9.3., 23.3., 13.4., 27.4. ja 18.5. (loppuseminaari)
TAMK
Exam schedules
Suoritus arvioidaan hyväksytysti tehtyjen tehtävien sekä läsnäolojen mukaan.
Assessment methods and criteria
Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80% läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Tabulassa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi kritiikkitilaisuuksissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Itseopiskelu
Yhteisöllinen oppiminen
Lähiopetus
Vertaisarviointi
Seminaari
Learning materials
Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitus – Opas kartoituksen tilaajalle ja toteuttajalle
Aiheeseen liittyvät RT-kortit
Maankäyttö-ja rakennuslaki sekä asetukset
Student workload
1 op = 27 h
Content scheduling
Johdantoa esteettömyyteen ja lainsäädäntö
Perustietoa esteettömyydestä ja mittauksista
Esteettömyys asunnoissa, julkisissa tiloissa, ulkotiloissa
Talotekniset ratkaisut
Syventävää tietoa toimintakyvyn rajoitteista
Rakennushanke ja esteettömyyden huomiointi suunnitteluvaiheessa
Loppuseminaari
Completion alternatives
Ei ole
Practical training and working life cooperation
Harkinnanvaraisesti
Further information
Perjantait 23.2., 9.3., 23.3., 13.4., 27.4. ja 18.5. (loppuseminaari)
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on poissaoloja yli sallitun. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole paneuduttu.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.