Cultural Diversity of Educational Institutions (4cr)
Code: 1L00BQ53-3078
General information
- Enrolment period
- 01.08.2018 - 31.12.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2018 - 09.11.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
Objectives (course unit)
Opettajaopiskelija
- kehittää omaa vuorovaikutusosaamistaan yhteisön jäsenenä monimuotoisissa oppimisympäristöissä
- toimii monipuolisesti vuorovaikutuksessa monenlaisten opiskelijoiden kanssa
- käyttää viestintä- ja vuorovaikutusteoreettista tietoa kuvaillessaan ja arvioidessaan oppilaitoksen käytänteitä
- arvioi opetussuunnitelman mukaista opetusta erilaisissa oppimisympäristöissä
- arvioi tieto- ja viestintäteknologian ja sosiaalisen median käyttöä oppilaitoksen toiminnassa.
Content (course unit)
Ydinkysymyksiä
- Miten oppilaitoksen pedagogista toimintaa arvioidaan ja kehitetään?
- Minkälaisia yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden muotoja ylläpidetään?
- Mikä on piilo-opetussuunnitelma ja miten se vaikuttaa opettajan työssä?
- Mitä tarkoittaa oppilaitoksen toimintakulttuuri ja miten se suuntaa opettajan työtä?
- Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
- Miten erilaiset ammatillisen keskustelun tavat näkyvät organisaation käytänteissä?
Location and time
Opinto-oppaassa sekä Tabula-ympäristössä on ajoitustiedot. Paikkatiedot ovat Tabula-ympäristössä, mistä myös mahdolliset muutokset tiedotetaan.
Opintojakso alkaa käynnistetään toukokuussa 2018, alkaa varsinaisesti elokuussa 2018 ja päättyy marraskuussa 2018.
Assessment methods and criteria
Opettajaopiskelija osallistuu aktiivisesti kurssiryhmän kontaktitapaamisiin kuten myös oman pienryhmän tapaamisiin sekä antaa oman panoksensa erilaisiin tuotoksiin sovituissa aikatauluissa. Opettajaopiskelija tekee aktiivisesti ja ajallaan myös omat yksilölliset oppimistehtävät.
Opettajaopiskelija tekee opintojen ennakkotehtävät ja oman HOPSinsa sekä suunnittelee opintonsa.
Opettajaopiskelija tutustuu itse aktiivisesti TAOKin opetussuunnitelmaan, Tabulaan ja TAMKin järjestelmiin sekä ottaa kokonaisvastuun omista opinnoistaan.
Arviointi perustuu asiantuntijan arviontiin (opintojakson opettaja). Lisäksi opintojaksolla on myös itse- ja vertaisarviointia.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opintojaksolla käytetään itsenäistä, pienryhmissä ja koko kurssiryhmässä tapahtuvaa työskentelyä kontaktitapaamisissa - yhteistoiminnallinen oppiminen on merkityksellistä. Kontaktitapaamisissa sovelletaan vaitelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja (esim. opetuskeskustelut, ohjatut verkko-opiskelut, itsenäinen verkko-opiskelut, ongelmalähtöinen opiskelu, projektityöskentely). Kurssiryhmän toiminta ja tilanne pyritään huomioimaan erilaisissa tapaamisissa.
Opetuksessa käytetään Tabula-oppimisympäristöä sekä tilanteista riippuen myös sosiaalisen median välineitä.
Learning materials
TAOKin opinto-oppaassa mainittu suositeltava kirjallisuus.
Tabulassa ja tapaamisissa opintojakson opettajan ilmoittama muu kirjallisuus ja oppimateriaali (myös someympäristön materiaalit).
Student workload
4 op ~ 108 tuntia opiskelua, mikä sisältää sekä kontaktitapaamisia sekä itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä.
Yksilöiden oppimiseen ja pienryhmien keskinäiseen oppimiseen liittyen opiskelijat tuottavat erilaisia raportteja/työselostuksia, analyyseja, esityksiä ym. aktiivisesti tuotettuja toteutuksia.
Content scheduling
Kurssiryhmän Tabula-oppimisympäristössä on jaksotus esitetty graafisesti sekä myös kontaktitapaamisten ohjelmat.
Completion alternatives
HOPS-keskustelut käydään kaikkien kanssa.
Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella.
Practical training and working life cooperation
Työelämänäkökulma jokaisella opiskelijalla omista kokemuksista mukana. Kaikkien opiskelijoiden kokemus ja osaaminen tulee näkyväksi yhteisöllisessä oppimisessa.
Toimintakulttuurianalyysiä tehdään mahdollisuuksien mukaan omassa oppilaitoksessa tai omassa organisaatiossa.
Sovitaan pienryhmien kanssa, että pienryhmät järjestävät tutustumiskäyntejä kontaktipäivien yhteyteen koko kurssiryhmälle.
Lisäksi voi olla mahdollista, että yhteistyötä tehdään jonkun TAMKin hankkeen kanssa.
Further information
Opintokokonaisuuden 1 (OK1) opintojaksot suoritetaan pääosin yhtenäisenä kokonaisuutena (tutustu OK1:sen opintokokonaisuuteen TAOKin opetussuunnitelmassa). Opintojaksojen välille ei käytännön toteutuksessa voida tehdä kaikin osin selvää eroa, vaan eri opintojaksot limittyvät toisiinsa kontaktitapaamisissa sekä työskentelyssä - asiat selviävät opintojen alussa sekä myös eri Tabula-pohjista.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen vastuiden hoitaminen.
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa OK1:n opintokokonaisuuden arviointitaulukkoa, mikä löytyy TAOKin opetussuunnitelmasta (Seminaari 1:n kohdalta). Arviointitaulukkoa tarkastellaan erityisesti painottuen opiskelijan osaamista suhteessa Oppilaitosten toimintakulttuurit-opintojaksoon.
Suoritukset arvioidaan asteikolla: hyväksytty - täydennettävä - uusittava.
Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa: kuvaileva osaaminen.