Seminar 1 (1cr)
Code: 1L00BZ85-3078
General information
- Enrolment period
- 01.08.2018 - 31.12.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2018 - 31.12.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
Objectives (course unit)
Seminaarin tavoitteet
Opettajaopiskelija
- analysoi oppimaansa ja integroi sitä aiempaan tietämiseensä ja osaamiseensa
- arvioi oman ja pienryhmätoiminnan onnistumista ja tunnistaa toimintansa vahvuuksia ja haasteita
- vertaa ja arvioi oppimistaan suhteessa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (hops) ja opetussuunnitelman (ops) tavoitteisiin
- kuvaa alustavasti omaa käyttötietoaan kuviona, kaaviona tai tekstinä
- esittää päivitetyn hopsin.
Content (course unit)
Ydinkysymyksiä
- Miten tietoni ja osaamiseni on muuttunut tai lisääntynyt tämän opintokokonaisuuden aikana?
- Mitkä kokemukset ja minkälainen toiminta olivat oman oppimiseni kannalta tärkeimpiä?
- Miten oppimani asiat liittyvät aiempaan tietämiseeni ja toimintaani?
- Miten voin käyttää oppimaani opettajana toimimisessa ja opiskelussa?
Assessment methods and criteria
Asiantuntija-arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi. Ks. OPS.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opintojaksolla käytetään reflektoivaa opettajuuden käsikirjaa, (ja sen osana halutessaan myös oppimispäiväkirjaa,) seminaarityöskentelyä, itsenäistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä (kontaktipäivässä)
Learning materials
Ks. OPS, Tabula ja ryhmänopettajan ilmoittama verkkoympäristö
Student workload
1 op on 27 h opiskelijan opiskelutyötä
Further information
Osaamisen arviointi: Kaikkiin osaamisalueisiin kuuluu a) opettajan työn eettisten periaatteiden ja arvoky-symysten pohtiminen ja perusteleminen, b) eettisesti vastuullinen toiminta erilaisissa ympäristöissä sekä c) vastuun ottaminen opiskelijoiden identiteettityön tukemisesta ja ammattiin kasvattamisesta omalla koulutusalalla.
Seminaari 1
Kuvaileva osaaminen
Opettajaopiskelija
- esittää teoreettisen ja kokemukseen perustuvan tiedon omina kokonaisuuksinaan
- reflektoi tekemiään havaintoja ja tunnistaa omia tietämisen ja osaamisen tarpeitaan
Soveltava osaaminen
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiin ja havaintoihin
- reflektoi havaintojaan, toimintaansa ja kokemuksiaan
sekä arvioi niiden merkitystä omalle tietämiselleen ja osaamiselleen
Integroitunut osaaminen
Opettajaopiskelija
- kehittää uusia tarkastelukulmia integroimalla teoreettista, käytännöllistä ja itsesäätelytietoa
- reflektoi oman toiminnan ja kokemusten lisäksi erilaisia toimintakäytänteitä, kokonaisuuksia ja strategioita sekä kehittää ja muuttaa niitä tavoitteellisesti
Arviointi-osaaminen
- kuvailee ja arvioi erilaisia oppimisen ja kasvun tukemisen ympäristöjä ja oppi-laitosorganisaation toimintatapoja
- toimii erilaisissa oppilaitosympäristöissä noudattaen niiden vakiintuneita käytänteitä
- arvioi pedagogisesta näkökulmasta toimintaympäristöjen ja -käytänteiden merkitystä opettajan ja opiskelijan toiminnalle
- problematisoi organisaa-tiontoimintaympäristöjä ja käytänteitä sekä ehdottaa vaihtoehtoisia toimintatapoja
Kumppanuus-osaaminen
- kuvailee yhteisöllisen ja yhteistoiminnallisen työskentelyotteen merkitystä opettajan työssä
- osallistuu tehtävänsä mukaisesti oppilaitoksen toimintaan
- toimii monipuolisesti oppilaitoksen eri ryhmien jäsenenä sekä arvioi ryhmien toimintaa ja valintoja
- kehittää ja muuttaa oppilaitoksen vuorovaikutus- ja toimintakäytänteitä yhteistoiminnalliseen ja yhteisölliseen suuntaan
Ohjaamis-osaaminen
- nimeää erilaisia oppilai-toksissa käytettäviä oppimisen ja kasvun tukiprosesseja
- arvioi oppimisen ja kasvun tukiprosesseja erilaisissa toiminta-, oppimis- ja kasvuympäristöissä
- osallistuu aktiivisesti oppimista ja kasvua tukevien prosessien toteuttamiseen
- kehittää oppilaitoksen oppimisympäristöjä ja tukiprosesseja vuorovaikutusta ja opiskelijan aktiivisuutta tukevaan suuntaan
Kulttuuri-osaaminen
- kuvailee erilaisten toimintakulttuurien, erilaisuuden ja moninaisuuden näkymistä ja merkitystä toiminta-, kasvu ja oppimisympäristöissä
- arvioi toimintakulttuurien moninaisuuden merkitystä yhteisön toiminnassa
- vaikuttaa toiminta-, oppimis- ja kasvuympäristöjen muuttamiseksi joustaviksi ja kulttuurisesti avoimiksi
- toimii sujuvasti erilaisissa kulttuurisissa konteksteissa käyttäen erilaisia vuorovaikutuksen tapoja (myös virtuaalisia)
- edesauttaa kulttuurisen moninaisuuden toteutumista ja tuo yhteisöön uusia kulttuurisia vaikutteita
Hyvinvointi-osaaminen
- tunnistaa erilaisten toimintaympäristöjen hyvinvointiin, turvallisuuteen ja esteettömyyteen vaikuttavia tekijöitä
- toimii oppilaitosorgani-saation jäsenenä hyvinvointia, turvallisuutta ja esteettömyyttä edistävällä tavalla
- esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia ja puuttuu hyvinvointia, turvallisuutta ja saavutettavuutta heikentäviin käytänteisiin
- kehittää ja muuttaa yhteisöllisesti erilaisia toimintaympäristöjä hyvinvointia, turvallisuutta ja esteettömyyttä edistäviksi
Hyväksilukeminen: Seminaaria ei voi hyväksilukea
Opintokokonaisuuteen liittyvä kirjallisuus:
Heinilä, H., Kalli, P. & Ranne, K. (toim.) 2009. Tutkiva oppiminen ja pedagoginen asiantuntijuus. Saarijärvi: Saarijärven Offset Oy.
Manninen, J., Burman, A., Koivunen, A., Kuittinen, E., Luukannel, S., Passi, S. & Särkkä, H. 2007. Oppimista tukevat ympäristöt. Johdatus oppimisympäristöajatteluun. Vammala: Vammalan kirjapaino Oy.
Mäkinen, M., Annala, J., Korhonen, V., Vehviläinen, S., Norrgrann, A-M., Kalli, P. & Svärd, P. (toim.) 2012. Osallistava korkeakoulutus. Tampere: Tampere University Press.
Salmela-Aro K. & Nurmi J. Mikä meitä liikuttaa. Modernin motivaatiopsykologian perusteet. 2002. Jyväsky-lä: PS-kustannus.
Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Juva: PS-kustannus.
Repo-Kaarento, S. 2007. Innostu ryhmästä. Miten ohjata oppivaa yhteisöä. Kansanvalistusseura. Helsinki.
Tomperi, T. & Juuso, H. (toim.) 2008. Sokrates koulussa. Itsenäisen ja yhteisöllisen ajattelun edistäminen opetuksessa. Tampere: Vastapaino.
Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena. Helsinki: Kirjayhtymä.
Tieteelliset aikakauslehdet:
Aikuiskasvatus
Kasvatus
Ammattikasvatuksen aikakauskirja
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Suoritukset arvioidaan asteikolla "hyväksytty - täydennettävä - uusittava". Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa "kuvaileva osaaminen" (ks. OPS).