Pedagogical Approaches (4cr)
Code: 1L00BQ56-3074
General information
- Enrolment period
- 01.08.2018 - 31.12.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2019 - 31.07.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
Objectives (course unit)
Opettajaopiskelija
- antaa esimerkkejä erilaisten pedagogisten ratkaisujen sekä opetuksen, ohjaamisen ja arvioinnin menetelmien käytöstä ja toimivuudesta
- nimeää ja kuvailee erilaisia opetus- ja oppimisjärjestelyjä sekä arvioi ja vertailee niiden tarkoituksenmukaisuutta
- kuvaa keskeisiä oppimiseen ja ohjaamiseen liittyviä teoreettisia lähestymistapoja ja käyttää niiden peruskäsitteitä
- arvioi ja perustelee, minkälaisille pedagogisille ratkaisuille oma toiminta perustuu.
Content (course unit)
Ydinkysymyksiä
- Mitä ovat keskeiset pedagogiset ratkaisut omalla koulutusalalla ja miten niitä tulisi kehittää?
- Miten pedagoginen ratkaisu ja opiskelijoiden monenlaisuus vaikuttaa tavoitteiden asetteluun, menetelmien ja sisältöjen valintaan ja arviointiin?
- Miten oma opetusalue liittyy opetussuunnitelman kokonaisuuteen?
- Minkälaisia mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologia ja sosiaalinen media tarjoavat opettajan työhön?
Location and time
Opinto-oppaassa sekä Tabula-ympäristössä on ajoitustiedot. Paikkatiedot ovat Tabula-ympäristössä, mistä myös mahdolliset muutokset tiedotetaan.
Exam schedules
Pääsääntöisesti ei järjestetä tenttejä.
Assessment methods and criteria
Opettajaopiskelija osallistuu aktiivisesti kurssiryhmän kontaktitapaamisiin kuten myös oman pienryhmän tapaamisiin sekä antaa oman panoksensa erilaisiin tuotoksiin sovituissa aikatauluissa. Opettajaopiskelija tekee aktiivisesti ja ajallaan myös omat yksilölliset oppimistehtävät.
Opettajaopiskelija tutustuu itse aktiivisesti TAOKin opetussuunnitelmaan, Tabulaan ja TAMKin järjestelmiin sekä ottaa kokonaisvastuun omista opinnoistaan. Opettajaopiskelija suunnittelee opintonsa.
Asiantuntija-arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyäkontaktitapaamisissa, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä. Pienryhmätyöskentelyssä pyritään kollaboratiivisuuteen.
Kontaktitapaamisissa sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Ryhmän toiminta ja tilanne pyritään huomioimaan erilaisissa tapaamisissa.
Opetuksessa käytetään Tabula-oppimisympäristöä sekä tilanteista riippuen myös sosiaalisen median välineitä.
Learning materials
Ks. OPS, opinto-opas, Tabula ja ryhmänopettajan mahdollisesti ilmoittama muu kirjallisuus ja muut materiaalit sekä someympäristön materiaalit
Student workload
107 h itsenäistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä, osaksi kontaktiopetuksessa, osaksi itsenäisesti. Kontaktiopetuksen ajankohdat on ilmoitettu opinto-oppaassa ja tarkemmat sopimukset tehdään keväään kuluessa opettajan kanssa.
Yksilöiden oppimiseen ja pienryhmien keskinäiseen oppimiseen liittyen opiskelijat tuottavat erilaisia raportteja/selostuksia, analyyseja, esityksiä ym. aktiivisesti tuotettuja toteutuksia, joiden ajankäyttö on syytä ottaa huomioon.
Content scheduling
Kurssiryhmän Tabula-oppimisympäristössä on jaksotus esitetty kontaktitapaamisten ohjelmien yhteydessä.
Completion alternatives
Sovitaan tarvittaessa opiskelijan ja opettajan kesken. Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella tai TAOKin opinto-oppaassa mainituilla opinnoilla.
Practical training and working life cooperation
Työelämänäkökulma saa olla jokaisella opiskelijalla omista kokemuksistaan mukanaan. Kaikkien opiskelijoiden kokemus ja osaaminen tulee näkyväksi yhteisöllisessä oppimisessa.
Tehtäviä opiskelija saa liittää mahdollisuuksien mukaan omaan oppilaitokseensa tai omaan organisaatioonsa.
Pienryhmät tai opettaja voivat neuvotella tutustumiskäyntien järjestämisistä kontaktipäivien yhteyteen tai muulloinkin, jos asioista niin sovitaan.
Lisäksi voi olla mahdollista, että yhteistyötä tehdään jonkun TAMKin hankkeen kanssa.
International connections
Mahdollisia kv-vierailijoita tunneilla.
Further information
Opintokokonaisuuden 2 (OK2) opintojaksot suoritetaan pääosin yhtenäisenä kokonaisuutena (tutustu OK2:sen opintokokonaisuuteen TAOKin opetussuunnitelmassa). Opintojaksojen välille ei käytännön toteutuksessa voida tehdä kaikin osin selvää eroa, vaan eri opintojaksot limittyvät toisiinsa kontaktitapaamisissa sekä työskentelyssä - asiat selviävät opintojen alussa sekä myös eri Tabula-pohjista.
Mikäli jollain opiskleijalla on vapautus jostain opintojaksosta, niin pienryhmä keskenään huomioi asian ja sopii keskuudessaan asiat sten, että kaikki osallistujat kokevat kuormituksen kohtuullisena.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Suoritukset arvioidaan asteikolla hyväksytty - täydennettävä - uusittava. Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaari 2:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa; kuvaileva osaaminen(ks. OPS).