Skip to main content

Cultural Diversity of Educational Institutions (4cr)

Code: 1L00BQ53-3076

General information


Enrolment period
01.08.2018 - 31.12.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2018 - 31.12.2018
Implementation has ended.
Credits
4 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Professional Teacher Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Päivi Lehtonen
Person in charge
Päivi Lehtonen
Course
1L00BQ53

Objectives (course unit)

Opettajaopiskelija

- kehittää omaa vuorovaikutusosaamistaan yhteisön jäsenenä monimuotoisissa oppimisympäristöissä
- toimii monipuolisesti vuorovaikutuksessa monenlaisten opiskelijoiden kanssa
- käyttää viestintä- ja vuorovaikutusteoreettista tietoa kuvaillessaan ja arvioidessaan oppilaitoksen käytänteitä
- arvioi opetussuunnitelman mukaista opetusta erilaisissa oppimisympäristöissä
- arvioi tieto- ja viestintäteknologian ja sosiaalisen median käyttöä oppilaitoksen toiminnassa.

Content (course unit)

Ydinkysymyksiä

- Miten oppilaitoksen pedagogista toimintaa arvioidaan ja kehitetään?
- Minkälaisia yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden muotoja ylläpidetään?
- Mikä on piilo-opetussuunnitelma ja miten se vaikuttaa opettajan työssä?
- Mitä tarkoittaa oppilaitoksen toimintakulttuuri ja miten se suuntaa opettajan työtä?
- Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
- Miten erilaiset ammatillisen keskustelun tavat näkyvät organisaation käytänteissä?

Location and time

Opinto-oppaassa sekä Tabula-ympäristössä on ajoitustietoja. Paikkatiedot ovat Tabula-ympäristössä, missä myös mahdolliset muutokset tiedotetaan.

Opintojakso käynnistetään toukokuussa 2018, ja se alkaa varsinaisesti elokuussa 2018 ja päättyy marraskuussa 2018.

Exam schedules

Osaaminen osoitetaan pääsääntöisesti muilla tavoilla, ei tenttimällä.

Assessment methods and criteria

Opettajaopiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmän 18Seke kontaktitapaamisiin kuten myös oman pienryhmänsä tapaamisiin sekä antaa oman panoksensa erilaisiin tuotoksiin sovituissa aikatauluissa. Opettajaopiskelija tekee aktiivisesti ja ajallaan myös omat yksilölliset oppimistehtävänsä.
Opettajaopiskelija tekee opintojen ennakkotehtävät ja oman HOPSinsa sekä suunnittelee opintonsa.
Opettajaopiskelija tutustuu itse aktiivisesti TAOKin opetussuunnitelmaan, Tabulaan ja TAMKin järjestelmiin sekä ottaa kokonaisvastuun omista opinnoistaan.
Arviointi perustuu jatkuvaan itse- ja vertaisarviointiin sekä asiantuntijan arviontiin (opintojakson opettaja).

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Opintojaksolla toteutetaan itsenäistä, pienryhmä- ja koko ryhmän työskentelyä. Hyvin keskeistä on pienryhmän yhteistyöskentely ns. kollaboratiivisesti oppien. Kontaktitapaamisissa sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja (erilaisia opetuskeskusteluja, ohjattua verkko-opiskelua, itsenäistä verkko-opiskelua, ongelmalähtöistä opiskelua, projektityöskentelyä tms.). Ryhmän toiminta ja tilanne huomioidaan erilaisissa tapaamisissa.
Opetuksessa käytetään Tabula-oppimisympäristöä. Myös verkossa toimiminen ja SOME-välineet ovat tarpeen mukaan käytössä.

Learning materials

TAOKin opinto-oppaassa ja OPS:ssa on mainittu suositeltavaa kirjallisuutta.
Tabulassa ja tapaamisissa opintojakson opettaja ilmoittaa tarvittavasta muusta kirjallisuudesta ja oppimateriaaleista.

Student workload

4 op ~ 107 tuntia opiskelua, mikä sisältää sekä kontaktitapaamisia että itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä.
Yksilöiden oppimiseen ja pienryhmien keskinäiseen oppimiseen liittyen opiskelijat tuottavat erilaisia raportteja/työselostuksia, analyyseja, esityksiä ym. aktiivisesti tuotettuja toteutuksia.

Content scheduling

Kurssiryhmän Tabula-oppimisympäristössä ja/tai kontaktitapaamisissa käsitellään sisältöjen toteutustapa sekä myös kontaktitapaamisten ohjelmat.

Completion alternatives

Sovitaan tarvittaessa HOPS-keskusteluissa ryhmänopettajan kanssa.
Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella.

Practical training and working life cooperation

Opintojaksoon ei kuulu varsinaista harjoittelua, mutta työelämänäkökulma voi tulla esiin jokaisen opiskelijan omien kokemusten kautta. Kaikkien opiskelijoiden kokemus ja osaaminen tulevat näkyviksi yhteisöllisessä oppimisessa.
Sovitaan pienryhmien kanssa, että pienryhmät järjestävät tutustumiskäyntejä kontaktipäivien yhteyteen koko kurssiryhmälle.
Lisäksi voi olla mahdollista, että yhteistyötä tehdään jonkun TAMKin hankkeen kanssa.

Further information

Opintokokonaisuuden 1 (OK1) opintojaksot suoritetaan pääosin yhtenäisenä kokonaisuutena (tutustu OK1:sen opintokokonaisuuteen TAOKin opetussuunnitelmassa). Opintojaksojen välille ei käytännön toteutuksessa voida tehdä kaikin osin selvää eroa, vaan eri opintojaksot limittyvät toisiinsa kontaktitapaamisissa sekä työskentelyssä - asiat selviävät opintojen alussa sekä myös eri Tabula-pohjista.
Jos opiskelija on saanut HyväHot-hakemuksensa perusteella hyväksynnän tästä opintojaksosta, pienryhmä ottaa asian sopimallaan tavalla huomioon ryhmätöissään.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen vastuiden hoitaminen.
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa OK1:n opintokokonaisuuden arviointitaulukkoa, mikä löytyy TAOKin opetussuunnitelmasta (Seminaari 1:n kohdalta). Arviointitaulukkoa tarkastellaan painottaen opiskelijan osaamista suhteessa Oppilaitosten toimintakulttuurit-opintojaksoon.
Suoritukset arvioidaan asteikolla: hyväksytty - täydennettävä - uusittava.
Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa: kuvaileva osaaminen.

Go back to top of page