Learning Environments (3cr)
Code: 1L00BQ52-3089
General information
- Enrolment period
- 01.08.2018 - 31.12.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2018 - 31.12.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
Objectives (course unit)
Opettajaopiskelija:
- kuvailee ja arvioi erilaisia toimintaympäristöjä ohjaamisen ja opiskelijoiden oppimisen näkökulmasta
- toimii erilaisissa oppimisympäristöissä sekä arvioi ja kehittää toimintaansa
- arvioi omaa ihmis-, tieto- ja oppimiskäsitystään ja tekee alustavan kuvauksen omasta käyttötiedostaan.
Content (course unit)
Ydinkysymyksiä
- Miten erilaisia toimintaympäristöjä voi arvioida ja muuttaa oppimisympäristöiksi?
- Minkälainen on autenttinen, konstruktivistinen ja monenlaista oppimista tukeva oppimisympäristö?
- Minkälaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?
Location and time
Opinto-oppaassa sekä Tabula-ympäristössä on ajoitustietoja. Paikkatiedot ovat Tabula-ympäristössä, mistä myös mahdolliset muutokset tiedotetaan.
Opintojakso käynnistetään toukokuussa 2018, ja se alkaa varsinaisesti elokuussa 2018 ja päättyy marraskuussa 2018.
Exam schedules
Osaaminen osoitetaan pääsääntöisesti muilla tavoilla, ei tenttimällä.
Assessment methods and criteria
Opettajaopiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmän opettajankoulutusryhmänsä kontaktitapaamisiin kuten myös oman pienryhmänsä tapaamisiin sekä antaa oman panoksensa erilaisiin tuotoksiin sovituissa aikatauluissa. Opettajaopiskelija tekee aktiivisesti ja ajallaan myös omat yksilölliset oppimistehtävänsä.
Opettajaopiskelija tekee opintojen ennakkotehtävät ja oman HOPSinsa sekä suunnittelee opintonsa.
Opettajaopiskelija laatii käyttötiedon, minkä liittää osaksi opettajuuden käsikirjaansa.
Opiskelija suorittaa yhden osaamismerkin - opintojaksolla kerrotaan tarkemmin asioista.
Opettajaopiskelija tutustuu itse aktiivisesti TAOKin opetussuunnitelmaan, Tabulaan ja TAMKin järjestelmiin sekä ottaa kokonaisvastuun omista opinnoistaan.
Arviointi perustuu jatkuvaan itse- ja vertaisarviointiin sekä asiantuntijan arviointiin (opintojakson opettaja).
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opintojaksolla toteutetaan itsenäistä, pienryhmä- ja koko ryhmän työskentelyä. Hyvin keskeistä on pienryhmän yhteistyöskentely ns. kollaboratiivisesti oppien. Kontaktitapaamisissa sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja (erilaisia opetuskeskusteluja, ohjattua verkko-opiskelua, itsenäistä verkko-opiskelua, ongelmalähtöistä opiskelua, projektityöskentelyä tms.). Ryhmän toiminta ja tilanne huomioidaan erilaisissa tapaamisissa.
Opetuksessa käytetään Tabula-oppimisympäristöä. Myös verkossa toimiminen ja SOME-välineet ovat tarpeen mukaan käytössä.
Learning materials
TAOKin opinto-oppaassa ja OPS:ssa on mainittu suositeltavaa kirjallisuutta.
Tabulassa ja tapaamisissa opintojakson opettaja ilmoittaa tarvittavasta muusta kirjallisuudesta ja oppimateriaaleista.
Student workload
3 op ~ 80 tuntia opiskelua, mikä sisältää sekä kontaktitapaamisia sekä itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä.
Yksilöiden oppimiseen ja pienryhmien keskinäiseen oppimiseen liittyen opiskelijat tuottavat erilaisia raportteja/työselostuksia, analyyseja, esityksiä ym. aktiivisesti tuotettuja toteutuksia.
Content scheduling
Opettajankoulutusryhmän Tabula-oppimisympäristössä ja/tai kontaktitapaamisissa käsitellään sisältöjen toteutustapa sekä myös kontaktitapaamisten ohjelmat.
Completion alternatives
Sovitaan tarvittaessa HOPS-keskusteluissa ryhmänopettajan kanssa.
Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella.
Practical training and working life cooperation
Opintojaksoon ei kuulu varsinaista harjoittelua, mutta työelämänäkökulma voi tulla esiin jokaisen opiskelijan omien kokemusten kautta. Kaikkien opiskelijoiden kokemus ja osaaminen tulevat näkyviksi yhteisöllisessä oppimisessa.
Sovitaan pienryhmien kanssa, että pienryhmät järjestävät tutustumiskäyntejä kontaktipäivien yhteyteen koko kurssiryhmälle.
Lisäksi voi olla mahdollista, että yhteistyötä tehdään jonkun TAMKin hankkeen kanssa.
Further information
Opintokokonaisuuden 1 (OK1) opintojaksot suoritetaan pääosin yhtenäisenä kokonaisuutena (tutustu OK1:sen opintokokonaisuuteen TAOKin opetussuunnitelmassa). Opintojaksojen välille ei käytännön toteutuksessa voida tehdä kaikin osin selvää eroa, vaan eri opintojaksot limittyvät toisiinsa kontaktitapaamisissa sekä työskentelyssä - asiat selviävät opintojen alussa sekä myös eri Tabula-pohjista.
Jos opiskelija on saanut HyväHot-hakemuksensa perusteella hyväksynnän tästä opintojaksosta, pienryhmä ottaa asian sopimallaan tavalla huomioon ryhmätöissään.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen vastuiden hoitaminen.
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa OK1:n opintokokonaisuuden arviointitaulukkoa, mikä löytyy TAOKin opetussuunnitelmasta (Seminaari 1:n kohdalta). Arviointitaulukkoa tarkastellaan painottaen opiskelijan osaamista suhteessa Oppimisympäristöajattelu-opintojaksoon.
Suoritukset arvioidaan asteikolla: hyväksytty - täydennettävä - uusittava.
Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa: kuvaileva osaaminen.