Skip to main content

Geotekniikan perusteet (5 cr)

Code: T300DH67-3004

General information


Enrolment period
01.08.2018 - 17.09.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2018 - 30.11.2018
Implementation has ended.
Credits
0 - 5
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Construction Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Construction Engineering, students who began in 2014-2018
Teachers
Jarno Oravasaari
Anne Hämäläinen
Person in charge
Jouko Lähteenmäki
Small groups
A ryhmä (Size: 12 . Open UAS : 0.)
B ryhmä (Size: 12 . Open UAS : 0.)
C ryhmä (Size: 12 . Open UAS : 0.)
Small groups
A ryhmä
B ryhmä
C ryhmä
Course
T300DH67

Objectives (course unit)

- identify the most common Finnish minerals and rocks and their applications in the construction industry
- can explain groundwater occurrences
- knows land use classifications and can use them to name and identify Finnish landowners
- knows the most important characteristics of soil types and phenomena such as frost and frost in the field of building technology
- can explain the composition of the earth (granules, air, water) and calculate the interdependencies between them
- can explain the concepts of open and closed space and what constitutes the strength of the earth
- can explain total stress and effective stress and calculate geostatic stresses
- is able to use open spatial data sets and can interpret ground survey documents and plans soil data
- is able to perform and report the most common laboratory tests and knows the most common field research methods and knows why. studies are needed

Content (course unit)

1Genesis of earth and rocks. Origin, structure and structure of Finnish soil and bedrock
composition
2 Identification and naming of rock types and minerals
3 Identification and naming of soil species and determination of grain size distribution and
interpretation
4 The most common geotechnical field and laboratory research methods.
5 Physical, structural and hydraulic properties of soil and frostiness
6 Geostatic stresses. Open and closed space concepts.
7 Terminology in the field of this study.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Can independently calculate example calculations Can work in laboratory and report results. Knows the most common basic and laboratory methods by name. Knows the basis of soil type naming and knows how to determine the grain size curve from the screening results.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Is able to apply dependencies learned in calculations Can handle and analyze laboratory results Can choose appropriate ground and laboratory research methods based on soil conditions and research objectives Can identify soil types and their main properties Understand the interaction between soil structure and components.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Understands the underlying phenomena of interdependencies and maintains the formulas to describe them. Understand the limitations of the phenomenon and the measurement method considered in the laboratory test. Is able to evaluate the suitability of basic and laboratory methods and to interpret research results. Knows the origins of soil types and their typical properties and applications, and is able to justify the suitability of the material. Knows the history of minerals and rock types and their typical properties and applications. Understand the impact of soil conditions on water movements, stress distribution and frost.

Location and time

Opetus alkaa lukujärjestyksen mukaisesti

Exam schedules

Opintojaksoon sisältyy 1 tentti, uusintatentit ilmoitetaan myöhemmin.

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0..5 Arvosanaan vaikuttaa tenttitulosten lisäksi maalajitenttitulokset, harjoitus- ja laboratoriotyöt sekä tuntiaktiivisuus. Muiden tekijöiden vaikutus voi olla -1..+1 numeroa.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus, harjoitukset, harjoitustyöt, laboratoriotyöt, tentti

Learning materials

Jääskeläinen Raimo: Geotekniikan perusteet, Tammertekniikka 2009 Tunneilla jaettava materiaali. Muistiinpanot ja laskutehtävät tunneilla

Student workload

Lähiopetus yhteensä noin 30 h sisältäen kokeen, jonka lisäksi laboratorioharjoitukset 9 h. Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä (minimivaatimus 70 %) osallistumista oppi- ja harjoitustunneille. Lisäksi edellytetään minitentin, itseopiskelutehtävien ja laboratorioselostusten tekemistä hyväksyttävästi. Laboratorioharjoituksissa on pakollinen läsnäolo. Korvaavia suorituksia ei tästä hyväksytä, vaan laboratorioharjoitukset suoritetaan mahdollisten poisjääntien takia seuraavien lukukausien aikana toisilla toteutuksilla. Kurssilla tehdään 1 minitentti Tabulassa seulontoihin ja maalajeihin liittyen.

Content scheduling

1. Yleisesittely geotekniikasta ja maaperästä (itseopiskelu)
2. Maalajit ja niiden tunnistaminen, maalajiluokitukset
3. Maan geotekniset ominaisuudet
4. Maan hydrauliset ominaisuudet ja routa
5. Maan lujuusominaisuudet
6. Maa- ja kallioperän geologiaa (itseopiskelu)
7. Maaperän tutkimusmenetelmät
8. Pohjatutkimusten soveltaminen
9. Tentti, muut teemat, harjoitustöiden anto ja kertaus Tarkempi aikataulu ja mm. laboratoriotöiden ajoitukset (ja ilmoittautumiset) Tabulassa.

Completion alternatives

ei ole

International connections

-

Further information

anne.kasari@tamk.fi

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Läsnäolovaatimukset täytetty, mutta muutoin puuttuvia suorituksia esim. itseopiskelujen osalta tai tentti ei ole mennyt läpi.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Läsnäolovaatimukset täytetty, laboratorio- ja itseopiskelutehtävät sekä minitentti tehty hyväksytysti ja tentistä saatu vähintään 1/3 maksimipisteistä. Tällöin opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa maalajien päänimen rakeisuuskäyrän perusteella ja tietää geotekniikan keskeisimpiä käsitteitä, kuten hienoainespitoisuus, routa, kapillaarisuus jne. Opiskelija osaa laskea yksinkertaisia geotekniikkaan liittyviä laskuja, jotka ovat tunneilla lasketun kaltaisia. Lisäksi opiskelija osaa tehdä ohjeiden mukaisesti helpohkoja geotekniikan laboratoriotöitä valvotusti.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kurssin tenttipistemäärä noin 18...25 (maksimi 30), jonka lisäksi tyydyttävä -kohdassa esitetyt kriteerit läsnäolosta, laboratorio- ja harjoitustehtävistä sekä osaamisesta täyttyvät. Tällöin opiskelija tietää geotekniikan ja eri maalajien opintojaksolla käsiteltyjen ominaisuuksien merkityksen rakentamisessa ja osaa soveltaa opintojakson sisältöä työelämässä ja tulevissa opintojaksoissa. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kurssin tenttipistemäärä yli 26 (maksimi 30), jonka lisäksi hyvä -kohdassa esitetyt kriteerit laboratorio- ja harjoitustehtävistä sekä geotekniikan tietämyksestä täyttyvät. Tällöin opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.

Go back to top of page