Thermodynamics and Fluid Mechanics (4 cr)
Code: 5N00BO93-3032
General information
- Enrolment period
- 01.07.2017 - 22.04.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.05.2018 - 17.06.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Business Operations
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Bioproduct and Process Engineering, students who began in 2014-2018
- Degree Programme in Vehicle Engineering, students who began in 2014-2018
- Degree Programme in Mechanical Engineering
- Degree Programme in Laboratory Engineering
- Degree Programme in Building Services Engineering
- Degree Programme in Electrical Engineering
- Degree Programme in ICT Engineering, students who began in 2014-2018
- Teachers
- Sami Suhonen
- Course
- 5N00BO93
Objectives (course unit)
The student is able to
- describe heat, fluid and their flow with physical quantities and their dependencies
- give justifiable solutions to related problems from scientific engineering basis
The student knows
- how to describe the state of a thermodynamic system
- how heat, fluids and their transfer are used in applications
Content (course unit)
Heat and heat flow, thermal expansion, thermal stress, thermodynamics, state variables and equations of state, cycle processes, heat pumps, humidity, fluid mechanics.
Prerequisites (course unit)
Mechanics
Location and time
100 % verkko-opiskelu
Exam schedules
Opintojakson arviointi muodostuu 3 viikkokokeesta (30 %), 2 mittaustehtävästä (20 %) ja loppukokeesta (50 %). Lisäksi kotitehtävistä saa bonuspisteitä. Opintojakson uusinta tapahtuu uusintatentillä (100 %). Kotitehtävät, mittaustehtävät ja viikkokokeet eivät vaikuta uusinnassa. Kaikki suoritukset tehdään etänä verkossa. Kokeita ja tenttejä ei järjestetä paikan päällä TAMKissa. Lähes joka viikko on jotakin arvioitavaa. Arvioitavat suortukset (mittaustehtävät, viikkokokeet, kotitehtävät) tulee palauttaa kyseisen viikon sunnuntaihin klo 24 mennessä. Mittaustehtävät voi tehdä ryhmittäin. Jokaisen ryhmäläisen nimi tulee olla tuotoksessa. Jokainen myös tekee oman palautuksensa. Viikkokokeet ja loppukoe ovat yksilösuorituksia.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Verkko-opiskelu
Videot
Itsenäinen opiskelu
Harjoitustehtävät
Viikkokokeet
Mittaustehtävät
Learning materials
Materiaali CLANEDin oppimisalustalla
Inkinen, Tuohi: Momentti 1 - insinöörifysiikka, Otava.
Student workload
Kyseessä on asynkroninen verkkokurssi, joten kontaktiopeutsta ei ole. Opintojakson laajuus on 4 op, mikä tarkoittaa laskennallisesti 108 h opiskeluaikaa keskimääräisellä joutuisuudella keskimääräiseen arvosanaan. Koska opintojakso kestää 7 viikkoa, niin varaa itsellesi n. 15 h aikaa viikoittain. Huomaa, että tämä tarkoittaa keskimäärin 2 h joka päivä.
Content scheduling
Opiskeluviikko 1: Lämpöoppi 28 h. Mittaustehtävä 1
Opiskeluviikko 2: Lämmönsiirto 14 h, Viikkokoe 1
Opiskeluviikko 3: Lämpölaajeneminen, lämpöjännitys. Ilman kosteus 14 h. Viikkokoe 2
Opiskeluviikko 4: Paine, hydrostaattinen paine, Bernoullin yhtälö, jatkuvuusyhtälö, 14 h, Mittaustehtävä 2
Opiskeluviikko 5: Poiseuillen yhtälö, tuulienergia, väliaineen vastus 14 h
Opiskeluviikko 6: Termodynamiikka, tilanyhtälö, tilanmuutokset 14 h, Viikkokoe 3
Opiskeluviikko 7: Kiertoprosessit, lämpöpumput, lämpövoimakoneet, 14 h
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei pysty osoittamaan riittävää osaamista lämpöopin, virtausmekaniikan ja termodynamiikan perussuureista, yksiköistä ja yhtälöistä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee ja osaa käyttää lämpöopin, virtausmekaniikan ja termodynamiikan perussuureita, yksiköitä ja yhtälöitä. Opiskelija pystyy ratkaisemaan esimerkkien kaltaisia ongelmia.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija pystyy itsenäisesti ratkaisemaan vaativampia ongelmia ja osaa soveltaa opintojaksolle käsiteltyä asiaa todellisiin ongelmiin.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija pystyy perustelemaan ratkaisunsa täsmällisesti ja pystyy soveltamaan osaamistaan erityisen vaativiin tehtäviin.