Basic Tests in Clinical Chemistry, Part II (4 cr)
Code: 7B00BC49-3007
General information
- Enrolment period
- 07.07.2018 - 11.11.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.08.2018 - 16.12.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Biomedical Laboratory Science
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- Ulla Kähkönen
- Person in charge
- Kirsi Mansikkamäki
- Small groups
- Ryhmä I (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Ryhmä II (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Ryhmä III (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Ryhmä I
- Ryhmä II
- Ryhmä III
- Course
- 7B00BC49
Objectives (course unit)
Student is able to
- describe the pre-analytical requirements of the most common clinical chemistry analyses and indications for these analyses
- explain operating principles of basic clinical chemistry analysers and principles of related analysis methods
- apply their knowledge in analysis
- understand the clinical meaning of analyses and can evaluate the reliability of laboratory results and analysis processes
- apply quality management principles in their work
Content (course unit)
Laboratory analysis of waste products, proteins, electrolytes and blood gases
Laboratory analysis of blood in stool samples
Prerequisites (course unit)
The student must have passed 7B00BC51 Basic Tests I in Clinical Chemistry before the course 7B00BC49 Basic Tests II in Clinical Chemistry
Location and time
06.08.2018 - 21.12.2018,
Exam schedules
5.12.2018 10:15-11:45.. Varsinaisen tentin lisäksi kaksi uusitaa. Ensimmäinen uusinta 17.12 ja toinen, 8.1.2019 Kokeen sisällöstä ja uusioiden määrästä riippuen, uusinta pidetään exam-kokeena tai perinteisenä, valvottuna kokeena. Toteutuksen korotus on mahdollinen opettajan kanssa sovittavana ajankohtana, kevät 2019.
Evaluation methods and criteria
Koe arvioidaan numeraalisesti. Harjoitukset, hyväksytty tai hylätty suoritus.
Opiskelijat kirjoittavat jokasen harjoitustunnin jälkeen pienimuotoisen raportin jotka arvioidaan numeraalisesti.
-
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot,laboraatiot ja itsenäinen opiskelu. Opiskelu tapahtuu opetuslaboratoriossa pienryhmissä. Opetuksessa noudatetaan flipped classroom menetelmää, joten opiskeljan tulee perehtyä opettajan antamaan materiaaliin ennen kontaktiopetusta ja harjoituksia.
Opiskelijat selvittävät itsenäisesti tai ryhmissä harjoitustunnille tulevat analyysit, niiden periaatteet ja työprosessin. Opiskelijat kirjoittavat harjoitustuntien jälkeen raportin omasta oppimisestaan ja arvioivat ryhmän toimintaa.
Learning materials
Luennot, luennolla ja laboraatioissa ilmoitettu muu materiaali. Opiskelija tutustuu opetusmateriaaliin etukäteen, ennen keskusteluluentoja.
Vilpo, Juhani ; Niemelä, Onni ; Pulkki, Kari: Laboratoriolääketiede : kliininen kemia ja hematologia
Student workload
Opiskelija opiskelee aihetta aktiivisesti koko kurssin ajan. Opetusmateriaaliin on tutustuttava etukäteen, samoin kurssiin kuuluvat Tabula-tehtävät tulee suorittaa ajastetusti. Teoriaopetuksen lisäksi opiskeliuun kuuluun itsenäistä opiskelua n. 40 h.
Content scheduling
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opintojakso 7B00BC51, Kliinisen kemian perustutkimukset I on hyväksytysti suoritettu.
Opintojakson sisältö
Kuona-aineet ja proteiinit , elektrolyytit ja verikaasut periodilla 2. Koe pidetään tammikuun alussa 2019
Proteiinianalytiikkaan kuuluva FOB teorian osalta itsenäisenä opiskeluna .
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa
Further information
Laboraatiot opetuslaboratoriossa kaikille pakolliset. Poissaolo korvattava, sovittava aina erikseen opettajan kanssa, jotta ryhmäkoot eivät kasva liian suureksi. Molemmat kurssit, kliinisen kemian perusmentelmät I ja II on suoritettava hyväksytysti, jotta voi suorittaa kurssin kliinisen kemian erikoistutkimukset, Kurssit tulee olla suoritettu, jotta voi lähtelä kliinisen kemian harjoitteluun syksyllä 2019.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole osallistunut tai korvannut poissaoloja opetuslaboratoriossa tehtävistä harjoituksista.
Opiskelija on ollut läsnä kaikissa harjoituksissa, mutta kirjallinen raportointi ja osallistuminen työskentelyyn on puutteellista.
Laboratorioharjoitukset suoritettu ja annetut tehtävät suoritettu, mutta kokeen pistemäärä jää alle 65 % kokonaispistemäärästä
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osallistunut opetukseen ja suorittanut tehtävät hyväksyttävästi. Osaa perusasioista pääkohdat ja ymmärtää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija on suorittanut kaikki laboratorioharjoitukset ohjatusti ja saanut kokeesta 65 -75% pisteistä. Ahot: osoittaa keskustelussa/kirjallisesti omaavansa riittävät teoreettiset tiedot ja suoriutuu annetusta tehtävästi. Pystyy tyydyttävästi selittämään prosessin kulun.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osallistunut opetukseen ja suorittanut tehtävät hyväksyttävästi. Opiskelija on suorittanut kaikki laboratorioharjoituksista ohjatusti hyvin. Koe on suoritettu pisteillä, 76- 85% pis. Opiskelija ymmärtää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät, pystyy yhdistämään teoriatietoa ja käytäntöä harjoitustyöoissään.
AHOT: Opiskelija suorituu tehtävästä hyvin ja osaa kertoa prosessin kulun.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osallistunut opetukseen ja suorittanut tehtävät hyväksyttävästi. Opiskelija on suorittanut kaikki laboratorioharjoitukset ja saanut kokeesta 86 -100 % pisteistä. Hän pystyy ratkaisemaan analytiikassa preanalyyttisiä ja analyyttisiä ongelmatilanteita.
AHOT: Opiskelija suoriutuu tehtävästä kiitettävästi ja osaa kertoa prosessin kulun. Lisäksi hän osaa analysoida omaa tekemistään ja mahdollisia ongelmakohtia.