Skip to main content

Basics of Research and Research Methods (6 cr)

Code: 7S-46-3020

General information


Enrolment period
22.01.2018 - 30.04.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2018 - 31.12.2018
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Virtual portion
3 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Liisa Laine
Anssi-Pekka Udd
Person in charge
Anssi-Pekka Udd
Course
7S-46

Objectives (course unit)

Students
- can describe the research process
- can write a research framework
- can describe the importance of theory in research
- can plan data collection according to a research frame: draw up an interview frame, an observation frame, and a questionnaire
- can analyse qualitative and quantitative data

Content (course unit)

- Research process
- Research frame
- Qualitative and quantitative research
- Methods of data collection and analysis
- Participatory action research
- Research ethics

Exam schedules

"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - opintojakson aikana työstetyn oman aiheen tutkimussuunnitelmarungon TAI muuhun aiheeseen sovelletun tutkimussuunnitelman palautus syksyllä 2018
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - toiminta, aineiston keruu ja raportointi pääasiallisesti syksyn 2018 aikana
"MÄÄRÄLLINEN OSUUS 2 op" -Harjoitustyön palautuspäivä viimeistään pe 24.11.2018.

Assessment methods and criteria

"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetukseen osallistuminen
- kokonaisuudessa työstettävän "tutkimussuunnitelman" arviointi arviointikriteerien mukaisesti
- ARVIOINTI: 0-5
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- kentällä toteutettavan "tutkimuksellisen toiminnan" arviointi - toiminta+raportointi soveltuvasti
- ARVIOINTI: hyv/täydennettävä
"MÄÄRÄLLINEN OSUUS 2 op" - Liisa Laine
- Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
- ARVIOINTI: hyv/täydennettävä

Assessment scale

0-5

Teaching methods

"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen ja soveltavien tehtävien tekeminen, ed. tehtävien soveltaminen ensisijaisesti oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman tekoon TAI muuhun aiheeseen
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tutkimuksellista otetta käytännössä soveltaminen- työelämästä tulleen tehtävänannon toteuttaminen, oman opinnäytteen asetelman/menetelmän esitestaus, omaa työpaikkaa hyödyntävän aineiston kerääminen tms.
- toiminta, aineistonhankinta, analyysi ja raportointi yksilöllisten tehtävänantojen mukaisesti
"MÄÄRÄLLINEN OSUUS 2 op" - Liisa Laine
- lähiopetus: luennot ja harjoitustyön työstäminen
- itsenäinen työskentely:harjoitustyön täydentäminen ja viimeistely

Learning materials

"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tabulasivun materiaalit - 7S-46-3020 TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT, EI avainta
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.: Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.; Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.; Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä; Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus
- OPINÄYTETYÖ SOSIAALIALALLA -sivu: Ideapaperi- ja Tutkimussuunnitelmavaiheen materiaalit
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- kentälle jalkautumiseen liittyvät valmiit aiheet, mahdolliset materiaalit ja aineisto
"MÄÄRÄLLINEN OSUUS 2 op" - Liisa Laine
-Tabulasivun materiaalit
7S-46-2017 tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät määrällinen osuus

Student workload

KOKONAISUUS: 6 op = 162 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op = 54 h":
lähiopetus: 4 x 4 h? + 2 h = 18 h = n. 1 op (pääosa opetuksesta syksyllä 2018)
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyön tutkimussuunnitelmaan TAI muuhun aiheeseen: n. 36 h = n. 1 op
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op = 54 h":
itsenäinen työskentely: toiminta, aineiston keruu, analysointi ja raportointi: 54 h
"MÄÄRÄLLINEN OSUUS 2 op = 54 h": lähiopetus 16h Itsenäinen työskentely 38 h

Content scheduling

"TUTKIMUSPROSESSI 2 op": kevät (3 krt.) ja syksy (2/3 krt.?) 2018
LÄHIKERTOJEN SISÄLLÖT:
1. TOTEUTUS; SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ; POHJUSTUS TUTKIMUSASETELMAAN
_____________
ITSENÄISESTI: SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ; TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI; TUTKIMUSASETELMAN TÄYDENTÄMISTÄ; OPINNÄYTTEESEEN TUTUSTUMINEN
_____________
2. TUTKIMUSASETELMAN TSEKKAUS: ILMIÖ, TEORIA JA KÄSITTEET
_____________
3. TARKOITUS, TAVOITE JA TUTKIMUSKYSYMYKSET, TUTKIMUSOTTEET
_____________
KESÄ 2018 - ("TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ"?); LAADULLISET TUTKIMUSMENETELMÄT
_____________
4. MENETELMÄT; LAADULLINEN SISÄLLÖN ANALYYSI
5. TUTKIMUKSEN ETIIKKA JA LUOTETTAVUUS; RAPORTOINTI JA YHTEENVETO
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op": pääasiallisesti syksy 2018
"MÄÄRÄLLLINEN OSUUS 2 op":
Etänä: Tilastolliset peruskäsitteet
1. - kyselylomakkeen luominen
- e-lomakkeen tekeminen
2. Tixel, Havaintomatriisin luominen, Aineiston luokittelu ja taulukointi, frekvenssitaulukko
3. Tilastolliset kuviot
4. Tilastolliset tunnusluvut
5. Ristiintaulukointi ja korrelaatiotarkastelu

Completion alternatives

Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla. HyväHot -hakemus osoitetaan Anssi-Pekka Uddille

Practical training and working life cooperation

"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - osuudessa mahdollista jalkautua kentälle tulleiden tehtävänantojen mukaisesti tai omaan työpaikkaan liittyen
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa

Further information

TABULASIVUT: 7S-46-3020 Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät; 7S-46-2017 tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät määrällinen osuus

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman

Go back to top of page