Skip to main content

Qualitative and Action-based Research and Development Methods (5 cr)

Code: NY00CV38-3007

General information


Enrolment period
17.05.2018 - 07.09.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.09.2018 - 02.11.2018
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Educations
Teaching languages
Finnish
Teachers
Nina Kilkku
Eveliina Asikainen
Person in charge
Nina Kilkku
Course
NY00CV38

Objectives (course unit)

Students
-are familiar with the development processes containing qualitative and action-based methods
-are able to choose appropriate methods and gather data for the study
-are cabaple/to analyse the gathered data
-can apply assessment criteria in their study

Content (course unit)

Content
-different approaches and their backgrounds
-case study
-action research
-constructive research
-network research
-qualitative data and analysis
-qualitative content analysis
-convincing reporting

Location and time

Perjantai 21.9. aamupäivä
Lauantai 6.10. koko päivä
perjantai 2.11. koko päivä
Kaikkiin lähijaksoihin on osallistuttava

Evaluation methods and criteria

Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksoille ja pienryhmän toimintaan, henkilökohtaisten tehtävien tekemsieen, ryhmien väliseen vertaisarviointiin sekä opiskelijan itsearviointiin toiminnastaan. Opettajat kommentoivat työn etenemistä ja lopullisesta raportista annetaan palaute ja numero.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikille lähijaksoille osallistumista ja vaadittujen tehtävien palauttamista.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Opettajien alustukset, ryhmässä tehtävä laadullisen tutkimuksen harjoitustyö, sisällönanalyysin työpaja (6.10. osallistuminen pakollinen), yksilötehtävänä tutkimukseen tutustuminen.

Learning materials

Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
Laine, M., Bamberg, J. Jokinen, P. Tapaustutkimuksen taito. Gaudeamus (saatavana myös verkkokirjana TAMKin kirjaston kautta).
Lempiäinen K. Löytty, O., Kinnunen, M. (toim.) 2008. Tutkijan kirja. Vastapaino: Tampere.
Ruusuvuori, J., Tiittula, L., Aaltonen, T. (2005). Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorvoaikutus. Vastapaino
Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2009. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Ja muu ajankohtainen materiaali
Eriksson, P. & Koistinen, P. 2014. Monenlainen tapaustutkimus.
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2008. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Toikko, T. & Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
Varto, J. 2005. Laadullisen tutkimuksen metodologia

Content scheduling

1. lähipäivä
Johdantoluento lähestymistavoista. Aineistojen aiheiden kanssa työskentelyn aloittainen pienryhmissä.
Lähipäivien välissä aiheen täsmentämistä ja aineiston hankintaa pienryhmissä
2. Lähipäivä
Johdantoluento analyysimenetelmistä, sisällönanalyysityöpaja
Lähipäivien välissä tutkimukseen tutustuminen ja tulosten työstämistä raportiksi
3. Lähipäivä
Ryhmien esitykset työn etenemisestä
Luento: Vakuuttava raportointi ja tutkimuksen arviointi

Further information

Lähiopetus:
Perjantai 21.9. klo 8.30 - 11.30
Lauantai 6.10. klo 8.30 - 15.30
perjantai 2.11. klo 8.30 - 15.30
Kaikkiin lähijaksoihin on osallistuttava

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista lähipäiviin, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itseänäisen tehtävän tekemistä.
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähijaksoille ja edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että laadullisen lähestymistavan perusperiaatteet on sisäistetty ja sisällönanalyysin käytäntö hallitaan. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportintiohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.

Go back to top of page