Qualitative and Action-based Research and Development Methods (5 cr)
Code: NY00CV38-3006
General information
- Enrolment period
- 01.11.2017 - 25.01.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.03.2018 - 18.05.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Educations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 35
- Teachers
- Jouni Ranta
- Nina Kilkku
- Course
- NY00CV38
Objectives (course unit)
Students
-are familiar with the development processes containing qualitative and action-based methods
-are able to choose appropriate methods and gather data for the study
-are cabaple/to analyse the gathered data
-can apply assessment criteria in their study
Content (course unit)
Content
-different approaches and their backgrounds
-case study
-action research
-constructive research
-network research
-qualitative data and analysis
-qualitative content analysis
-convincing reporting
Location and time
pe 23.3. aamupäivä
pe 6.4. koko päivä
pe 4.5. koko päivä
Kaikkiin lähijaksoihin on osallistuttava
Evaluation methods and criteria
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksoille ja pienryhmän toimintaan, henkilökohtaisten tehtävien tekemsieen, ryhmien väliseen vertaisarviointiin sekä opiskelijan itsearviointiin toiminnastaan. Opettajat kommentoivat työn etenemistä ja lopullisesta raportista annetaan palaute ja numero.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikille lähijaksoille osallistumista ja vaadittujen tehtävien palauttamista.
Assessment scale
0-5
Learning materials
Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
Laine, M., Bamberg, J. Jokinen, P. Tapaustutkimuksen taito. Gaudeamus (saatavana myös verkkokirjana TAMKin kirjaston kautta).
Lempiäinen K. Löytty, O., Kinnunen, M. (toim.) 2008. Tutkijan kirja. Vastapaino: Tampere.
Ruusuvuori, J., Tiittula, L., Aaltonen, T. (2005). Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorvoaikutus. Vastapaino
Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2009. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Ja muu ajankohtainen materiaali
Eriksson, P. & Koistinen, P. 2014. Monenlainen tapaustutkimus.
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2008. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Toikko, T. & Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
Varto, J. 2005. Laadullisen tutkimuksen metodologia
Content scheduling
1. lähipäivä
Johdantoluento lähestymistavoista. Aineistojen aiheiden kanssa työskentelyn aloittainen pienryhmissä
Lähipäivien välissä aiheen täsmentämistä ja aineiston hankintaa pienryhmissä
2. Lähipäivä
Johdantoluento analyysimenetelmistä ja analyysityöpaja
Lähipäivien välissä tulosten työstämistä raportiksi
3. Lähipäivä
Ryhmien esitykset työn etenemisestä
Luento: Vakuuttava raportointi ja tutkimuksen arviointi
Further information
pe 23.3. aamupäivä
pe 6.4. koko päivä
pe 4.5. koko päivä
Kaikkiin lähijaksoihin on osallistuttava