Skip to main content

Maternity Care and Gynaecological Nursing (4cr)

Code: 7K00CT87-3011

General information


Enrolment period
28.05.2018 - 07.09.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.09.2018 - 30.11.2018
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Online learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Elina Botha
Hanna Viitala
Tarja Ratia
Raakel Viheroksa
Person in charge
Elina Botha
Small groups
Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Course
7K00CT87

Objectives (course unit)

The student
- is able, under supervision, to assess the need for care, plan, implement and evaluate nursing during pregnancy and the postpartum period, gynaecological disorders, and nursing of the family and children, utilising evidence-based knowledge;
- recognises and is able to bring up matters and challenges concerning sexuality and reproductive health with the client during her life span;
- knows how to support families in the growth of parenthood and a healthy life style;
- recognises the needs of family, support networks in multidiciplinary collaboration;
- knows the basics of medication in gynaecology, pregnancy and postpartum recovery;
- recognises the most common disorders in pregnancy, and postpartum recovery, as well as the most common gynaecological diseases.

Content (course unit)

-women as gynaecological patients throughout their life span
-the nurse in promoting sexual health and supporting relationships and parenthood
-medication in gynaecology, pregnancy, childbirth and the postpartum period
-pregnancy and the postpartum period including related disorders and guidance, care and follow up during pregnancy and the postpartum period
-healthy lifestyle and avoidance of substance abuse during pregnancy and breast-feeding
-nursing of postpartum mothers, newborns and families
- most common gynaecological diseases

Prerequisites (course unit)

30 ects of initial stage studies completed

Location and time

Läsnäolopakollinen orientaatio kurssille 21.9.2018. klo 8-10. Toteutus verkkokurssina. Myös pienryhmätoiminta toteutuu osana verkkokurssia. Verkkokurssi on suunniteltu tehtäväksi 4 viikon aikana, jokainen voi edetä yksilöllisesti.
Raskausajan ravitsemus luento (Hanna Viitala) on koululla pe 21.9.

Exam schedules

Kaikki verkkokurssin tehtävät pitää olla suoritettuna ennen tenttiä.
Tentin voit suorittaa aikavälillä 29.10.-11.11.2018. Ilmoittaudu tenttiin tästä: https://exam.tamk.fi/enroll/7K00CT87-3011/exam/27503
Huom! Lääkelaskutentti (sis. 2 laskua) orientaatiotunnilla 21.9. Ota laskin mukaan!

1. Uusinta 3.-9.12. Ilmoittaudu tästä linkistä: https://exam.tamk.fi/enroll/7K00CT87-3011/exam/29742

Assessment methods and criteria

Tentti arvioidaan 0-5.
Jokainen tehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Jokainen tehtävä täytyy olla hyväksytty ennen tenttiä kurssin läpäisemiseksi. Hyväksytty taso tarkoittaa hyvää tasoa (3-4) kts. arviointikriteerit alla. Hyväksyttyjen tehtävien tulee lisäksi olla TAMKin arviointikriteerien mukaisesti tasoa 3-4. Arviointikriteerit löytyvät täältä: https://intra.tamk.fi/fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Läsnäolopakollinen orientaatio (21.9.), jossa annetaan ohjeet kurssin suorittamiseen. Valtaosa opetuksesta on verkossa (Tabula). Kurssi sisältää eri tasoisia tehtäviä, testejä ja pelin. Hanna Viitalan ravitsemustieteen luento on pe 21.9.

Learning materials

• Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro.
tai
• Ihme, A. & Rainto, S. 2014. Naisen terveys. Edita.
• Klemetti, R. & Hakulinen – Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Kansallinen Äitiyshuollon Asiantuntijaryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu.
• Leino- Kilpi, H. & Välimäki; M. 2009. Etiikka hoitotyössä. Eettiset ongelmat hoitotyöntekijän ja naisen tai perheen välisessä suhteessa. WSOY.
• Nurminen, M-L. 2011. Lääkehoito. Naistentautien ja synnytysten yhteydessä sekä raskauden ehkäisyyn käytettävät lääkeaineet, Hormonihoidot, Raskauden ja imetyksen aikainen lääkehoito. WSOY.
• Susi, J. 2011. Gynekologisen syöpäpotilaan seksuaalineuvonta. Teoksessa Ritamo, M., Ryttyläinen–Korhonen, K., & Saarinen, S. (toim.) Seksuaalineuvonnan tueksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportti 27/2011.
• Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2016. Ruoka ennen raskautta ja raskausaikana (s 42-55) ja Imetysajan ruoka (s. 56-61) https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1
• Kansaneläkelaitos (Kela 2017) www.kela.fi Lapsiperheen tuet.
• Anttila, Hellsten, Rantala, Routamaa, Syrjälä, Vuento (toim.) 2010: Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Gynekologisiin toimenpiteisiin ja keisarinleikkauksiin liittyvät infektiot, Synnytyksen aikaiset ja vastasyntyneen infektiot ja rintamaidon hygienia.
• Hoitotyön suositus (2010): Raskaana olevan, synnyttävän ja synnyttäneen äidin sekä perheen imetysohjaus
• Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali

Student workload

Äitiys- ja naisenhoitotyö sekä synnytysoppi 4 op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen verkossa tapahtuvaan opiskeluun.

Content scheduling

Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi
- Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritetut tehtävät verkossa (2 tehtävää on eriytetty pienryhmätoimintaan). Orientaatiotunnilla läsnäolopakko.
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelaskut (2kpl).
-arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 3 Pienryhmätehtävät -arviointi hyväksytty/hylätty

Completion alternatives

-

Practical training and working life cooperation

-

International connections

-

Further information

-

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

• Äitiys- ja naisenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
• Opiskelija ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse naistentautien eikä raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteita
• Opiskelija ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
• Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
• Opiskelija ei osaa toimia asianmukaisesti äitiys-, naisen- hoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija:
• Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
• Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
• Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
• Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
• Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
• Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys-ja naisenhoitotyössä.
• Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
• Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
• Pystyy ottamaan palautetta vastaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija:
• Ymmärtää äitiys- ja naisenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyön hoitoprosessiin.
• Osaa kuvata ja määritellä tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia. fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan häiriöitä.
• Osaa kuvata ja perustella vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä ymmärtää perheen tukemismuodot.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja naistentautien, raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteista.
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan palautteen antoon.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija:
• Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
• Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.

Go back to top of page