Skip to main content

Decision Making and Documentation in Nursing (2cr)

Code: 7K00CT61-3023

General information


Enrolment period
31.01.2018 - 26.02.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.03.2018 - 31.07.2018
Implementation has ended.
Credits
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Piia Lavonius-Ylönen
Small groups
Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 4 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Course
7K00CT61

Objectives (course unit)

The student
- knows the main principles of documentation;
- is able to apply the nursing process;
- knows the nursing plan and is able to plan patient care in hospital and in outpatient health care;
- knows and is able to apply the legislation concerning documentation;
- understands nurses' responsibility in documentation and information management

Content (course unit)

- development of documentation in nursing, utilisation of accumulative patient information, and digital health care services;
- legislation;
- patient information records;
- the nursing process;
- structured documentation, FinCC;
- evaluation, nursing summary and nursing plan

Prerequisites (course unit)

none

Location and time

kevät 2018

Exam schedules

Arviointiasteikko 1-5
Tenttien ajankohdat täydentyy myöhemmin.
Verkkotentti tenttiterraariossa.

Assessment methods and criteria

Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)
-Numeerinen arviointi -Osallistuminen opetukseen, orientaatiotunnilla ja pienryhmätyöskentelyssä läsnäolovelvollisuus -Verkkotentti, numeerinen arviointi. Monivalintaosuudessa läpäisyvaatimuksena 75% oikein. -Verkkokurssien suorittaminen hyväksytysti ennen tenttiä. Pienryhmätyöskentely suoritettava ennen tenttiä. Sovittujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, itsenäinen opiskelu. Kurssin ensimmäisellä tunnilla ja pienryhmätyöskentelyssä läsnäolovelvollisuus.

Learning materials

Kirjallisuus
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. 2012. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2012:4. http://www.julkari.fi/handle/10024/112073 Kappaleet 2.1-2.4, 3, 4, 5.1 -5.2 ja liite 2. - Potilastiedon arkiston verkkokoulu http://www.kanta.fi/Arkistokoulutus/story.html - Tietoturva ja tietosuoja terveydenhuollossa http://www.kanta.fi/reseptikoulutus/tietoturva.html - Sairaanhoitajaliiton sähköisten terveyspalveluiden strategia https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2016/01/S%C3%84HK%C3%96ISET_TERVPALV_STRATEGIA.pdf - Luennot
Sekä tunneilla käsitelty materiaali.

Student workload

2op = 27h x 2 = 54h kokonaistyömäärä.

Content scheduling

Sisällön jaksotus (osat)
Osa 1. Teoria
Osa 2. Verkkokurssit
Osa 3. Pienryhmätyöskentely

Completion alternatives

Ei ole.

Further information

Lisätietoja opiskelijoille
Täsmennetyt tavoitteet kurssille: - osaat kirjaamisen yleiset periaatteet - osaat potilaan hoitotyön prosessin - tiedät mitä tarkoittaa hoitosuunnitelma ja osaat suunnitella potilaan hoitoa sairaalassa (ja avohoidossa) - tunnet kirjaamista säätelevän lainsäädännön - ymmärrät sairaanhoitajan vastuun dokumentoinnissa ja tiedonhallinnassa - tunnet hoitotyön systemaattisen rakenteisen kirjaamisen ja osaat käyttää rakenteista kirjaamista hoitotyössä osana potilaan hoitoa - kiinnostuminen sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan kehityksestä
Sisältö: -Lainsäädäntö, ohjeistus, tietoturvaosuus (kanta.fi) -Kantapalvelut; potilastiedon arkisto, omakanta, lääketietokanta (kanta.fi) -Hoitotyön prosessi -Rakenteistuva dokumentointi, hoitotyön rakenteisuus FinCC -Hoitotyön suunnitelmien arviointi, hoitotyön yhteenveto, terveys- ja hoitosuunnitelma -Hoitotyön dokumentoinnin kehittyminen ja karttuvan potilastiedon hyödyntäminen, -digitaaliset terveydenhuollon palvelut ja asiointi sekä sähköisten sovellusten mahdollisuudet (sähköinen terveystarkastus, päätöksenteon tuki jne) -sairaanhoitajaliiton sähköisten terveyspalveluiden strategia

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tyydyttävän taso ei täyty.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tyydyttävä
- Opiskelija tietää hoitotyön prosessin vaiheet ja osaa tehdä hoitosuunnitelman. - Opiskelija tietää kirjaamista ohjaavan lainsäädännön pääpiirteittäin - Opiskelija tunnistaa hoitotyön kirjaamisen periaatteet. - Opiskelija tunnistaa digitaalisia terveyspalveluita ja osaa ohjata kansalaista niiden käyttöön - Opiskelija tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon käytön kansalaisen ja hoitotyön ammattilaisen päätöksenteon tukena

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyvä
Opiskelija osaa kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheita ja laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman. - Opiskelija osaa kuvata kirjaamista ohjaavan lainsäädännön vaikutuksia ammatilliseen toimintaan. - Opiskelija osaa pohtia potilaan ja hoitotyön ammattilaisen asemaa hoitotyön päätöksenteossa ja dokumentoinnissa. - Opiskelija tunnistaa kansallisesti käytössä olevia digitaalisia terveyspalveluita ja osaa ohjata kansalaista niiden käyttöön - Opiskelija osaa näyttöön perustuvan tiedon käytön kansalaisen ja hoitotyön ammattilaisen päätöksenteon tukena

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kiitettävä
- Opiskelija osaa soveltaa perustellen hoitotyön prosessin eri vaiheita yksilöllisen, kattavan ja loogisesti etenevän hoitosuunnitelman teossa. - Opiskelija osaa hyödyntää lainsäädäntöä osana hoitotyön dokumentointiin liittyvää ammatillista pohdintaa. - Opiskelija osaa arvioida potilaan ja hoitotyön ammattilaisen asemaa hoitotyön päätöksenteossa ja dokumentoinnissa. - Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön kirjaamisen periaatteita. - Opiskelija tunnistaa kansallisesti käytössä olevia ja tulevaisuuden digitaalisia terveyspalveluita ja osaa ohjata kansalaista niiden käyttöön - Opiskelija osaa soveltaa ja hyöyntää näyttöön perustuvan tiedon käyttöä kansalaisen ja hoitotyön ammattilaisen päätöksenteon tukena

Go back to top of page