Decision Making and Documentation in Nursing (2cr)
Code: 7K00CT61-3023
General information
- Enrolment period
- 31.01.2018 - 26.02.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 05.03.2018 - 31.07.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Piia Lavonius-Ylönen
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 4 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
- Course
- 7K00CT61
Objectives (course unit)
The student
- knows the main principles of documentation;
- is able to apply the nursing process;
- knows the nursing plan and is able to plan patient care in hospital and in outpatient health care;
- knows and is able to apply the legislation concerning documentation;
- understands nurses' responsibility in documentation and information management
Content (course unit)
- development of documentation in nursing, utilisation of accumulative patient information, and digital health care services;
- legislation;
- patient information records;
- the nursing process;
- structured documentation, FinCC;
- evaluation, nursing summary and nursing plan
Prerequisites (course unit)
none
Location and time
kevät 2018
Exam schedules
Arviointiasteikko 1-5
Tenttien ajankohdat täydentyy myöhemmin.
Verkkotentti tenttiterraariossa.
Assessment methods and criteria
Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)
-Numeerinen arviointi -Osallistuminen opetukseen, orientaatiotunnilla ja pienryhmätyöskentelyssä läsnäolovelvollisuus -Verkkotentti, numeerinen arviointi. Monivalintaosuudessa läpäisyvaatimuksena 75% oikein. -Verkkokurssien suorittaminen hyväksytysti ennen tenttiä. Pienryhmätyöskentely suoritettava ennen tenttiä. Sovittujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, itsenäinen opiskelu. Kurssin ensimmäisellä tunnilla ja pienryhmätyöskentelyssä läsnäolovelvollisuus.
Learning materials
Kirjallisuus
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. 2012. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2012:4. http://www.julkari.fi/handle/10024/112073 Kappaleet 2.1-2.4, 3, 4, 5.1 -5.2 ja liite 2. - Potilastiedon arkiston verkkokoulu http://www.kanta.fi/Arkistokoulutus/story.html - Tietoturva ja tietosuoja terveydenhuollossa http://www.kanta.fi/reseptikoulutus/tietoturva.html - Sairaanhoitajaliiton sähköisten terveyspalveluiden strategia https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2016/01/S%C3%84HK%C3%96ISET_TERVPALV_STRATEGIA.pdf - Luennot
Sekä tunneilla käsitelty materiaali.
Student workload
2op = 27h x 2 = 54h kokonaistyömäärä.
Content scheduling
Sisällön jaksotus (osat)
Osa 1. Teoria
Osa 2. Verkkokurssit
Osa 3. Pienryhmätyöskentely
Completion alternatives
Ei ole.
Further information
Lisätietoja opiskelijoille
Täsmennetyt tavoitteet kurssille: - osaat kirjaamisen yleiset periaatteet - osaat potilaan hoitotyön prosessin - tiedät mitä tarkoittaa hoitosuunnitelma ja osaat suunnitella potilaan hoitoa sairaalassa (ja avohoidossa) - tunnet kirjaamista säätelevän lainsäädännön - ymmärrät sairaanhoitajan vastuun dokumentoinnissa ja tiedonhallinnassa - tunnet hoitotyön systemaattisen rakenteisen kirjaamisen ja osaat käyttää rakenteista kirjaamista hoitotyössä osana potilaan hoitoa - kiinnostuminen sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan kehityksestä
Sisältö: -Lainsäädäntö, ohjeistus, tietoturvaosuus (kanta.fi) -Kantapalvelut; potilastiedon arkisto, omakanta, lääketietokanta (kanta.fi) -Hoitotyön prosessi -Rakenteistuva dokumentointi, hoitotyön rakenteisuus FinCC -Hoitotyön suunnitelmien arviointi, hoitotyön yhteenveto, terveys- ja hoitosuunnitelma -Hoitotyön dokumentoinnin kehittyminen ja karttuvan potilastiedon hyödyntäminen, -digitaaliset terveydenhuollon palvelut ja asiointi sekä sähköisten sovellusten mahdollisuudet (sähköinen terveystarkastus, päätöksenteon tuki jne) -sairaanhoitajaliiton sähköisten terveyspalveluiden strategia
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tyydyttävän taso ei täyty.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tyydyttävä
- Opiskelija tietää hoitotyön prosessin vaiheet ja osaa tehdä hoitosuunnitelman. - Opiskelija tietää kirjaamista ohjaavan lainsäädännön pääpiirteittäin - Opiskelija tunnistaa hoitotyön kirjaamisen periaatteet. - Opiskelija tunnistaa digitaalisia terveyspalveluita ja osaa ohjata kansalaista niiden käyttöön - Opiskelija tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon käytön kansalaisen ja hoitotyön ammattilaisen päätöksenteon tukena
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyvä
Opiskelija osaa kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheita ja laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman. - Opiskelija osaa kuvata kirjaamista ohjaavan lainsäädännön vaikutuksia ammatilliseen toimintaan. - Opiskelija osaa pohtia potilaan ja hoitotyön ammattilaisen asemaa hoitotyön päätöksenteossa ja dokumentoinnissa. - Opiskelija tunnistaa kansallisesti käytössä olevia digitaalisia terveyspalveluita ja osaa ohjata kansalaista niiden käyttöön - Opiskelija osaa näyttöön perustuvan tiedon käytön kansalaisen ja hoitotyön ammattilaisen päätöksenteon tukena
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kiitettävä
- Opiskelija osaa soveltaa perustellen hoitotyön prosessin eri vaiheita yksilöllisen, kattavan ja loogisesti etenevän hoitosuunnitelman teossa. - Opiskelija osaa hyödyntää lainsäädäntöä osana hoitotyön dokumentointiin liittyvää ammatillista pohdintaa. - Opiskelija osaa arvioida potilaan ja hoitotyön ammattilaisen asemaa hoitotyön päätöksenteossa ja dokumentoinnissa. - Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön kirjaamisen periaatteita. - Opiskelija tunnistaa kansallisesti käytössä olevia ja tulevaisuuden digitaalisia terveyspalveluita ja osaa ohjata kansalaista niiden käyttöön - Opiskelija osaa soveltaa ja hyöyntää näyttöön perustuvan tiedon käyttöä kansalaisen ja hoitotyön ammattilaisen päätöksenteon tukena