Social and Health Care Services in Finland (3 cr)
Code: 7K00CT59-3032
General information
- Enrolment period
- 02.12.2017 - 12.01.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2018 - 04.03.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Sanna Laiho
- Course
- 7K00CT59
Objectives (course unit)
The student
- knows the history, structure, principles, service deliveries and basic legislation of the social-, health- and rehabilitation systems;
- knows in general the practices of the social and health care professions;
- knows the actual challenges of the social-, health- and rehabilitation systems
Content (course unit)
- the ideology of welfare and its development;
- guiding principles of the central legislation;
- official control of the professions of social and health care;
- public politics;
- the structure and options of the service system (public, private and third sector);
- the basic concepts and questions of the economy;
- the challenges of service integration, ageing, client-focus, technology, digitalisation, medicalisation, multi-culturalism and economics
Prerequisites (course unit)
none
Exam schedules
Tentti 22.2. klo 10.15-11.45. Uusintatenttimahdollisuudet tenttiterraariossa opintojakson alussa ilmoitettuna ajankohtana.
Evaluation methods and criteria
Kirjallisuuskoe ryhmissä, 0-5
Seminaariesitys/ryhmätyöskentely voi korottaa kurssiarvosanaa (sisältö ja toteutus)
Tehtävät tulee olla suoritettuna hyväksyttävästi.
Verkkokeskustelun aktiivisuus hyväksytty/hylätty
Assessment scale
0-5
Teaching methods
TOTEUTUS PÄIVITYKSESSÄ - VALMIS ORIENTAATIOSSA
Kontakti/läsnäolo-opetus ja verkkotyöskentely,.
Tiimityöskentely (esitykset, opetustilanteet) verkko-opiskelu/verkkokeskustelu, itsenäinen opiskelu ja lopputentti.
Kurssin kokonaisuus 3 op = 81h, josta osa on lähiopiskelua luennoilla/verkossa, osa on opiskelijan itsenäistä työskentelyä ja 2h tentti.
Opintojakson pakollinen orientaatiotunti 12.1.2018 klo 14.30
Learning materials
Niemelä, M., Kokkinen, L., Pulkki, J., Saarinen, A. & Tynkkynen, L. (2015).
Terveydenhuollon muutokset: Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press.
https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/98488/Terveydenhuollon%20muutokset_2015.pdf?sequence=1
Ihalainen, J. (2016). Turvaverkko vai trampoliini: Sosiaaliturvan mahdollisuudet. (10. uudistettu painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Oheiskirjallisuus:
Haverinen, R., Kuronen, M., Pösö, T. (2014). Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Tampere: Vastapaino.
Ikonen, E. (2015). Kehittyvä kotihoito (4., uud. p.). Helsinki: Edita.
Niemelä, P. (2010). Hyvinvointipolitiikka. Helsinki: WSOYpro.
Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014). Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Helsinki: Fioca.
Muu kurssilla esiin tullut materiaali
Student workload
Kurssin kokonaisuus 3 op = 81 h, josta osa kontaktiopetusta, osa verkkotyöskentelyä ja osa itsenäistä työskentelyä.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylemmän tason asiat eivät toteudu. Opiskelija ei ole tehnyt sovittuja tehtäviä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tyydyttävä
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän käsitteitä. Soveltaminen heikohkoa. Lähteitä on käytetty minimimäärä kirjallisissa tehtävissä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyvä
Opiskelija jäsentää, arvioi ja soveltaa opintojaksoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä sujuvasti. Lähteiden käyttö sujuvaa ja monipuolista.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kiitettävä
Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista ja edellä esitettyihin arviointikriteerien lisäksi hän osoittaa kehittävää otetta opintojakson ilmiöihin liittyen.
Aktiivinen ote keskusteluissa. Osaa pohtia ilmiöitä monipuolisesti. Toimii ryhmän oppimista tukevasti. Oheismateriaalia on käytetty laajasti ja analyyttisesti.