Finnish Language, Communication and Reporting of Laboratory Work for Engineering Students (4 cr)
Code: 5K00BH25-3019
General information
- Enrolment period
- 02.07.2018 - 07.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 30.08.2018 - 23.12.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Mechanical Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical Engineering
- Teachers
- Lotta Markkula
- Jukka Suominen
- Riikka-Liisa Vaara
- Pasi Arvela
- Person in charge
- Jukka Suominen
- Course
- 5K00BH25
Objectives (course unit)
Student is able to
- make a measurement task under supervision
- make a data sheet under supervision
- calculate the results of the measurement task
- make a graph representing the results
- make an appropriate error analysis
Content (course unit)
Measurements in students own field of technology.
Calculations of the results including linear regression. Drawing up reports about the measuring tasks.
Prerequisites (course unit)
Opintojakso on tarkoitettu suomea äidinkielenään puhuville opiskelijoille.
Exam schedules
Ei ole.
Evaluation methods and criteria
Mittaamisen raportointiosuus: 3 op
Osuuteen liittyy fysikaalisia mittauksia, niihin liittyviä matemaattisia menetelmiä ja raportointia.
Arviointi suoritetaan mittausten ja niistä tehtävien raporttien perusteella.
Arviointiin käytetään jaettavaa arviointilomaketta.
Lähiopetustunneilla on 100% läsnäolovelvollisuus.
Mittaukset ja raportointi tehdään työpareittain.
Mittaus 1: mittaukset on suoritettava ja raportointi tulosten käsittelyineen on suoritettava hyväksytysti
Mittaus 2: arvioidaan asteikolla 0-5 (suomen kielen opettaja)
Mittaus 3: arvioidaan asteikolla 0-5 (fysiikan opettaja)
Suullisen viestinnän osuus: esittelevästä puheesta saatu arvosana (1-5) on 1/3 koko kurssin arvosanasta. Opiskelija arvioi myös itse omaa puheprosessiaan, saa ja antaa vertaispalautetta ja käy opettajan kanssa arviointikeskustelun tavoitteita asettaen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Mittaamisen raportoinnin osuus: Lähiopetus, laboratoriotyöskentely, kirjallinen raportointi, harjoitukset
Suullisen viestinnän osuus: teoria esittelevästä puheesta opetuskeskustelun avulla, muutamia harjoitteita ja oman puheen laatiminen, harjoitteleminen ja esittäminen.
Learning materials
Mittaamisen raportointi:
Arminen, Mäkelä, Mäkinen, Puhakka, Vierinen; Fysiikan laboratoriotyöt, Tammertekniikka.
TAMKin raportointiohje.
Muu materiaali on tallennettu tabulapohjalle 5K00BH25-3019 Tekniikan kirjallinen ja suullinen viestintä sekä mittaamisen raportointi
Suullisen viestinnän osuus: opettajan laatima/valitsema ja kurssi-Tabulaan linkittämä materiaali.
Student workload
Raportointiosuus:
Lähiopetusta mittaus ja raportointi n. 33 h
Itsenäistä työskentelyä n.35 h
Suullinen viestintä: Puheen valmistaminen ja harjoitteleminen vie tuntien ulkopuolista aikaa kohtuullisen paljon varsinkin, jos asettaa tavoitteensa tarpeeksi korkealle.
Content scheduling
Suullinen viestintä: Ensin teoriaa ja arvioimattomia harjoituksia, sitten arvioitavat puheet.
Completion alternatives
Ei ole.
Practical training and working life cooperation
Ei ole.
International connections
Ei ole.
Further information
Mittaamisen raportointi:
Suullisen viestinnän tunnit eivät ole mittaamisen ja raportoinnin tuntien kanssa samassa syklissä, vaan lukujärjestykseen erikseen merkittyinä
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Mittamisen raportointiosuus: Mittauksia tai hyväksyttyjä raportteja puuttuu.
Suullinen viestintä: Enemmän kuin 3 poissaolotuntia ja/tai tekemättömiä harjoituksia ja/tai esittelevä puhe hyväksytysti pitämättä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Raportointiosuus:
Mittaukset on suoritettu ja raportit palautettu. Menetelmät ja tulokset on esitetty, mutta tekstin tuottaminen on haparoivaa.
Rakenteessa ja analyysissä voi olla on puutteita ja tulokset voivat olla osittain virheellisiä.
Tarkemmin tabulan dokumentissa Raportin arviointi.
Suullinen viestintä: Riittävä läsnäolo ja harjoitukset tehtyinä. Puhe on hyväksytysti pidetty, mutta se ei täytä hyvälle puheelle asetettuja kriteerejä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Raportointiosuus:
Mittaukset on suoritettu ja raportit tehty TAMK:n raportointiohjeen mukaisella tavalla.
Tulokset ja analyysit ovat oikeita, mutta teksti ja tulosten kommentointi suppeaa. Opiskelija osaa käyttää kuvallisia elementtejä ja lähteitä tekstinsä tukena.
Suullinen viestintä: Riittävä läsnäolo ja harjoitukset tehtyinä. Puhe on hyväksytysti pidetty, ja se on sisältönsä, rakenteensa, esitystapansa ja havainnollistamiskeinojensa muodostaman kokonaisuuden kannalta hyvä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Raportointiosuus:
Mittaukset on suoritettu ja raportit palautettu. Työskentely on aktiivista ja paneutunutta ja tekijä osoittaa sekä hyvää itsenäisen työskentelyn että yhteistyön taitoa. Raporteissa tulokset ja analyysit ovat oikeita. Teksti on sujuvaa, esitys läpinäkyvää ja käsittely monipuolista. Tekijä osoittaa ymmärtävänsä menetelemien rajoitukset, yhteydet ammattialaan ja osaa visioida kehitysmahdollisuuksia.
Tarkemmin tabulan dokumentissa Raportin arviointi.
Suullinen viestintä: Riittävä läsnäolo ja harjoitukset tehtyinä. Puhe on hyväksytysti pidetty, ja se on sisältönsä, rakenteensa, esitystapansa ja havainnollistamiskeinojensa muodostaman kokonaisuuden kannalta erinomainen.