Social and Behavioural sciences (5 cr)
Code: 7K00BC61-3047
General information
- Enrolment period
- 02.12.2017 - 22.01.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2018 - 15.04.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student
-knows the focus of educational sciences, psychology and social policy;
-is able to describe psychological factors related to health;
-knows psychological development at different ages;
-is able to plan, implement and evaluate educational sessions by using pedagogical knowledge;
-knows the social security system and rehabilitation services and is able to work as a professional in interdisciplinary teams.
Content (course unit)
-developmental psychology
-health psychology
-guidance process
-Finnish social security system
Prerequisites (course unit)
None
Exam schedules
Psykologia: ryhmätentti lukujärjestyksen mukaan. Uusinta tenttiterraariossa yksilötenttinä erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
Sosiaaliturva: ensimmäisellä luentokerralla läsnäolovelvollisuus. Tehtävien palautus 12.3.18 mennessä. Jos tästä myöhästyy, on mahdollisuus kahteen tenttiuusintaan tenttiterraariossa. Uusinta-ajat näkyvät kurssiaikataulussa tabulassa.
Kasvatustiede: hyväksytysti suoritettu tehtävä 1.5.2018 mennessä.
Evaluation methods and criteria
Kunkin opintojakson osan suoritus sovitaan opettajan kanssa ensimmäisellä tunnilla, jolla läsnäolopakko.
Psykologia: ryhmätentti lukujärjestyksen mukaan. Uusinta tenttiterraariossa yksilötenttinä erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
Sosiaaliturva: arviointimenetelmät tarkentuvat ennen ensimmäistä tuntia.
Kasvatustiede: pakollinen tehtävä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, seminaari,itsenäiset tehtävät verkossa
Learning materials
Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen P, Pulkkinen L ja Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys . Sivut 1-308. WSOY
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s. 200-227. Edita
Niemelä P (toim) 2010. Hyvinvointipolitiikka. WSOY
Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen edut, haitat ja kehittämistarpeet, Raportti 4/2011,THL
Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai trampoliini. WSOY
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Edita
Muu luennoitsijan tunnilla ilmoittama kirjallisuus.
Student workload
5 op tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä.
Lähiopetusta on 8 + 8 + 8 h
Itsenäisen opiskelun osuus 111 h.
Content scheduling
OSA 1 Kasvatustiede 1 op
OSA 2 Psykologia 2 op
OSA 3 Sosiaaliturva 2 op
Completion alternatives
KTS. arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kasvatustiede:
Kirjoita analyysistä 5 sivun raportti TAMKin kirjallisen työn ohjeen mukaan, jossa vertaat perustellen omaa ohjaustasi lähteistä löytyviin kuvauksiin ohjaustapahtumista/ohjausvuorovaikutuksesta. Raportissa on käytettävä vähintään viittä lähdettä (löytyvät joko Finnasta tai kirjastosta), jotka löytyvät sekä tekstisi lomasta että lähdeluettelosta. Palautus anna.rinne.TAMK@analysis.urkund.com 1.5.2018 mennessä.
Further information
Kunkin osan ensimmäiselle tunnille on osallistuttava.
KASVATUSTIEDE:
- erilaiset oppijat
- ammatillisen ohjauksen suunnittelun elementit
- ohjauksen menetelmät
PSYKOLOGIA:
- psykologia tieteenä
- terveyspsykologia
- kehityspsykologia
* voimavarat ja psyykkinen itsesäätely
* psyykkiset tekijät somaattisessa sairastamisessa
* seksuaaliterveys ja seksuaalisuuden kehitys
* seksuaaliohjaus ja -neuvonta hoitotyössä
* ihmisen psylokoginen kehitys eri ikävaiheissa
* käsitteet (temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, kiintymys)
* kiintymyssuhdeteoria
SOSIAALITURVA:
- suomalainen sosiaaliturva
* sosiaalipolitiikan tavoitteet ja sisältö
* sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
* asumisperusteinen ja ansiosidonnainen sosiaaliturva
* hyvinvointivaltio ja hyvinvointiyhteiskunta
* suomalaisen sosiaaliturvan palvelujärjestelmä: sosiaalipalvelut ja toimeentuloturva (sosiaalihuollon toimeentulotuki, vähimmäistoimeentuloturva Kelalta sairastumisen, vammautumisen, työttömyyden ja ikääntymisen johdosta)
* palvelurakenteen muutos
* eri- ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden/ potilaiden kuntoutuspalvelujärjestelmä (perus- ja erityistason sosiaali- ja terveydenhuolto, Kela, tapaturmavakuutusyhtiöt) ja kuntouttava työote
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
- ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön.
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävä tvastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellistä tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus- ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena
- ymmärtää oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset